סיסקו סגרה את פעילות Flip ופיטרה 550 עובדים

בכך יופסק ייצור המצלמה הדיגיטלית ■ טל ליאני, מריל לינץ': "מצפים לצמצום נוסף בפעילות בקרוב"

ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל סיסקו, לא מבזבז זמן. שבוע בלבד לאחר ששלח מכתב ישיר ביותר לעובדים ובו כתב: "אכזבנו את המשקיעים שלנו ובלבלנו את העובדים", מניפה סיסקו את הגרזן.

הקורבן הראשון הוא פעילות המצלמות הדיגיטליות Flip, מותג המצלמות של חברת Pure Digital שנרכשה במארס 2009 תמורת 590 מיליון דולר במניות. סיסקו הודיעה אמש (ג') כי תסגור את הפעילות, מה שיבוא לידי ביטוי בפיטורי 550 עובדים. למהלך זה לא תהיה השפעה על הפעילות בישראל.

מזה תקופה ברור כי הגמגום של סיסקו בשוק ההון - קריסה של 40% במניה על פני פחות משנה וירידה לשווי שוק של 96 מיליארד דולר - תלויים גם בחוסר מיקוד של החברה בעסקי הליבה שלה - ציוד תקשורת.

בשני הדיווחים הרבעונים האחרונים שלה אכזבה סיסקו את וול סטריט, והאנליסטים של בתי ההשקעות היו חד-משמעיים לגבי המהלך אתמול. "ההתאמה מחדש של מגזר הצרכנות הפרטית בסיסקו אינה גורפת כפי שחשבנו", קבע טל ליאני, אנליסט המוביל את תחום ציוד התקשורת בבנק ההשקעות מריל לינץ', שציפה למהלך אגרסיבי אף יותר.

רכישת פיור דיגיטל לא הייתה הצעד הראשון שביצעה סיסקו בזמנו. החברה ביצעה בעשור האחרון שתי רכישות גדולות: של ספקית ממירי הטלוויזיה סיינטיפיק אטלנטה (SFA) תמורת 7 מיליארד דולר בשלהי 2005, ורכישת מפתחת הנתבים למשתמשים הפרטיים, Linksys, תמורת 500 מיליון דולר ב-2003.

למרות שלסיסקו כבר הייתה פעילות בשוק הצרכנות, עדיין רכישת יצרנית המצלמות לפני כשנתיים הביאה להרמת גבה בקרב האנליסטים, משום שנראה שסיסקו הולכת צעד אחד רחוק מדי, לעומק השוק הפרטי שאינו שייך לעסקי הליבה שלה. סיסקו היא לא אפל.

אם כך, מה המהלכים הבאים כעת במסגרת ההתמקדות של סיסקו? "אנחנו מצפים שעסקי SFA ולינקסיס יהיו הבאות בתור להיסגר או להימכר", טוען ליאני. להערכתו, לפעילות של פליפ יש הכנסות של 300 מיליון דולר בשנה, אולם הרווחיות הגולמית שלה נמוכה יחסית - 30%-35%, מה שגורר את הרווחיות הכללית של סיסקו כלפי מטה, שכן היא 60%-65% מהמכירות.

"אנחנו מופתעים מכך שפעילות לינקסיס לא הוזכרה כעת כחלק מהנכסים שמהם החברה נפרדת, אבל יתכן שזה רק עד שיימצא קונה לפעילות", ציין ליאני. הוא מצפה כי בזמן הקרוב סיסקו תבצע מהלך של ארגון מחדש, שיכלול גם פיטורים נרחבים וסגירה או מכירה של קווי עסקים שאינם חלק מעסקי הליבה שלה. אחת הפעילויות שרלבנטיות לנושא היא של קו מוצרי ה-Umi שמהווה את מוצר ועידת הווידאו של החברה למשתמשים הפרטיים.

בסיסקו ישראל מועסקים 500 איש.