קצא"א במכרז להקמת מסוף דלקים בקפריסין

החברה מפעילה את מסוף הדלקים העיקרי של ישראל באשקלון ■ קצא"א: אנחנו בודקים את הנושא; עוד לא התקבלה כל החלטה

הרפתקה ראשונה לקצא"א בחו"ל: חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א) תתמודד במכרז להקמת מסוף דלקים בקפריסין. ל"גלובס" נודע כי החברה הגישה הצעה במסגרת המכרז להקמה ולתפעול של המסוף המסתיים בימים אלה. המסוף אמור להיבנות כחלק ממתחם אנרגיה אסטרטגי שמקימה קפריסין באזור ואסיליקוס שבדרום האי.

קצא"א מפעילה את מסוף הדלקים העיקרי של ישראל באשקלון, הכולל נמל שדרכו מקבלת ישראל את מרבית הדלקים הגולמיים שלה. החברה מחזיקה גם במספר חוות מיכלים המהוות עיקר מלאי הדלקים האסטרטגי של מדינת ישראל. בנוסף, מתפעלת החברה צינורות להעברת הדלק מהמסוף באשקלון לבתי הזיקוק באשדוד ובחיפה.

הנכס העיקרי של קצא"א הוא צינור הנפט מאילת לאשקלון, באורך 254 ק"מ, המאפשר הזרמה דו-כיוונית של נפט גולמי ותזקיקים. החברה מחזיקה בזיכיון מהמדינה ל-49 שנה, שתוקפו עתיד להסתיים ב-2017 (לפי ויקיפדיה). לאחרונה החלו דיונים בממשלה בהיערכות לקראת סיום תקופת הזיכיון של החברה.

מדוברות חברת קצא"א נמסר כי החברה "בודקת את הנושא, כשם שהיא בודקת כל פרויקט אפשרי אחר. בשלב זה לא נפלה כל החלטה לעניין קפריסין".

קפריסין הפכה לאחרונה למוקד עניין ועלייה לרגל לחברות וליזמים ישראליים מסקטור האנרגיה, על רקע תוכנית שאפתנית של קפריסין להפוך את האי למרכז האנרגיה של מזרח אגן הים התיכון.

מסוף הדלקים אמור להתחיל לפעול ב-2012, ומתקן ה-LNG ב-2013. שני הפרויקטים מוקמים במיזמים משותפים (Joint venture) עם רשות החשמל הקפריסאית. בנוסף, מדברים בקפריסין על הקמת מסוף LPG ותעשייה פטרוכימית מבוססת גז טבעי שתייצר חומרים כמו מתנול ואמוניה. על רקע תוכניות אלה, פורסם לאחרונה כי דור כימיקלים שוקלת להעדיף את קפריסין על פני ישראל כאתר להקמת מפעל לייצור מתנול מגז טבעי בהשקעה של כמיליארד דולר.