קבוצות ה-NBA יסיימו את העונה עם הפסד כולל של 300 מיליון דולר

מדובר על הפסד נמוך יותר ב-11.7% מזה שנרשם בעונה הקודמת ■ 22 מתוך 30 קבוצות בליגה יפסידו כסף ■ סגנו של דייויד סטרן: "שיטת חלוקת ההכנסות הנוכחית של הליגה - מקולקלת"

קבוצות ה-NBA צפויות לסיים את עונת 2010/11 עם הפסדים כוללים בסך של 300 מיליון דולר. כך העריך בסוף השבוע דייויד סטרן, הקומישינר של הליגה, במסיבת עיתונאים שנערכה בארצות הברית. המשמעות היא שההפסדים צומצמו ב-11.7% לעומת אלו שנרשמו ב-2009/10, והגיעו ל-340 מיליון דולר, כשב-2008/09 עמד הגירעון הכולל על 370 מיליון דולר.

סגנו של סטרן, אדם סילבר, הוסיף כי 22 מתוך 30 הקבוצות בליגה צפויות לסיים את העונה הנוכחית עם הפסדים. "הביזנס שלנו השתפר קצת העונה כי ההפסדים צומצמו, אבל עדיין אין במה להתגאות", אמר סילבר.

ההפסדים הגדולים של השנים האחרונות מהווים נקודת פתיחה טובה לליגה במו"מ שהיא מנהלת מול ארגון השחקנים ובעלי הקבוצות על חידוש ההסכם הקיבוצי של ה-NBA, שמסתיים ב-1 ביולי. ב-NBA טוענים כי הסיבה העיקרית להפסדים של הקבוצות היא הנתח המוגזם שזכאים השחקנים לקבל מההכנסות - 57 אחוז.

"אם נמשיך לשלם 57% מההכנסות לשחקנים, תידרש עלייה עצומה בהכנסות כדי להקטין את ההפסדים הנוכחיים של הקבוצות", הסביר סילבר, "וגם אז, ההפסדים לא יצטמצמו בצורה משמעותית. אנחנו חייבים לחשוב על שיטה חדשה לחלוקת ההכנסות - השיטה הנוכחית מקולקלת ולא ריאלית כלכלית". ההסכם הקיבוצי הקיים נחתם ב-2005. "מאז עברו שינויים כל כך רבים בכלכלה המקומית והעולמית", הוסיף סילבר, "כך שכיום ההסכם לא ממש רלוונטי".

הפעם האחרונה שבה לא הצליחו ב-NBA ובארגון השחקנים להגיע להסכמות על חידוש ההסכם הקיבוצי היתה ב-1998. העונה הסדירה באותה שנה הצטמקה, בעקבות השביתה שנפתחה, ל-50 משחקים בלבד לכל קבוצה במקום 82. "בשבועיים הקרובים נגיש נוסח הצעה חדש לארגון השחקנים", אמר סטרן. סילבר סיכם בנימה אופטימית: "לא דרוש לנו עוד הרבה כדי להגיע להסכמות".