המדד היה בתוך הצפי: האם פישר יקפיץ שוב את הריבית?

רונן מנחם: החלטתו של בנק ישראל תהייה מורכבת ■ רפי גוזלן: יש להמשיך בריסון מוניטארי אגרסיבי ■ אלכס זבז'ינסקי: בנק ישראל ינקוט בצעדים מחמירים לריסון מחירי הדירות

מדד המחירים לצרכן לחודש מארס, שהתפרסם ביום שישי, עלה 0.2% בחודש שעבר, במסגרת ההערכות המוקדמות, שהסתכמו בממוצע ב-0.3%. כעת עובר המיקוד לבנק ישראל, לקראת הודעת הריבית הקרובה.

רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות, אומר כי החלטתו של בנק ישראל תהייה מורכבת. "להערכתנו ההכרעה תתקבל סמוך למועד ההכרזה, בכפוף להתפתחויות שתהיינה בשער החליפין עד אז. הסיכויים להעלאת ריבית, או להותרתה ללא שינוי, נראים כעת מאוזנים. אולם, לנוכח הרכב המדד, הסיכוי לכך שהודעת הריבית הבאה תכלול הפעם צעדים ממוקדי דיור ומשכנתאות גדל מאוד. אם כך יהיה, ייתכן שהריבית לא תעלה הפעם. הודעה בעניין עשויה להימסר אף קודם לכן".

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, מציין כי העובדה שמדד מארס עלה בהתאם לתחזיות אינה מלמדת על היעדר לחצים אינפלציוניים. בניכוי עונתיות, קצב עליית המדד בחודשים האחרונים מוסיף להיות גבוה ולנוע סביב 5%-6%. קצב גבוה זה, במקביל להמשך לחצים לעליית האינפלציה מצד מחירי הסחורות ומצד הביקושים המקומיים, מחייבים להימנע משאננות ולהמשיך בריסון מוניטארי אגרסיבי. כל זאת, כאשר ברקע נמשכת העלייה החדה במחירי הדירות שניזונה בעיקר מסביבת הריביות נמוכה. תמהיל עליית האינפלציה בישראל לצד עליית מחירי הדירות, תומכים בהחלטה האחרונה של הבנק להעלול את הריבית ב-0.5% על פני מהלך של 0.25% בשילוב של צעדים מאקרו יציבותיים.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש ניירות ערך, אומר כי מדד המחירים של חודש מארס היה אומנם בהתאם לציפיות, אך הוא חידד את הבעיות הקיימות בתחום האינפלציה ובראשן המשך העליות במחירי הדירות. מחירי הדירות עלו בחודש ינואר ב 1.7%, ובספירה של החצי השנה האחרונה העלייה המצטברת במחירי הדירות כבר הגיעה ל-15%. להבדיל מהדיווחים של משרד האוצר שהיו לאחרונה על הרגיעה בשוק הדיור, בנתונים של הלשכה המרכזית אין לכך רמז.

"לבנק ישראל יש מרווח נשימה"

"מחירי הדירות העולים בקצב כה גבוה, מצטרפים אל הנתון שהתפרסם אתמול לגבי גידול של 17% בכמות המשכנתאות בחודש מרץ ומציבים בפני בנק ישראל אתגר רציני שדורש טיפול באמצעות כלים כבדים יותר מאלו שהופעלו עד עתה. גם סעיף הדיור במדד שמשקף מחירי השכירות המשיך לצמוח בקצב של 0.5%. מלבד הדיור תרמו לעלייה במדד מחירי המזון אשר מושפעים מהתייקרות של הסחורות וצפויים להמשיך ולעלות גם בהמשך השנה. בשאר הסעיפים לא היו הפתעות גדולות. לאור המדד שהתפרסם, בנק ישראל צפוי לנקוט בצעדים נקודתיים מחמירים לריסון של מחירי הדירות בהחלטת הריבית הקרובה, אך גם עלייה נוספת בריבית בשיעור של 0.25%, אחרי 0.5% בחודש הקודם, הינה אפשרות סבירה".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, אמר כי "מדד המחירים לצרכן לחודש מארס עמד בתחזיות, ומכאן שלבנק ישראל יש מרווח נשימה שיכול לאפשר לו להותיר את הריבית על כנה ולשמור את העלאות הריבית הבאות לחודשים הבאים. אנו מעריכים כי המדדים של חודש אפריל וחודש מאי יציגו עלייה מצטברת של 1.3% - עלייה שתוביל את בנק ישראל להעלות שוב את הריבית שאנו מעריכים שתגיע עד לסוף שנת 2011 לאחר 4 העלאות ריבית צפויות, ל-4%".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, אמר כי "מבחינת תוואי האינפלציה אנחנו עדיין נמצאים מעל תחום יעד הממשלה ולכן בנק ישראל יוכל החודש לשבת על הגדר. הירידה בערכו של הדולר ממתנת את הלחצים האינפלציוניים. בנק ישראל כנראה מכין לנו מהלך משולב על מנת לבלום את הספקולנטים בזירת המט"ח, העלאת ריבית תבוא רק לאחר פעולה כזו שתגביל את היחלשותו של הדולר מול השקל למרות הגידול הצפוי בפער הריביות של השקל לבין סל המטבעות".

נשיא להב, עו"ד יהודה טלמון, אומר כי "הדולר עומד בפני התמוטטות בשל שיעורי הריבית הגבוהים. הדבר פוגע גם בייצוא ובענף התיירות, שגרם לצמיחה הגדולה במשק בשנה האחרונה. העלאת הריבית שוב על ידי נגיד בנק ישראל החודש תביא לכניסתם של ספקולנטים ארצה והדולר יעמוד בפני סכנת התמוטטות". טלמון הוסיף ואמר כי "אי אפשר לצפות שהפתרון לעליות המחירים יהיה במישור המוניטרי בלבד, כל עוד לא נשים במשוואה גם פעולות בצד הפיסקלי, שיעודדו את פעילות המגזר העסקי".