חברות הנפט בעולם חוששות: "מתי יחזור הנפט מלוב?"

ייבואניות הנפט בעולם לא מקבלות מסרים ברורים בנוגע לחידוש הזרמת הנפט מלוב, שדרוש לפעילותן השוטפת ■ בסופ"ש עלה הנפט מעל ל-109 דולר לחבית

המהומות בלוב וערעור משטרו של הנשיא מועמר קדאפי מותירים בסימן שאלה את אספקת הנפט מלוב - יצרנית הנפט השלישית בגודלה ביבשת אפריקה. מדינות וחברות רבות תלויות באספקה סדירה של נפט מלוב לצורך הפעילות השוטפת, והמשך מאבק הדמים במדינה לא מסמל טובות.

עבור חברת הנפט האוסטרלית OMV, לוב הייתה מכרה של זהב, שסיפק תפוקת ייצור של 33 אלף חביות נפט ביום אשר היוו 10% מכלל התפוקה היומית של החברה, לפחות עד עכשיו. מאז פרוץ המהומות במדינה, הזרמת הנפט מהמדינה לצינורותיה של OMV הופסק לחלוטין, ומומחים בחברה התייאשו כבר מלהעריך מתי תתחדש האספקה. "אין לנו שום מידע בנושא, אנחנו מתבססים על מידע רנדומלי לגמרי", הסביר בחודש שעבר ג'רארד רוייס, מנכ"ל החברה.

גם חברות ייבוא ואספקת נפט בינ"ל נוספות מבקשות הזרמת נפט מסודרת מהמדינה, תוך הליכה על הקו הדק שבין המשך קיום הקשר עם משטרו הנופל של קדאפי, לכוחות המורדים אשר צוברים כוח. כך למשל, חברת הנפט האיטלקית Eni, אשר במשך שנים עמדה בקשר רציף עם קדאפי עצמו בכל הנוגע ליבוא נפט - כבר לא עומדת בקשר מולו, אלא מנהלת מגעים עם "חברת הנפט הלאומית של לוב" וכן במקביל מקיימת מגעים עם כוחות המורדים, המשתלטים אט-אט על שדות הנפט במדינה.

התקיפות נמשכות - מחיר הנפט עולה

נזכיר כי המשך התקיפות האוויריות של כוחות נאט"ו על לוב נמשך גם בשבוע שעבר. לוב הייתה יצרנית הנפט השלישית בגודלה ביבשת אפריקה - כ-1.6 מיליון חביות נפט ביום בימים כתיקונם - כאשר תפוקות הייצוא במדינה הצטמצמו באופן ניכר וירדו בזמני השיא ב-75%, לנוכח המהומות האזרחיות במדינה. הפגיעה בייצור ממשיכה להשפיע על מחירי החוזים על הנפט , שהגיעו בסוף השבוע האחרון למחיר של 109 דולר לחבית.

כמו OMV ו-Eni, גם חברות זרות נוספות נמנעות מלקחת צד בסכסוך המתמשך בלוב, ושומרות את דיעותיהן הפוליטיות לעצמן, בהמתנה לסיום הלחימה במדינה, וללא שום אפשרות לדעת מתי הזרמת הנפט תחודש.

מומחים בעולם למזרח התיכון, אינם אופטימיים בנוגע לסיומו של הסכסוך בלוב, בזמן הקרוב: "אחרי 40 שנה בשלטון, אני לא בטוח שקדאפי מוכן לחיות חיים של פליט נרדף", אמר השבוע טומי וויטור, דובר מהסנאט האמריקני, והוסיף כי "אם קדאפי יברח למדינות ערב, סביר שיוותר שם ללא הגנה; מצד שני, אף מדינה מערבית לא תסכים לקלוט אותו, מחשש לפגיעה בתדמיתה. לא נראה שיש דרך ריאלית לשים לזה סוף".