הבורסות באירופה נפלו מעל 2% בעקבות האזהרה לארה"ב

מודי'ס הורידה היום את דירוג האשראי של הבנקים הגדולים באירלנד בשתי רמות ■ בכירים בבנק המרכזי של גוש האירו רומזים כי הריבית צפויה להמשיך לעלות ■ האירו והנפט מאבדים גובה

הבורסות באירופה ננעלו היום (ב') בעליות חדות מעל 2%, לאחר שסוכנות S&P שיגרה אזהרה לארה"ב, לפיה היא עלולה לספוג הורדת דירוג אשראי אם לא תטפל בגירעון התקציבי הענק שלה. בסוכנות הורידו את תחזית הדירוג מיציבה לשלילית. המסחר התנהל לאורך כל היום במגמה שלילית בהובלת מניות הבנקים, על רקע חששות מהחמרה במשבר החובות בגוש. הירידות הלכו והתחזקו בשעות המסחר האחרונות כאמור לאחר הורדת תחזית הדירוג.

ירידות חדות נרשמו כאמור במניות הבנקים. נציין את Credit Agricole וסוסייטה ג'נרל בפאריס, ודוייטשה בנק בפרנקפורט.

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידה היום את דירוג האשראי של הבנקים הגדולים באירלנד בשתי רמות, לדרגה של אג"ח זבל. נזכיר כי ביום שישי הורידה מודי'ס את דירוג האשראי של אירלנד בשתי דרגות לרמה אחת בלבד מעל אג"ח זבל, בעקבות החששות כי מאמצי הממשלה האירית להפחתת הגירעון התקציבי לא יצלחו.

בינתיים, שני חברים במועצת הבנק המרכזי של אירופה (ECB) רומזים כי הריבית צפויה להמשיך ולעלות בחודשים הקרובים. "לציפיות המשקיעים להמשך עליית הריבית ב-0.5% השנה יש על מה להתבסס", אמר אוולד נווטני, נגיד הבנק המרכזי של אוסטריה, לסוכנות בלומברג. לוק כוהן, נגיד הבנק המרכזי של בלגיה, אמר אתמול כי "המדיניות המוניטארית כיום היא מקלה מדי".

ענקית האלקטרוניקה, חברת פיליפס הודיעה היום כי היא מפסיקה את ייצור הטלוויזיות ומקימה מיזם להמשך הייצור בסין, שהיא תחזיק בכ-30% ממנו. פיליפס דיווחה על רווח של 137 מיליון אירו ברבעון הראשון.

ירידות של יותר מ-1% נרשמות במסחר בחוזים על הנפט, ומחיר החבית נסחר סביב 108.5 דולר לאחר שסעודיה הודיעה כי בכוונתה לקצץ בתפוקה עקב ההיצע הגדל והולך של נפט בשווקים. האירו רושם ירידה לרמה של 1.432 דולרים.

בבורסות אסיה הסתיים היום המסחר במגמה מעורבת עם נטייה לירידות, כשהמסחר הושפע מהודעת הבנק המרכזי של סין מאתמול.

במאמץ לעצור את דהרת האינפלציה, הודיע אתמול הבנק המרכזי בסין כי הוא מעלה, בפעם הרביעית מתחילת שנת 2011, את יחס הלימות ההון הנדרש מהבנקים, כך שהבנקים נדרשים כעת להחזיק ברזרבות מזומן גדולות יותר. ההחלטה באה לאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין דיווחה ביום ו' את נתוני הצמיחה בסין אשר עקפו את הציפיות וזינקו ב-9.7% ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל אשתקד ונתוני האינפלציה עלו ב-5.4%, העלייה בשיעור החד ביותר מאז יולי 2008 ובכך עקפו את טווח היעד העליות של הממשלה הסינית שעומד על 4%.

על פי הודעת ה-PBOC באתרו, יחס הרזרבה של הבנקים יעלה ב-0.5% ל-20.5% החל ב-21 באפריל לגופים המלווים הגדולים במדינת הענק. המהלך החדש מצטרף למהלך העלאת הריבית בסין עליו הודיע הבנק המרכזי לפני שבועיים. העלאת יחס הרזרבות מקטין את היקף הכספים שיש לבנקים לתת כהלוואה, ומכריח את הבנקים לשמור על יותר מההפקדות בהם כפיקדונות בבנק המרכזי.

"יש הרבה מאוד חוסר ודאות בשווקים ולכן המשקיעים מהססים לקחת פוזיציות. הסינים ממשיכים בהידוק המוניטארי שלהם וזה לא טוב לשווקים", אמר לבלומברג Koichi Kurose, מנהל השקעות בטוקיו.

מניות סוני וקנון רשמו ירידות של עד 1% בטוקיו. מניית TDK , שחלק ניכר מהכנסותיה מגיע מסין, רשמה ירידה חדה.