אסד מתקפל: ביטל את חוקי החירום בסוריה לאחר 50 שנה

למרות ניסיונותיו של אסד לפייס את עמו, המחאה בסוריה לא שוקטת והמפגינים ממשיכים למלא את ככרות הערים ■ הבוקר נורתה אש חיה לעבר המפגינים ■ על פי הדיווחים, 4 בני אדם נהרגו היום בהפגנות

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, קיים את הבטחתו והורה היום (ג') על ביטול מצב החירום שהונהג בסוריה מאז הפיכת מפלגת הבעת' ב-1963. הנשיא הסורי ביטל גם את בית המשפט הגבוה לענייני ביטחון. אסד הודיע על המהלך הצפוי בנאומו האחרון בשבת.

משרד הפנים בדמשק ביקש היום מהאזרחים בכל רחבי המדינה להימנע מקיום עצרות או הפגנות. אתמול הודיעה הממשלה, כי שמונה בני אדם נהרגו בעיר חומס מירי "חמושים".

במקביל, כוחות הביטחון הסוריים פתחו היום פעם נוספת באש חיה לעבר מפגינים, במטרה לדכא את המחאה הגוברת נגד הנשיא בשאר אסד. מדובר בעיר האחרונה שהצטרפה למחאה, העיר חומס.

בתוך כך, הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית כי ממשל אובמה "מודאג מאוד" מהצעדים שנוקט משטר אסד כלפי המפגינים בסוריה. דובר מחלקת המדינה, מרק טונר הדגיש כי וושינגטון אינה מנסה להחליש את המשטר הסורי ואמר כי אסד צריך "לטפל בשאיפות הלגיטימיות של עמו".

המפגינים "ערפו" את ראשו של אסד

עדי ראייה מסרו כי עד שעות הצהריים הפכה העיר ל"עיר רפאים", כשהחנויות, שווקים ובתי הספר נסגרו. על פי הדיווחים, ארבעה בני אדם נהרגו היום בהפגנות, בנוסף ל-17 שנהרגו בעיר בת 700 אלף התושבים ביום ראשון בלילה.

ומי שמחפש עוד שיאים שנשברו בגל המחאה הנוכחי נגד השלטון ימצא שיא כזה בתיעוד וידאו שהופץ בכלי התקשורת המזוהים עם המפגינים, ומראה כיצד עשרות בני אדם גוררים פסל שהופל בעיר, ככל הנראה של נשיאה הקודם של סוריה חאפז אסד, ועורפים את ראשו.

האירוע עצמו, על פי דיווח המפגינים, התרחש שלשום בדרעא - "בירת ההפגנות" נגד משטרו של אסד. לפני כחודש הופל בעיר פסל אחר של חאפז אסד, וכעת טוענים המפגינים כי מדובר בפסל נוסף.

אך הפעם, בשונה מהמקרים הקודמים, מתועדים עשרות מפגינים גוררים את הפסל ברחובות העיר כשהם בועטים ומכים במקלות את ראשו של הפסל. לבסוף, ראשו נעקר מן המקום - לקול תשואות ההמונים. שני מפגינים מתועדים אוחזים בראשו של אסד ומנפצים אותו אל הקרקע מספר פעמים.