חבס גדל באירופה: יחלוש על ענק נדל"ן עם מעל 300 נכסים

מיזוג בין קרנות הריט NSI ו-VastNed יעמיד את קבוצת חבס כבעלת המניות הגדולה בחברה המאוחדת

מרבית הכותרות על חברת ההשקעות בנדל"ן חבס נוגעות בדרך כלל לבנייני היוקרה שהיא מקימה בלב תל אביב (מגדל YOO, רוטשילד 1). אולם החדשות שהגיעו היום מהחברה נגעו דווקא להרחבה משמעותית של פורטפוליו הנכסים המניבים שלה באירופה, שם היא פועלת באמצעות קרן הריט ההולנדית NSI.

כמו מרבית חברות הנדל"ן, גם NSI סבלה בשנות המשבר משחיקה בשווי נכסיה ובערך המניה, שהובילו את חבס למחוק קרוב ל-300 מיליון שקל מההשקעה בה. אולם כעת נראה כי NSI משנה כיוון, ולאחר שבסיכום 2010 היא עברה מהפסד לרווח נקי של כ-25 מיליון אירו, היא מדווחת כעת על הרחבה ניכרת בפעילותה.

NSI, הנסחרת כיום בבורסת אמסטרדם בשווי של כ-650 מיליון אירו, הגיעה להסכמה על רכישה באמצעות מיזוג של קרן ריט הולנדית אחרת, VastNed - מהלך שיגדיל את שווי נכסי הקבוצה הממוזגת בכ-70% לכ-2.4 מיליארד אירו, עם הון עצמי של כ-900 מיליון אירו. החברה הממוזגת צפויה להחזיק תיק של יותר מ-300 נכסים בשוויץ, בבלגיה ובהולנד, והצפי הוא כי אלה יניבו הכנסות שנתיות של כ-200 מיליון אירו.

VastNed נסחרת כיום גם היא בהולנד, בשווי שוק של כ-240 מיליון אירו, ומחזיקה בנכסים בשווי של כ-1 מיליארד אירו, מרביתם בנייני משרדים ותעשייה, בעיקר בהולנד ובבלגיה. כמו כן היא פועלת באמצעות חברה בת (Intervest) הנסחרת בבורסה בבריסל. הכנסותיה ב-2010 הגיעו לכ-80 מיליון אירו, ותשואת הדיבידנד שלה עומדת על כ-11% בשנה.

המיזוג הצפוי יתבצע בדרך של הקצאת מניות, כך שלכל מחזיק מניה ב-VastNed יוקצו 0.897 מניות NSI וכל הנכסים וההתחייבויות של השתיים יאוחדו. אם תימכר ההחזקה (55%) של VastNed בחברה הבת הבלגית כשנה וחצי מיום השלמת המיזוג, יהיו בעלי מניות VastNed זכאים לשליש מהרווח שינבע ממהלך זה, בתלות במחיר המכירה.

חבס היא כיום בעלת המניות הגדולה ביותר ב-NSI, ובידיה כ-21% מההון. לאחר המיזוג תיוותר החברה של הרצל חבס בעלת מניות דומיננטית, עם כ-15.5% מההון, כשאף בעל מניות אחר לא יחזיק ביותר מ-5%. סגירת העסקה צפויה למחצית השנייה של 2011, כשהרצל חבס, המשמש כיו"ר NSI (וגם כיו"ר חבס), ימשיך בתפקידו לאחר השלמת המיזוג.

"שיפור מעמד"

חבס התייחס היום למהלך, ואמר כי "העסקה משפרת את מעמדה של NSI כחברה אירופית גדולה בתחום הנכסים המניבים, תוך ציפייה להמשך תקבולי דיבידנד משמעותיים לבעלי מניותיה. זו עסקה שנעשתה עם הרבה שיקול דעת ומחשבה, ואנחנו מאמינים שהיא תניב הרבה פירות לכל הגופים המעורבים, ושאנחנו, בתור הגוף הדומיננטי, נהנה ממנה מאוד.

"אנחנו מאמינים שהגענו לנקודת תפנית. בזמן המשבר, כתוצאה מחששות בשווקים, ערכן של מניות רבות ירד, ונעשו מחיקות בשווי נכסים, גם של NSI. שילמנו על כך קנסות גדולים מאוד, אבל כעת אנחנו יוצאים מחוזקים יותר ועם חברה בריאה יותר". לאחרונה דיווחה חבס על תחילת פעילות בארה"ב, עם הקמת מטה שם כחלק מתוכניתה האסטרטגית להתרחבות בעולם.

ובחזרה לתל אביב. חבס, שבה שולט הרצל חבס לצד משפחת עידן עופר ואודי אנג'ל, נהנתה ב-2010 מהכרה בהכנסות מפרויקט המגורים רוטשילד 1 בתל אביב, שבע שנים לאחר שנכנסה להשקעה בפרויקט. זו סייעה להכנסותיה לזנק ביותר מ-90%, ל-841 מיליון שקל, ולעבור מהפסד של 34.5 מיליון שקל ב-2009 לרווח נקי של יותר מ-111 מיליון שקל ב-2010. שווי החברה - 330 מיליון שקל.