ברכה מטורקיה: ארדואן שלח ברכת חג שמח לעם ישראל

ראש ממשלת טורקיה שלח איגרת ליהודים: "לחגים יש מקום מיוחד מאוד באומתנו" ■ ארדואן הביע באיגרת לחג הערכה רבה וכבוד לבני הקהילה היהודית

ארדואן מברך את היהודים: ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לא שכח את יום חג המצות, אותו חוגגים בארצו כ-18 אלף יהודים, ושלח להם ברכה. "לחגים יש מקום מיוחד מאוד באומתנו", כתב ארדואן באיגרת, "במובן זה, גם חג הפסח, המסמל את השחרור מעבדות במצרים של בני ישראל, הוא בעל ערך ייחודי במסורת ובדת היהודית".

את החיבור בין החיובי או השלילי לדת היהודית, ארדואן דאג לציין כשהזכיר את עשרת הדיברות, מיד אחרי תקרית המשט לעזה לפני כשנה. אולי ישראלים רבים יתרשמו, או ירימו גבה נוכח הברכה, אבל ארדואן מביע הערכה רבה וכבוד לבני הקהילה היהודית. "בטורקיה שורר אקלים של סובלנות, שבו אמונות, דתות ותרבויות שונות חיות יחד בשלום במשך מאות שנים", הוא מבהיר.

למרות החיבה כלפי הקהילה היהודית שהפגין ראש הממשלה הטורקי, היחסים בינו לבין ממשלת ישראל היו מתוחים למדי זמן רב, ורק התעצמו אחרי תקרית המרמרה. "אתם נכנסים ללבנון במטוסים ובטנקים הכי חדישים, רוצחים נשים וילדים, מחריבים בתי ספר ובתי חולים, ואחרי זה אתם מבקשים מאיתנו לשתוק? לא נשתוק", אמר ארדואן בנובמבר האחרון.

בראיון שהעניק הנשיא בתחילת השנה לרשת "אל-ג'זירה" הוא הגדיר את התנהלותו של נתניהו בנוגע למשא ומתן האזורי כ"גרועה בהיסטוריה, או חסרת המזל בהסטוריה". הוא העריך כי לא ניתן יהיה להגיע לשלום ללא התערבות של תנועת חמאס: "לא מדובר בארגון טרור, אלא בתנועה שהתמודדה בבחירות, באופן דמוקרטי, וזכתה. החברים בה נלחמים על אדמתם". ראש הממשלה הטורקי שב והביע בראיון את התנגדותו לכל הידברות עם ממשלת נתניהו, עד שלא תתנצל על אירועי המשט הטורקי לעזה. כנראה שגם לקראת התמיכה במשט הבא, את הכבוד לחגי היהודים ארדואן לא שוכח.