לימור לבנת: "רצחו את בן אחי בדם קר בגלל היותו יהודי"

כך אמרה השרה לבנת בעקבות תקרית הירי בקבר יוסף בה נהרג אחיינה, בן יוסף לבנת, בן 25 מירושלים ואב לארבעה ■ שר הביטחון אהוד ברק, גינה בחריפות את האירוע וכינה אותו "רצח"

שרת התרבות והספורט לימור לבנת הביעה זעזוע כבד ממותו של אחיינה, בן יוסף לבנת, היום בקבר יוסף, מירי שוטר פלסטיני. לבנת אמרה על אחיינה: "בחור שכל מטרתו בערב החג השני של פסח הייתה להתפלל, נרצח בדם קר באופן מתועב והותיר אישה וארבעה יתומים".

בתום טקס ההלוויה סיפרה כיצד שמעה את הבשורה הקשה: "התעוררתי בבוקר, רבקה אמו התקשרה אליי וסיפרה לי שהוא נרצח על ידי מחבל מחופש לשוטר פלסטיני. זה רצח בדם קר. בן יוסף הלך עם כמה יהודים להתפלל, ופשוט רצחו אותו כי הם היו יהודים. אדם שרק עשה טוב. קשה לתפוס את הדברים האלה". "האחיין הפרטי שלי, הקורבן האישי, הלוואי יהיה הקורבן האחרון", סיכמה השרה.

מאות בני אדם הגיעו להלווייה שנערכת בהר הזיתים, בהם גם שר החינוך גדעון סער, יו"ר הכנסת רובי ריבלין, חברי הכנסת אופיר אקוניס, ניסים זאב ועוד. במהלך מסע ההלוויה שיצא הבוקר בשעה 11:00 מאלון מורה, מקום מגוריו של אביו של בן יוסף, החלו עשרות משתתפים ליידות אבנים לעבר תושבים פלסטינים בחווארה וכן הציתו כמה כלי רכב במסגרת פעולות "תג מחיר". המשטרה והצבא ירו גז מדמיע בניסיון לפזר את המפגינים.

שר הביטחון אהוד ברק גינה בחריפות את האירוע וכינה אותו "רצח". בהודעה שיצאה מלשכתו נאמר: "השר ברק הנחה את צה"ל לבדוק את ההתרחשויות ודורש מהרשות הפלסטינית לחקור את האירוע במהירות ולנקוט בכל הצעדים הנדרשים מול מבצע הירי. שר הביטחון אמר כי אף תקלת תיאום אינה יכולה להצדיק אירוע מסוג זה וירי על חפים מפשע".

מהומות במתחם קבר יוסף

לאחר התקרית בה נהרג בן יוסף לבנת, החלו צעירים פלסטינים להתאסף בשטח קבר יוסף, מקום האירוע. על פי דיווחים שהגיעו מהאזור, הצעירים ניסו ליידות אבנים על כוחות צה"ל, והבעירו צמיגים. דיווח על ניסיון הצתת מתחם הקבר הופרך.

היום לפנות בוקר הגיעה קבוצה של יהודים במספר כלי רכב לקבר יוסף, במטרה להתפלל בו. עם הגיעם למקום, נתקלו במספר שוטרים פלסטינים, שניסו להרחיק אותם מהמקום ואף ירו באוויר. אחרי שהמתפללים לא שעו לאזהרות השוטרים הפלסטינים, החל אחד מהם לירות לעבר כלי הרכב. בן יוסף לבנת, בן 25 מירושלים ואב לארבעה נהרג, וארבעה נוספים נפצעו מאש שנפתחה לעבר מתפללים סמוך לקבר יוסף.

מחקירת האירוע עלה כי החמישה שנורו הגיעו למקום ללא אישור הצבא ובדרכם לקבר, נפתחה לעברם אש על ידי שוטרים פלסטינים. כל החמישה נפצעו מהירי, אך הצליחו לחלץ עצמם מהמקום. החמישה נסעו ברכביהם הפרטיים.

על פי הגרסה הישראלית, מדובר בקבוצת מתפללים תושבי השומרון ואחרים שלפנות בוקר נכנסו לשכם במטרה לערוך תפילה בקבר יוסף. הם הגיעו בשלוש מכוניות לעבר הקבר, וכשנכנסו למתחם פגשו בשוטרים פלסטינים שככל הנראה פתחו בירי באוויר בכדי להזהיר אותם מהסכנה במקום ואולי אף להניס אותם.

למרות זאת, חלק מהמתפללים נכנסו למתחם הקבר בכדי להתפלל וכמה נשארו במכוניות והצטרפו לאחר זמן קצר. על פי עדויות המתפללים, נפתחה אש ישירה לעבר המכונית ונפגעו חמישה מהם. לאחר הירי, הם המשיכו בנסיעה אל מחוץ לעיר ושם הגיעו לבסיס צבאי סמוך. אמבולנסים של מד"א העניקו להם טיפול רפואי, רופא קבע את מותו של אחד מהם והשאר פונו לבית החולים.