"המשבר הבא בארה"ב יגיע מחובות הענק של הסטודנטים"

"בועת הלוואות הסטודנטים מסוכנת מבועת הנדל"ן" ■ שוק של 85 מיליארד דולר: התובע הכללי של ניו-יורק פתח בחקירה כנגד 6 גופים מובילים בארה"ב בתחום מתן ההלוואות לסטודנטים

"עוד בועה, גדולה בהרבה מבועת הנדל"ן, עלולה להוביל להתנפצות השוק - בועת הלוואות הסטודנטים" כך כותב הבלוגר גלן ריינולדס ב"וושינגטון אקזמינר".

"נוטלי הלוואות הסטודנטים חושבים כי הם יצליחו ליצור ערך עודף שיוביל אותם לעושר בעתיד וכך המוצר הפיננסי הזה צומח, משתכלל והופך ליקר יותר. מאחר שההלוואות מקוזזות על ידי אשראי זול - הן מאפשרות למוכרי ההלוואות (לבנקים ולמוסדות הפיננסים שמציעים אותן) לעודד את הצרכנים ליטול אותן ביתר קלות. רוכשי ההלוואות האלו (הסטודנטים) רואים כי כולם סביבם מגדילים את התחייבויותיהם, וכך הם מרגישים נוח יותר כשגם הם מגדילים את התחייבויותיהם".

"מה יכול להשתבש? הכל נראה חלק, עד שבנקודה מסויימת - זה ייפסק" הוא מזהיר.

לדבריו, "בועת ההלוואות לסטודנטים צפויה להגביר את האנדרלמוסיה שיצרה בועת הנדל"ן במערכת הפיננסית בארה"ב, והעלויות של התשלומים בעבור הלימודים בקולג' צפויה לפגוע ביותר אנשים מאשר העליות שנרשמו במערכת הבריאות. ישנן סיבות רבות לעליית העלויות של הדיור, שירותי הבריאות ועלויות הלימודים - חלקן הוא תוצאה של בצע כסף טהור, אך במקרים רבים זה לא העניין". הדובדבן על הקצפת היתה העובדה שמשרדי העזרה הפיננסית באוניברסיטאות סגרו עסקאות עם הגופים הפיננסיים על חשבון ההטבות לסטודנטים.

בגרף שמצורף לכתבה מראה הכותב כיצד עולה שכר הלימוד האקדמי בארה"ב ביחס למדד המחירים לצרכן בארה"ב היה גבוה בשיעור אדיר ביחס לעלות הנדל"ן בארה"ב ביחס לעליית המדד וגם ביחס לעלות שירותי הבריאות לפער שיא בשנת 2010.

התובע הכללי של ניו יורק, אנדרו קואומו אמר ביום ה' האחרון כי בחודש שעבר החל בחקירה של תעשיית הלוואות הסטודנטים שהיקפה מגיע ל-85 מיליארד דולר, אשר מצאה מספר רב של דרכים לנצל את הכספים לטובת בתי הספר האקדמיים ולנותני ההלוואות על חשבון הסטודנטים. קואומו ומשרדו חוקרים לפחות 6 גופים פיננסים המובילים את תחום מתן ההלוואות לסטודנטים ביניהם חברת סאלי מיי, NelNet, CIT ועוד...

כתוצאה מכך ההחזר על השקעה בלימודים האקדמיים רשם ירידה במהלך השנים ומאז שנות ה-60' של המאה הקודמת גדל מספר הסטודנטים המשועבדים להלוואות שנטלו, אשר לדברי כותב הבלוג יוביל לבועה הגדולה מכל - בועת החובות, אשר לדבריו, העולם המערבי עדיין רואה אותה מתנפחת.