בגלל המצב הביטחוני: מודי'ס לא מעלה הדירוג של ישראל

סוכנות דירוג האשראי פרסמה דוח על כלכלת ישראל ולא מספקת רמזים להעלאת הדירוג בעתיד הנראה לעין ■ "המהומות במזרח התיכון עלולות להגדיל את הוצאות הביטחון של ישראל"

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס פרסמה היום (ג') את דוח הדירוג השנתי שלה לישראל וחוזרת על דירוג "A1" עם תחזית דירוג "יציבה" לחוב של ממשלת ישראל. במשרד האוצר מקווים שכלכלת ישראל תזכה להעלאת דירוג בסוף השנה או לכל המאוחר בתחילת 2012, אולם לפי שעה מודי'ס לא משנה את דירוג האשראי וגם לא מספקת רמזים להעלאה בעתיד הנראה לעין.

במוד'יס מציינים כי "דירוג האשראי של ישראל מאזן בין הרמה הגבוהה של הכלכלה הישראלית, מוסדותיה ועוצמתה הפיננסית לבין האתגרים הגיאופוליטיים למולן היא ניצבת".

"הכלכלה הישראלית היא יציבה ודינמית ומסגרת המדיניות המאקרו כלכלית היא קוהרנטית", נכתב בסקירה על ידי האנליסט הבכיר אנתוני תומאס, אך הוא הביע גם חשש מפני המהומות במזה"ת וטוען כי מהומות אלה "עלולות להגדיל את הוצאות הביטחון של ישראל ולפגוע בה באופן פיסקאלי". כמו כן, האנליסט חושש מפני הירידה בהשקעות הזרות ומפגיעה בביטחון ישראל.

האנליסט מציין כי לאחר שישראל נקטה במדיניות פיסקאלית ומוניטרית מרחיבה במהלך המשבר הפיננסי העולמי על מנת לתמוך את הפעילות הכלכלית ולהימנע ממיתון, עתה בנק ישראל מסיר במהירות את ההקלות המוניטריות על מנת שיוכל להבטיח שההתאוששות תתמשך וכי הלחצים האינפלציוניים ישארו תחת שליטה".

"ואמנם, ההידרדרות במצב החוב של ממשלת ישראל היתה מוגבלת במהלך המשבר הגלובלי, וישנן עדויות להתאוששותה של ישראל על רקע צימצום החוב התקציבי" אמר תומאס ונתן כדוגמא את יחס החוב תוצר של ישראל אשר עמד בסוף שנת 2010 ברמה נמוכה יותר מרמתו ערב המשבר. בנוסף, מודל הכלכלה הנשענת על יצוא היי-טק מציגה תוצאות טובות ומאפשרת תחזית צמיחה טובה לטווח הבינוני. גם החקיקה החדשה של בנק ישראל והגבלות נוספות של הוצאות התקציב כבר ניכרת בהתחזקות המוסדות הישראליים.

עם זאת, מציין האנליסט כי "חוסר היציבות הפוליטית ברחבי המזרח התיכון מדגיש את הסיכונים הגיאופוליטיים איתם מתמודד האיזור. חוסר השקט אשר מונע מחוסר שביעות הרצון הפנימי מהשלטון והפוליטיקה במדינות ערב השכנות, עלול להיות בעל השלכות פיסקאליות על ישראל, אם ההוצאותיה הביטחוניות יצטרכו לעלות".

הכותב מציין "אנו פחות חוששים מפני פגיעה במצבה הפיסקאלי הטוב של ישראל, לעומת זאת חששותינו נובעים מהתוצאות השליליות שעשויות להיות להשקעות בישראל ולביטחון הטריטוריאלי שלה". ולדבריו "התחזית המתונה של מודי'ס על ישראל נובעת לא רק מהסיכונים והאתגרים הגיאופוליטיים למולם ניצבת ישראל, אלא גם ליכולות המוכחות של ישראל להתמודד איתם".