התאוששות דיגיטלית: חידושים טכנולוגיים מיפן מוכת האסון

ביפן ממשיכים ללקק את הפצעים מהאסון, ובינתיים מנסים להדחיק את המציאות עם חידושים טכנולוגיים - כמו טאבלט טלוויזיוני ומקרן צמוד מחשב נייד

בסוף השבוע הקרוב ייצאו עשרות מיליוני יפנים לחופשת Golden Week המסורתית, שנחשבת לאחד ממועדי הנופש האהובים ביותר במדינה. אבל השנה זוהרו של "השבוע המוזהב" מועם.

חמישה שבועות חלפו מאז רעידת האדמה והאסון הנלווה בתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה, אך במצב הרוח הכללי עדיין לא נרשם שיפור משמעותי. באזורי החוף פגועי הצונאמי יש עדיין אלפי נעדרים ומאמצי החיפושים אחריהם טרם הסתיימו. על תחילת השיקום אף אחד אפילו לא מדבר.

המצב בכורים הגרעיניים בפוקושימה עדיין לא יציב ולפני שיחלו עבודות לייצוב ולהחזרת כוח מלא למתחם - כדי לבצע בכורים סגירה קרה ולמנוע את הסכנה, שטרם חלפה, להתפוצצותם - נאבקים עובדים אמיצים, כמעט מתאבדים, במשימה קשה של פינוי האתר המוצף מטונות של מים הנגועים בזיהום רדיואקטיבי חמור.

אלפי קילומטרים רבועים של סביבה חקלאית עשירה מסביב לכורים עתידים להיסגר לבני אדם לשנים ארוכות, כשטרם הוברר גם מלוא היקף הנזק הסביבתי שנוצר כתוצאה מפליטת טונות של מים רדיואקטיביים לחופים העשירים בדיג של האוקיינוס השקט.

ועוד לא הזכרנו את הבעיות הקשות באספקת הביקוש לחשמל ביפן, שצפויות להחמיר בקיץ, ומביאות כבר היום להפסקות חשמל ממושכות ולפגיעה בהיקפי הייצור במגזרים רבים.

בעיות נוספות הן הפגיעה בייצוא כתוצאה ממחסור ברכיבים אלקטרוניים והקרקע עצמה, שעדיין מסרבת להירגע סביב השבר הענק והחדש שנוצר ברעידת האדמה.

אבל היפנים למודי האסונות הם אלופי העולם בהדחקה. הם ממשיכים לקבל בצייתנות את הוראות והערכות הממשלה, חוסכים בחשמל, עושים מאמצים כפולים במקומות העבודה שלהם ולא מתעסקים, כרגע, בחיסול חשבונות פוליטי.

אחד מערוצי ההדחקה המוכרים הוא העיסוק האובססיבי בגאדג'טים ממוזערים ובטכנולוגיות מתוחכמות. אף שקצב ההשקות באביב 2011 אינו כתמול שלשום, היצרנים היפנים עדיין מצליחים להפתיע עם חידושים.

שינויים בהרגלי הצפייה

טושיבה היא מצטרפת מאוחרת לענף הטאבלטים ואפילו השוק היפני המקומי כבר רווי כיום במכשירי אייפד ובמתחרים מתוצרת יפן וקוריאה. לפיכך, להשקת הטאבלט החדש שלה, AT300, נדרשו כמה רעיונות מקוריים. טכנית, מדובר בטאבלט עם מפרט עדכני בהחלט אך לא יוצא דופן. למכשיר יש מעבד TEGRA2 עם מהירות של 1 ג'יגה הרץ, מסך מגע של 10.1 אינץ', זיכרון פנימי התחלתי של 16 ג'יגה, ממדים חיצוניים ממוצעים לשוק לצד מערכת ההפעלה החדשה אנדרואיד 3.

רמז לגבי ייחודו אפשר למצוא בשיוכו הרשמי למשפחת מסכי הטלוויזיה REGZA של טושיבה. הרעיון הוא להפוך אותו לחלק בלתי נפרד ממערכת הבידור הביתית באמצעות שילוב אינטגרלי במוצרי האודיו-וידיאו הביתיים של טושיבה וליצור באמצעותו את מה שהיצרנית מכנה "שינוי דרמטי בהרגלי הצפייה".

האינטגרציה מתבצעת בכמה רמות: ברמה הבסיסית יש ל-AT300 יציאת HDMI ופרוטוקולים לתקשורת אלחוטית, שמאפשרים לו "לדבר" עם מכשירי הטלוויזיה מסדרת REGZA ולתפעל אותם אלחוטית באמצעות ממשק של שלט רחוק וירטואלי מובנה. זאת, כדי להציג על המסך הגדול את התכנים האגורים בתוכו כמו ספרים אלקטרוניים, שנרכשו באתר של טושיבה. באגף האודיו המכשיר תומך בצליל היקפי איכותי ועושה שימוש מלא ברמקולים חיצוניים להשלמת החוויה של קולנוע ביתי.

במישור השני מסוגל הטאבלט להתחבר למכשיר הבלו-ריי מסדרת REGZA כדי לייבא לתוכו סרטים ברזולוציה גבוהה, ליצור רשימת תוכניות מוקלטות מותאמת אישית ואף לערוך תכנים.

במישור השלישי מתוכנן הטאבלט עצמו לתפקד כמכשיר טלוויזיה נייד בזמן אמת לצפייה במקומות שונים ברחבי הבית ובעבודה. תכני הטלוויזיה מוזרמים אליו בשיטת "הענן": חיבור אינטרנט אלחוטי לאתר התכנים הטלוויזיוניים של טושיבה, שפועל ביפן, מאפשר לזפזפ בין ערוצים, לצפות בקדימונים וסצנות נבחרות או בתוכניות מלאות בזמן אמת ולהקליט אותן.

טושיבה טוענת שהמסך של הטאבלט החדש, ברזולוציה של 1280x800, מציע יותר מהירות וחדות מרוב המסכים בשוק ומותאם מראש לצפייה בתוכניות טלוויזיה גם בתנאי תאורה בעייתיים. המחיר הראשוני ביפן צפוי לנוע סביב 740 דולר.

חיישן ורידים ביומטרי

גם בענף הגאדג'טים העסקיים יש ליפנים מה לחדש והשבוע ניצלה פוג'יטסו את השקת סדרת המחשבים העדכנית שלה כדי להציג כמה חידושים, ראשונים מסוגם בתעשייה, דווקא בתחום העזרים ההיקפיים.

החידוש הראשון הוא מה, שהרבה אנשי עסקים נודדים ייחלו לו: שילוב אינטגרלי של מקרן מצגות בתוך מחשב נייד קל וקומפקטי. הפתרון של פוג'יטסו הוא התקנת מקרן מצגות זעיר בטכנולוגיית Pico, בתוך תא ההרחבה המודולרי שממוקם בצד המכשיר ושימש עד כה לחיבור כונן DVD פנימי, דיסק קשיח נוסף או מכסה "ריק" לחיסכון במשקל.

המקרן החדש מוסיף פחות מ-500 גרם למשקל המחשב, מספק ביצועים כמעט מקצועיים כמקובל בז'אנר והוא ניזון מכוח הסוללה של המחשב, כך שניתן לבצע באמצעותו מצגות אפילו בשטח, כששקע חשמלי לא נמצא בסביבה. פוג'יטסו מציעה אותו כרגע בשני ניידים עסקיים קלים - אחד עם מסך 12.1 אינץ' והשני עם מסך 13.3 אינץ'.

החידוש השני הוא מערכת אבטחה ביומטרית מדויקת מאוד, שמבוססת על קריאה וזיהוי אופטי של מבנה הוורידים בכף ידו של המשתמש. לשם כך, פיתחה פוג'יטסו את החיישן הקטן והקל ביותר מסוגו בעולם, שמשולב אינטגרלית בתוך גוף המחשב הנייד. כדי להפעיל אותו אין צורך במגע פיזי אלא רק בהצבת היד במרחק כמה סנטימטרים מהחיישן.