עתידה של טבע ייקבע בארה"ב

המשקיעים מתנדנדים בין החשש שטבע אופטימית מדי לתקווה שהשוק הוא פסימי מדי

טבע נחשבת אולי ל"מניית העם", אבל במקרה זה עתיד העם נקבע דווקא בארה"ב. עיקר המסחר במניית טבע מתבצע בוול סטריט, כשלדוגמה, בשלושת החודשים האחרונים, בכל יום מסחר בארה"ב עברו מיד ליד כמעט 7.7 מיליון מניות - פי 12 מהממוצע בישראל.

כך קורה שגורל המניה נקבע בדרך כלל בוול סטריט, והמשקיעים בארץ רק מיישרים קו עם מה שמתרחש מעבר לים.

זו הסיבה לכך שביום המסחר הראשון לאחר חופשת החג, ובניגוד למגמה החיובית באירופה למשל, המדדים המובילים בתל אביב דווקא נסחרו בירידות.

האשמה בכך היא כמובן מניית טבע, שריכזה את המחזור הגבוה ביותר בבורסה, וסגרה פער ארביטראז' שלילי. טבע היא המניה הגדולה ביותר במדד תל אביב 25, ומהווה כ-9% מהמדד, כך שבמילים אחרות, אלמלא המסחר בוול סטריט, בהחלט ייתכן שהמשקיעים בתל אביב היו נהנים היום ממגמה חיובית, כשת"א 25 מנפץ שוב את השיא שקבע ביום חמישי.

התגובה החריפה של המשקיעים בוול סטריט ביחס לטבע בסוף השבוע עשויה לשקף בעיה נוספת: נראה שהשוק סקפטי בנוגע להצהרות הנהלת החברה. כשטבע פרסמה את התוכנית האסטרטגית שלה לשנים 2010-2015 ודיברה על הפחתת התלות בקופקסון, המשקיעים קיבלו אותה בזרועות פתוחות והמניה זינקה.

אלא שמאז חלחלו הספקות: טבע מעריכה שלא צפויה בקרוב תחרות גנרית לקופקסון? השוק לא ממהר לקבל את ההשערה, וכל חדשה בנושא גורמת לתנודות במניה. טבע מעריכה שהלקווינימוד תימכר בשיא ביותר ממיליארד דולר? המשקיעים דווקא חושבים ש-BG-12 מהווה סיכון ומפילים את המניה. השאלה הנשאלת היא האם טבע אופטימית מדי או שהשוק פסימי מדי?