עוזי לנדאו: "ישראל משלמת פי 2 על הגז מירדן וסוריה"

(עדכון) - כך אמר שר התשתיות במסיבת עיתונאים ■ אמר מוקדם יותר בראיון לגלי צה"ל: "אנחנו מאיצים את פיתוח צנרת שדה 'תמר'" ■ לנדאו הוסיף כי מחירי החשמל צפויים לעלות בקרוב בגלל פיצוץ צינור הגז במצרים

בעקבות הפיצוץ הבוקר בצינור העברת הגז ממצרים לישראל, ערך היום (ד') שר התשתיות עוזי לנדאו מסיבת עיתונאים, במסגרתה ביקש לנצל את ההזדמנות כדי להפריך מידע מוטעה המועבר לאזרחי מצרים. "ישראל משלמת את המחיר הגבוה ביותר מבין המדינות הרוכשות ממצרים גז. המחיר גבוה פי שניים מהמחיר שמשלמת ירדן ומזה שמשלמות סוריה ולבנון. במונחים אזוריים ישראל משלמת 50% עד 100% יותר מהמחיר, שמקבלת קטאר עבור הגז שהיא מייצאת ביבשה. אני מבקש להביע את הערכתי לשר האנרגיה המצרי. המחיר שישראל קונה מ-EMG גבוה מ-1.3 דולר ל-mmbtu".

לנדאו הוסיף כי "הסכם הגז בין ישראל למצרים הוא ההסכם הכלכלי החשוב ביותר בין שתי המדינות".

בנוסף, דווח בערוץ 2 כי לנדאו הודיע שמחירי החשמל צפויים לעלות כבר בתקופה הקרובה בגלל פיצוץ צינור הגז במצרים והשיבושים באספקתו לישראל. השר לנדאו התייחס לפיצוץ הבוקר במצרים והן לאירוע הדומה לפני כחודשיים. בין היתר אמר לנדאו כי משרד התשתיות וחברת החשמל נערכים להפסקת אספקת הגז - דבר שיוביל גם לפגיעה בכיס הצרכן הישראלי.

לדברי שר התשתיות, כל יום שבו חברת החשמל משתמשת בדלקים חלופיים, כמו סולר או מזוט, עולה לחברה כ-1.5 מיליון דולר - זאת מלבד לפגיעה הבריאותית לציבור ולסביבה בשל השימוש בחומרים מזהמים. עם זאת, לא נקב לנדאו בתאריך או בשיעור בו צפויים המחירים לעלות.

מוקדם יותר כונסו בכירי חברת החשמל לדיון חירום במצב. בהודעה מטעמם הבוקר נמסר כי "במסגרת הדיון יועלו פרטי המקרה ויידונו פעולותיה הנדרשות של החברה, בעקבות המצב החדש. כמו כן, יידונו החלופות האפשריות להפעלת תחנות הכוח על מנת לספק את מלוא תצרוכת החשמל".

בחברה ביקשו גם להדגיש כי "ההנהלה תשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להבטיח אספקה סדירה של חשמל, לרבות באמצעות שימוש בדלקים חלופיים - זאת, בהתאם להוראות ובשיתוף משרדי התשתיות הלאומיות והגנת הסביבה".

לפנות בוקר (סמוך לשעה חמש בבוקר) דווח על פיצוץ מיסתורי בצינור לאספקת הגז ממצרים לישראל, אספקת הגז נעצרה. על פי הדיווח של גורמים ביטחוניים במצרים, צינור הגז הותקף ע"י כנופיה חמושה של אלמונים. "כנופייה בלתי מזוהה תקפה את הצינור המספק גז לישראל ולירדן, להבות עלו מהצינור שהושבת ", כך נמסר בהודעה. מדובר בהתקפה השנייה על אותו צינור גז הנמצא בסמוך לעיר אל-עריש הנמצאת כ-30 ק"מ מהגבול עם ישראל.

"אנחנו מאיצים את פיתוח צנרת שדה 'תמר'"

במקביל התפרסמו תוצאות סקר של גוף אמריקני בלתי תלוי, לפיהם רוב המצרים מתנגדים להסכם השלום עם ישראל.

לנדאו התראיין מוקדם יותר לגלי צה"ל ואמר כי "המערכת שלנו מאורגנת לטפל ולתת מענה גם במקרה של אירועים כאלה. בואו נמתין ונראה כיצד יתפתחו הדברים. יש לנו ולהם חשיבות עליונה לשמור על הסכם השלום ועל ההסכמים הכלכליים".

- עד כמה אתה מודאג מהידיעות המתרבות על מעשים עויינים לישראל במצרים?

"פה צריך להתנהל בזהירות רבה. לא צריך להיות מופתעים. סאדאת אמר פעם שמצרים היא המדינה הערבית היחידה וכל השאר אלה משפחות עם דגלים".

- האם נכון שהמצרים מוכרים לנו את הגז במחיר נמוך ממחירי השוק?

"ממש לא. המחיר עודכן כמה פעמים".

- מה תוקפו של ההסכם?

"זה הסכם ארוך שנים, לדעתי משהו כמו 20 שנה עם נקודות בחינה במהלכו. כללי משחק לא משנים תוך כדי משחק".

- מה האלטרנטיבה שלנו?

"אנחנו מתארגנים לעניין הזה, ומהר. פעם אחת על ידי המרצת חיבור צנרת הגז של שדה תמר לישראל, וזה יקרה במהלך 2013. אנחנו מתארגנים גם ליצירת גיבוי לצנרת הזו, כלומר יכולת קליטה של פחם, מזוט וסולר. בנוסף אנחנו פועלים להקים את התחנה הדו דלקית, שיכולה לפעול על פחם וגז טבעי. וגם - אנחנו פועלים לקליטה של גז בדרך הים באמצעות מצוף".