גורדון בראון: אגייס 100 מיליארד דולר להשקעות באפריקה

ראש ממשלת בריטניה לשעבר דיבר בכנס מיוחד בג'נבה, שוויץ על הפוטנציאל הגלום ביבשת השנייה בגודלה בעולם ■ עוד דיברו בכנס: אל גור, קופי ענאן, רודי ג'וליאני, ברנרד קושנר ועוד

אפריקה היא היבשת השנייה בגודלה בעולם: 53 מדינות עצמאיות, כעשרת אלפים שבטים שונים, מעל מיליארד אנשים המהווים כ-15% מאוכלוסיית העולם והמדברים כ-2,000 שפות שונות (11 מתוכן הן שפות רשמיות). כגודל היבשת, כך גודל הפוטנציאל הגלום באפריקה, וכך גדולים האתגרים והבעיות איתם היא מתמודדת.

הנושאים האלה ועוד נדונו בשבוע שעבר בג'נבה, שוויץ - במסגרת שלושה ימים של כנס בינלאומי מרשים וראשון מסוגו תחת הכותרת GATEWAY TO AFRICA. הכנס, הראשון מבין 5 כנסים שיתקיימו אחת לשנה בערים מרכזיות בעולם, אירח רשימת דוברים מכובדת מרחבי העולם, ובניהם דיפלומטים ופוליטיקאים בכירים, דמויות מפתח בכלכלה, אנשי רוח, רפואה ועוד - מאפריקה, מישראל ומשאר העולם.

בין הדוברים הבכירים שהשתתפו בכנס, נציין את אל גור - סגן נשיא ארה"ב לשעבר ופעיל מרכזי למען איכות הסביבה; גורדון בראון - ראש ממשלת בריטניה לשעבר; קופי ענאן - מזכ"ל האו"ם לשעבר; רודי ג'וליאני - לשעבר ראש עיר של ניו-יורק; ברנרד קושנר - שר החוץ הצרפתי לשעבר; הישראלי פרופ' שלמה בן עמי - שר החוץ לשעבר, ועוד. יוזמת הכנס היא ירדנה עובדיה, קונסולית כבוד של גינאה המשוונית ויזמת בתחום הרפואי באפריקה.

לפי נתונים של האו"ם, אפריקה רשמה צמיחה כלכלית בשיעור 5% בשנים 2000-2008, והתחזיות הן כי התמ"ג האפריקאי ייצמח בשיעורים גבוהים יותר בשנים הקרובות. בשנת 2010 הושקעו באפריקה כ-52 מיליארד דולר בהשקעות זרות, ובקרב הדוברים בכנס הייתה תמימות דעים שיש להמשיך ולעודד את המשקיעים הזרים לבוא ולהשקיע באפריקה, מה שיתרום לפיתוח ולהמשך הצמיחה של היבשת שיש המכנים אותה כיבשת הנשכחת.

בקרב כל המשתתפים בכנס הייתה הסכמה גם באשר לרוב האתגרים והכשלים שעומדים בפני אפריקה ושזקוקים לטיפול גם בסיוע בינלאומי - השחיתות הממשלתית הגבוהה, הבריאות והרווחה שמצבן גרוע מאוד, היעדר תשתיות, אבטלה ועוני חמורים, חוסר פיתוח חברתי והצורך לעבור למשטר דמוקרטי.

Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום
 Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום

100 מיליארד דולר להשקעות באפריקה

גורדון בראון, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, דיבר על ההשקעות באפריקה, ואמר כי "למרות תחזיות צמיחה אופטימיות באפריקה בשנים הקרובות, היקף ההשקעה בה הוא מינורי ובפער עצום מההשקעות בשאר העולם - וזה יקשה על אפריקה לממש את הפוטנציאל שבה ולעמוד בקצב של העולם".

מתוך רצון ומחויבות לסייע לאפריקה בראון הצהיר כי בכוונתו להקים ולעמוד בראש קרן השקעות פרטית ולגייס 100 מיליארד דולר באמצעות מכירת אג"ח בשוק הפרטי, כספים שישמשו להשקעה באפריקה - בתשתיות, בטכנולוגיה, בחינוך וברווחה ובעוד תחומים נדרשים.

בראון הצהיר כי הוא יעבוד באופן אישי עם הגורמים הרלוונטיים כדי לגייס את הכספים האלה - ומהר, "כי אם לא, אפריקה עלולה לפספס את הרכבת", לדבריו. הכסף שתגייס הקרן מהסקטור הפרטי יסייע לפיתוח של אפריקה, כמו למשל בייצור של מקומות עבודה חדשים - בהקמת כבישים, בניית בניינים חדשים, פיתוח התשתיות, עבודה בחינוך ועוד. באמצעות זאת, רמת האבטלה הגבוהה באפריקה תרד ואיכות החיים של האזרחים תשתפר.

לדברי בראון, כרגע אין הרבה השקעות באפריקה בגלל האינפלציה הגבוהה, השחיתות הפוליטית ואי היציבות הכללית ביבשת. הוא סבור כי קרן ההשקעות שיקים תפתח את הדלת למשקיעים הזרים והם ייכנסו למשחק. בראון הצהיר עוד כי יסייע לפיתוח הטכנולוגיה באפריקה כך שליותר אנשים תהיה גישה לאינטרנט, יסייע בפיתוח החקלאות באפריקה כך שתוכל לנצל את משאביה הטבעיים, וכן יסייע להקמת תשתיות שיעזרו להקנות ליותר אזרחים באפריקה גישה למים נקיים, מוצר אלמנטרי לכאורה, אך כזה שחסר למיליוני אזרחים אפריקאים.

גורדון בראון Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום
 גורדון בראון Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום

חוליה מרכזית בשרשרת האספקה העולמית

קופי ענאן, מזכ"ל האו"ם לשעבר, התייחס גם הוא לפוטנציאל שקיים במדינות אפריקה וביבשת בכלל, ואמר כי "אנחנו רואים פיתוח אמיתי באפריקה בשנים האחרונות וזה עוד יגבר. הממשלות האפריקאיות מבינות שצריך למשוך משקיעים זרים והן עושות צעדים לאפשר זאת, וזה טוב".

ענאן ציין גם מספר בעיות שמקשות לדעתו על אפריקה להדביק את הקצב והרמה של שאר העולם: השחיתות הממשלתית וחוסר פיתוח חברתי, רמת התשתיות באפריקה (למיליונים אין בכלל מים נקיים), רמת הבריאות החמורה (מיליוני אזרחים נדבקים במחלת האיידס מדי שנה), והעוני והרעב במדינות. ענאן קרא לקהילה הבינלאומית להירתם ולסייע לאפריקה במלחמה בכשלים האלה, כי הרי "אפריקה היא חוליה מרכזית בשרשרת האספקה העולמית, וזה גם אינטרס עולמי".

באותו הקשר, תיאודורו אוביאנג, נשיא רפובליקת גינאה המשוונית ואיחוד המדינות האפריקאיות, הציג תוכנית עם כמה שלבים לפיתוח וטיפול בבעיות באפריקה: 1. יותר שקיפות ממשלתית; 2. פיתוח חברתי-חינוכי; 3. רפורמה בחקיקה ושמירה על זכויות האדם; 4. שיתוף פעולה עם הצלב האדום בהקשר של זכויות האדם והרווחה; 5. שימור והגנה על הסביבה ובעלי החיים שבסכנת הכחדה; 6. באופן כללי, להמשיך בפיתוח של אפריקה, המורשת והמסורת שלה. "התגברנו על בעיות קשות בהיסטוריה - עבדות וסחר באנשים, קולוניאליזם, רעב ועוד - ואני מאמין שאם נעבוד ביחד נוכל לממש את הפוטנציאל", אמר.

כתב "גלובס" היה אורח של חברת Comtec מישראל, שהפיקה וניהלה את הכנס

קופי ענאן Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום
 קופי ענאן Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום

ברנרד קושנר Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום
 ברנרד קושנר Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום

אל גור Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום
 אל גור Gateway to Africa / צלם: קמיליה - אמנות הצילום