פיקסקאוט, שבה מושקעים יאיר גולדפינגר ולני רקנאטי, נמכרה ב-20 מיליון דולר

הרוכשת היא Getty Images *פיקסקאוט, שפיתחה טכנולוגיה למעקב אחר זכויות יוצרים של תמונות דיגיטליות, תכננה בשנה שעברה להנפיק בת"א

אקזיט נוסף בתעשיית האינטרנט המקומית. חברת הסטארט-אפ הישראלית PicScout, שפיתחה פתרון למעקב אחר תמונות המוגנות בזכויות יוצרים באינטרנט, נמכרה לחברת Getty Images, המפעילה בנק תמונות לשימוש חוקי ברשת. לפי הערכות, החברה נמכרה ב-20 מיליון דולר. בפיקסקאוט סירבו להגיב.

עבור פיקסקאוט זהו אקזיט מוצלח. החברה גייסה מיליון דולר מאז הקמתה מיאיר גולדפינגר - ממייסדי מיראביליס (ICQ) - ומלני רקנאטי. השניים גם דירקטורים בחברה, שהכנסותיה מוערכות ב-5 מיליון דולר לשנה והיא רווחית.

בספטמבר 2010 תכננה פיקסקאוט להנפיק בבורסה בתל אביב במטרה לגייס 5-10 מיליון דולר, לפי שווי של 20-30 מיליון דולר. היא אף הגישה טיוטת תשקיף לרשות ניירות ערך, אך לבסוף נאלצה לוותר.

Getty Images היא לקוחה מרכזית של החברה, כך שכבר זמן מה הן משתפות פעולה.

פיקסקאוט תמשיך לפעול באופן עצמאי גם לאחר השלמת העסקה, ולא צפויים שינויים משמעותיים במצבת כוח האדם שלה. החברה מעסיקה 60 עובדים ופועלת מהרצליה, מיפן ומקליפורניה.

אופיר גוטלזון, המנכ"ל, ואייל גורה, יו"ר החברה, הקימו את פיקסקאוט ב-2002.

גורה הוא בנו של מוטי גורה, יזם ההיי-טק הוותיק, שבעקבות קריסת קבוצת אדאקום שבבעלותו נכנס להליכי פשיטת רגל. הקבוצה החזיקה אז בכמה חברות תקשורת, הונפקה בבורסה, וקרסה באמצע שנות ה-90 תוך שהיא גוררת את משקיעיה להפסדים קשים.

אקזיט שני בחודש לאייל גורה

החודש רשם גורה הבן אקזיט נוסף כאשר PicApp, שאותה הקים ב-2008 ושפועלת גם היא בתחום התמונות הדיגיטליות ברשת, נמכרה לחברת הפרסום הדיגיטלי ההודית-ישראלית Ybrant תמורת סכום מוערך של 10 מיליון דולר.

גורה מושקע בסטארט-אפ נוסף, The Gift Project, שהקים אחיו, רון גורה, ומשקיע בו גם ד"ר יוסי ורדי. הטכנולוגיה של פיקסקאוט מזהה את טביעת האצבע הדיגיטלית של תמונות המופיעות ברשת, גם בכאלה שעברו טשטוש או עריכה.

החברה פיתחה שני מוצרים: ImageTracker, לאיתור שימושים בתמונות ברשת ודיווח לבעלי הזכויות על כך; ומוצר חדש יחסית בשם ImageExchange, שהוא תוסף לדפדפני פירפוקס ואקספלורר, שיודע לזהות בזמן אמת תמונות המוגנות בזכויות יוצרים ולהציע למשתמשים אופציה לרכישתן.

המודל העסקי של החברה מתבסס על שני המוצרים הללו. באמצעות ImageTracker פיקסקאוט מספקת מידע לבעלי התמונות ומקבלת בתמורה חלק יחסי מההכנסות שנובעות מהאכיפה - מעין מודל של תשלום פר פעולה.

באמצעות התוסף ImageExchange, הניתן להורדה בחינם, פיקסקאוט מאפשרת לבעלי הזכויות לפרסם את פרטיהם ליד התמונות שבבעלותם, והיא מקבלת תשלום בכל פעם שמשתמש לוחץ על התמונה - מודל פרסומי שמזכיר את זה של גוגל.

גוטלזון אמר ל"גלובס" בעבר כי "יש לנו יותר מ-70 מיליון תמונות שאנחנו יודעים מי בעליהן, כמו מאגר ביומטרי של תמונות". לדבריו, היעד של החברה הוא להגיע בשנה הבאה למאגר תמונות המכיל 400 מיליון פריטים.