האלטר-אגו של הון הסיכון המקומי

בעולם הפרייבט אקוויטי הישראלי - שמורכב מ-20 קרנות להשקעה בחברות בוגרות ומקרנות הון סיכון - פורטיסימו היא היוצא מהכלל שמעיד על הכלל. קרן Buy-Out, שדוגלת באסטרטגיה של רכישת השליטה בחברות בשלות שמשהו עצר אותן מלבצע את הקפיצה קדימה, ומצליחה - בינתיים לפחות - לרשום החזרים מרשימים בזמן קצר. פורטיסימו מתמקדת בטכנולוגיה, וככזו היא מהווה את האלטר-אגו של ההון סיכון המקומי.

כניסה להשקעה בחברות מבוססות טכנולוגיה, שנמצאות בשלבים מאוחרים יחסית, היא מחזה נדיר במקומותינו. הביצועים של פורטיסימו מעידים על חוש עסקי בריא של מנהלי ההשקעות בקרן, אך גם על המקום בו נמצאות כרגע ההזדמנויות הגדולות בהיי-טק המקומי. בישראל קיימות מאות חברות טכנולוגיה עם מכירות של כמה עשרות מיליוני דולרים, שלא הצליחו לפרוץ. חלקן צריכות כסף גדול בכדי לבצע את הקפיצה, חלקן יירכשו, ורובן ייעלמו. אולם, מדי פעם צצה החברה שכמה מיליוני דולרים יהוו עבורה את מטה הקסמים שיהפוך אותה מסתם עוד אחת לסינדרלה. דומה שבשנים הבאות יהיו לא מעט קרנות - מקומיות וזרות - שיבקשו להשקיע בסוג כזה של חברות.

פורטיסימו מקבלת כרגע את מירב תשומת הלב בתעשייה, כמי שמתרכזת בחברות בשלות. עם זאת, המבחן האמיתי של יובל כהן ושותפיו יהיה מידת הצלחתם בקרן הבאה, גדולה בהרבה מאלו שקדמו לה.

בדומה לתהליך שעבר על תעשיית ההון סיכון המקומית בסוף שנות ה-90, תידרש כעת פורטיסימו לרשום החזרים מרשימים על גיוס של 250-300 מיליון דולר. וכשבשוק כבר יהיו מספר קרנות גדולות נוספות המחפשות הזדמנויות השקעה, זה יהיה קשה בהרבה.