נתניהו: "על הרשות הפלסטינית לבחור - שלום עם חמאס או עם ישראל"

(עדכון) - פתח וחמאס הגיעו להסכמה על הקמת ממשלת אחדות זמנית וקבעו תאריך לבחירות כלליות ■ נתניהו: "זה מצביע על חולשת הרשות, חשש שחמאס ישתלט על הגדה"

סוף למאבק? יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ותנועת חמאס הסכימו ביניהם על הקמת מוסד שלטוני מאוחד לשתי התנועות וקביעת תאריך לבחירות כלליות - כך מסר גורם במודיעין המצרי בקהיר, לשם הגיעו הבוקר משלחות פתח וחמאס במסגרת התיווך המצרי בשיחות הפיוס.

"הדיונים בין הצדדים הסתיימו בהבנה מלאה בנוגע לכל הנקודות בהן דנו, כולל הקמת ממשל פנימי", אמר איש מודיעין מצרי לסוכנות הידיעות רויטרס. דוברו של אבו מאזן אישר את הפרטים והוסיף כי הבחירות ייערכו תוך שנה. דובר חמאס אמר כי הצדדים התגברו "על כל נקודות המחלוקת". דובר חמאס הוסיף כי הצדדים הוזמנו לקהיר לטקס חגיגי בו יחתמו על ההסכם רשמית וכי "הסכם נחתם בראשי תיבות".

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, נמסרה הערב תגובתו הרשמית להסכם הצפוי: "הרשות הפלסטינית צריכה לבחור בין שלום עם ישראל לשלום עם החמאס, עקב כיוון שהחמאס שואף להשמיד את מדינת ישראל ואף אומר זאת בגלוי". עוד אמר נתניהו כי "עצם ההתפייסות מצביעה על חולשת הרשות, ומעלה תמיהה אם החמאס יצליח להשתלט על יהודה ושומרון כפי שהשתלט על הרצועה. אני מקווה שהרשות תבחר נכון".

מארה"ב עדיין לא התקבלה תגובה רשמית לחדשות, אולם בכיר בממשל האמריקני אמר הערב כי "ארצות הברית מאמינה כי כל הסכם פלסטיני צריך לשלול אלימות, לכבד הסכמי עבר ולהכיר בזכותה של ישראל - כדי למלא תפקיד אמיתי".

גם יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, הגיב על הצטרפותו המסתמנת של חמאס לממשלת הרשות: "הכרעות הפלסטינים ברורות לחלוטין - חמאס עדיף על פני ישראל וצעדים חד צדדיים עדיפים על פני משא ומתן", אמר דיין, והוסיף כי "לאור זאת, נאום בר אילן 2 צריך לכלול משפט אחד בלבד: נאום בר אילן הראשון מבוטל - מדינה פלסטינית לא תקום״.

צרפת: שוקלים להכיר במדינה פלסטינית

לפני כשבוע דווח כי שגריר צרפת באו"ם, ג'ראר ארו, הודיע ש"ארצו ומדינות נוספות באירופה שוקלות להכיר במדינה פלסטינית, על מנת ליצור אופק מדיני ולהחיות את תהליך השלום". את הדברים אמר השגריר במהלך כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בנושא המצב במזרח התיכון.

מוקדם יותר באותו יום אירח נשיא צרפת ניקולא סרקוזי את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בארמון האליזה בפריז. "ממשלת צרפת תמכה מאז ומעולם במדינה פלסטינית בגבולות 1967", אמר אבו מאזן בתום הפגישה, כפי שדווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית. "סרקוזי הודיע על כך יותר מפעם אחת. קיימים מאמצים לכנס ועידות באמצעותן נגבש את העניינים הקשורים בדבר ולאחר מכן נגיע לאו"ם".

"שוחחתי עם הנשיא סרקוזי גם בסוגיית הפיוס הלאומי והיוזמה שהצעתי להגיע לעזה", ציין אבו מאזן. "הנשיא סרקוזי תומך ביוזמה הזאת".