איך הופכים את הטאלנטים מ-YouTube לעשירים?

ב-YouTube הם להיט שמרתק מיליונים, אבל כוכבי הרשת מתקשים למקסם את הצד המסחרי של ההצלחה ■ מיזם חדש ינסה לגשר על הפער בין כוכבי YouTube, מפרסמים וחברות הפצה

רוצים להרוויח כסף מהסרטונים שלכם ב-YouTube? פנו לג'ורג' סטרומפולוס. סטרומפולוס, בכיר לשעבר בחטיבת הפיתוח העסקי בגוגל וידיאו ומי שהקים ומפתח את "תוכנית השותפים" ב-YouTube, מנסה כיום לגשר על הפער הקיים בין כוכבי YouTube לבין המפרסמים וחברות ההפצה, ולספק מענה מאוחד לצרכי התוכן המקורי.

החברה החדשה שלו, פולסקרין, הושקה השנה לקידום כוכבים כגון רייאן היגה הידוע מערוץ Nigahiga, הערוץ בעל מספר המנויים הרב ביותר ב-YouTube עם למעלה מ-3.4 מיליון צופים רשומים.

סטרומפולוס פרץ את הדרך בתחום השקעה של YouTube בתוכן המקורי, לאחר שפיקח על פעולות קרן מטעם החברה שהעניקה בקיץ שעבר מלגות בשווי כולל של 5 מיליון דולר ל-100 יוצרי תוכן. כעת הוא מעוניין לעזור לכוכבים כגון היגה, פיליפ דפרנקו, "איש הגיטרה המסתורי" ועוד מגוון אישיויות רשת להשיג חשיפה והכנסות, הן בעולם המקוון והן בעולם האמיתי.

"מדובר בדגם די ייחודי שבעצם לא היה קיים לפני 5 שנים", אומר סטרומפולוס. "הרי האנשים הם השולטים בהפצה ברשת. כבר לא מדובר סתם בווידיאו בעמוד הבית שלך ב-YouTube. כיום יש אנשים שיש להם ערוצי-מיני בסגנון תוכניות מהכבלים שיכולים לעזור לקדם את התוכן. כך שהרבה פעמים, מותגים וסוכנויות פרסום מגיעים אלינו לעבודה על מיזמים יותר ממוקדי שיווק".

רייטינג גבוה

העדויות לכך ש-YouTube מסוגל לייצר כוכבים מעוררי הכנסה הולכות ומתרבות. השחקן לוקס קרושנק היה לשחקן בעל הרייטינג הגבוה ביותר במסגרת הסרטים המשודרים בערוצי הכבלים אחרי הופעתו בסרט "פרד: הסרט" (Fred: The Movie) בערוץ ניקלודיאון בשנת 2010 - סרט שהכניס לחברת הניהול שלו, The Collective, מאות מיליוני דולרים והוביל לעסקת קומדיית מצבים עם ערוץ הילדים הפופולרי.

הזמרת רבקה בלק הרוויחה לפי הדיווחים כבר מיליון דולר מתזרימי ה-YouTube והורדות ה-iTunes של הסינגל החדש שלה, שהופק ומופץ על-ידי החברה העצמאית Ark Music Factory, עוד שותפה מבית YouTube.

נראה כי סרטו החדש של היגה, שהופק במיוחד עבור YouTube, "סוכני העניינים הסודיים", מהווה את הגל החדש בהצלחות המדיה החדשה. הסרט בן 35 הדקות הושק לקהל מעט לפני חג ההודיה האמריקני של שנת 2010, וזכה מאז ללמעלה מ-10 מיליון צפיות ב-YouTube.

אולפן הרשת דיג'יטל ארטיסטס, הנתמך על-ידי סוכנות קריאייטיב ארטיסטס, רכש את זכויות ההפצה שמחוץ לאינטרנט.

סטרומפולוס סירב להגיב על תקציב ההפקה של "סוכני העניינים הסודיים", אבל ציין כי העסקה עם דיג'יטל ארטיסטס היתה משמעותית דיה למניעת הצורך הכלכלי שהתעורר ברגע האחרון, לשלב נותנת חסות במיזם.

לדברי סטרומפולוס, "מיזמים רבים יילכו וימצאו נותנת חסות שניתן לשים את שמה מעל לשם ההפקה, חברה שרוצה נותנת חסות בלעדית או שילוב מוצר. זאת צורת עבודה נהדרת, אבל היא לא מאוד מאתגרת".

אין מחסור בתוכן מקוון מקורי, הוא מוסיף, אבל בהחלט ישנו מחסור בהכנסות פרסום. לדבריו, "אפשרויות ההפצה המקוונת התפוצצו בשנות ה-2000 המאוחרות, אבל למצער מצאי הפרסום הממותג לא חווה צמיחה דומה".

רווחים בסלולר

לדברי ראש מחלקת הקריאייטיב בדיג'יטל ארטיסטס, וויליאם קנדל, "סוכני העניינים הסודיים" כבר החזירה לסוכנות תשואה על השקעתה, וזאת בצורת הפצה בתשלום דרך iTunes וסדרת יישומי אייפון המקושרים מבחינה נושאית לסרט.

ההפקה עובדת כרגע על פרק שני ושלישי בסדרה, ומתכננת לנסות ולמשוך מפרסמות, שיכנסו בתפקיד נותנות חסות.

"רצינו שהגירסה הראשונית תוכיח את תקפות הדגם", אומר קנדל. "כעת אנחנו יודעים איך זה עובד ונוכל לשכפל את ההצלחה. המפרסמות רואות את הצעת הערך בהגעה לקהל מטרה רחב ביותר. זה מאפשר לנו מרחב נשימה רב וזמן למציאת שותפויות המותג הנכונות".

סוכן טאלנטים מתאר את תפקידו של סטרומפולוס כמי שאחראי לעזור לתיווך בין YouTube לבין סוכנויות הטאלנטים בהוליווד, אך הוא גם מזהיר עם זאת שסטרומפולוס עוד לא מסוגל לארוז עסקאות טאלנט רציניות עם רשתות הטלוויזיה ואולפני הסרטים.

"הוא הכי מעורה בתהליך הבסיסי ב-YouTube ומסוגל להעניק זאת לאנשים שמעוניינים להצליח", מוסיף הסוכן. "ל-YouTube יש פלטפורמת תוכן כה עצומה, שאם תשקיע אפילו כסף מועט ביותר ביצירת התוכן ותפסיק להיות פלטפורמה כל-כך ניטרלית - יהיה לדבר השפעה עצומה על כל יצרני התוכן ועל הפן המסחרי".

הדבר הלוהט הבא: ערוץ אופנה ומוזיקה

השבוע השיקה פולסקרין את Strobelikes, ערוץ YouTube חדש בנושא אופנה ומוזיקה, וזאת בשותפות עם Hud:sun Media, החברה המפיקה את הסדרות "קן המקורי" בערוץ הולו ו"הריונית בעקבים" בערוץ בראבו.

סטרובלייקס היא סדרת קליפים מבוססי אופנה בני 60 שניות בכיכוב הדוגמניות המבטיחות של ההווה; מעצבים כגון וויטני פורט, דייויד יורמן ורייצ'ל רוי מספקים את הבגדים; ואמן ה-YouTube הפופולרי דייב דייז מספק את הפסקול.

ידועניות אינטרנט כגון טרין סאת'רן ואמניות האיפור בעלות ערוץ ה-YouTube בלייר ואל פאוולר ישווקו את התוכנית בעזרת כלים של ניו-מדיה.

לדברי מייקל רורק, מנכ"ל Hud:sun Media, סטרובלייקס הוא כמו "ספר דיגיטלי" הניתן לניוד על פני פייסבוק, טוויטר ויישומי האייפון והאנדרויד השונים. כל קליפ יכלול גם מאפיין "הקלקה וקנייה" - הצופות יזכו באפשרות לרכוש את הלוק המוצג בקליפ. הסדרה מופקת במימון Hud:sun Media, ונותנות החסות שלה הן מעולם האופנה.

לדברי רורק, "כולם מחפשים דרכים חדשות ומעניינות להתבונן באופנה ובסטייל, כך שאנחנו מניחים שהצופות ייצרו סטרובלייקס משלהן. מדובר בשילוב נהדר של מוזיקה, דוגמניות ואופנה, והפרקים קצרים מספיק לדפדוף ביניהם".