גם לבאפט קשה: 821 מיליון דולר הפסד בעסקי הביטוח שלו

הרווח הנקי של ברקשייר הת'אוויי צנח ב-58% ל-1.51 מיליארד דולר, הרווח התפעולי נפל 28% ל-1.59 מיליארד דולר ■ באפט: "דיוויד סוקול הפר את הקוד האתי של החברה"

אימפריית ההשקעות ברקשייר הת'אוויי, של גורו-המשקיעים וורן באפט, פרסמה אמש (ש') את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2011, תוך הצגת תוצאות מאכזבות. ניכר כי רעידת האדמה וגל הצונאמי שפקדו את יפן ב-11 למארס, וכן רעידות האדמה, סופות הטורנדו והשטפונות שפקדו מוקדם יותר השנה את אוסטרליה וניו זילנד, הסבו לסקטור הביטוח הפסדים רבים, אשר באו לידי ביטוי בדוחותיה של ברקשייר.

הרווח הנקי של ברקשייר צנח ב-58% ל-1.51 מיליארד דולר, זאת בהשוואה לרווח נקי בהיקף של 3.63 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. נראה כי ההפסדים הינם כתוצאה מהשקעות כושלות שהסבו לברקשייר הפסדים של 82 מיליון דולר, ואסונות הטבע הרבים הסבו לברקשייר אובדן כסף רב בחודשים האחרונים.

הרווח התפעולי נפל גם הוא ב-28% ל-1.59 מיליארד דולר, בהשוואה ל-2.22 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.

עיקר ההשפעה היא של עסקי הביטוח, שהסבו לקבוצה כולה הפסדים של 821 מיליון דולר ברבעון, זאת בהשוואה לרווח של 226 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. רעידת האדמה ביפן לבדה גבתה מברקשייר עלויות בהיקף 1.06 מיליארד דולר, כאשר רעידת האדמה בניו זילנד עלתה 412 מיליון דולר, וההצפות באוסטרליה - 195 מיליון דולר.

"חווינו כמה אסונות משמעותיים באזור האוקיינוס האטלנטי, אשר פגעו בתעשיית הביטוח באופן קשה ביותר", אמר אמש וורן באפט, אשר מעבר להיותו היו"ר והמנכ"ל של ברקשייר, הינו גם תומך ויועץ נלהב לנשיא ארה"ב המכהן, ברק אובמה. באפט נאלץ להסביר ל-40,000 בעלי המניות של החברה באסיפה השנתית שהתקיימה אתמול, על הנסיבות בגינן מציג התאגיד שלו נתונים לא טובים.

ניכר כי האסונות ביפן, אוסטרליה וניו זילנד העלו את כמות התביעות בסקטור הביטוח באופן משמעותי, כאשר ברקשייר הינה תאגיד הביטוח השלישי בשכיחותו במכירת פוליסות במדינות אלה. ברקע, נאלץ באפט להתמודד גם התפטרותו של דיוויד סוקול מעבודתו בחברה, אותו באפט ייעד לרשת בתפקידו כמנכ"ל ברקשייר.

באפט: "רבעון רע לתעשיית הביטוח"

"זו סיטואציה רעה מאד לברקשייר, ועצובה עבור דייב (דוויד)", אמר אמש באפט, והוסיף כי "המועמד שאבחר כיורש יישא באחריות על המון כסף ויידרש להיות ישר כמו חץ". בימים אלה באפט בוחן ומראיין מנהלים בכירים מ-70 חברות שונות, במטרה לאתר יורש ראוי, לאחר התפטרותו של סוקול.

נזכיר כי בחודש מארס השנה הודיע במפתיע דיוויד סוקול על התפטרותו המפתיעה, אשר הפכה את תהליך מציאת היורש לבאפט - אותו הכתיר העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כ"אחד מתהליכי הירושה הדרמטיים בתולדות אמריקה התאגידית" - לאפילו עוד יותר דרמטי.

סוקול כמו גם באפט עצמו נאלצו להתייחס ערב ההודעה לביקורות שנשמעו על סוקול, כי רכש מניות של חברת לובריזול, זאת לפני שברקשייר הת'אוויי הודיעה על רכישתה של חברת הכימיקלים תמורת 9 מיליארד דולר. "אני לא מאמין שעשיתי שום דבר שלא כשורה. ביצעתי השקעה בה האמנתי", אמר סוקול דאז. באפט, מנגד, טען באסיפת המשקיעים כי סוקול אכן "הפר את הקוד האתי של החברה".

באפט סיכם את ישיבת בעלי המניות אתמול בציינו כי "חווינו כנראה את הרבעון השני הרע ביותר בכל הזמנים בתעשיית הביטוח, בכל הקשור לאסונות טבע ברחבי הגלובוס".