מדד נדל"ן כחול-לבן ירד 2.1%; רבוע כחול נדל"ן עלתה

המדד חזר להציג תשואה שלילית מצטברת מתחילת השנה ■ העסקה הבולטת ביותר השבוע נוגעת לחברת מנופים פיננסים

מימושים קלים נרשמו בקרב מניות הנדל"ן בשבוע המסחר המקוצר לאחר הפסח; מדד נדל"ן כחול-לבן ירד השבוע ב-2.1% ובכך חזר להציג תשואה שלילית מצטברת מתחילת השנה. כל מניותיו ירדו השבוע, למעט מניית רבוע כחול נדל"ן שעלתה בשיעור זניח (0.1%) ללא סיבה בולטת.

העסקה הבולטת ביותר השבוע נוגעת לחברת מנופים פיננסים, בשליטת ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי, שמרחיבים את השותפות עם חברת הביטוח הפניקס בשליטת יצחק תשובה, בדרך ליצירת שחקן משמעותי בענף הקניונים.

במו"מ שאמור להבשיל לעסקה בהיקף 430 מיליון שקל עד ה-15 ביוני, הפניקס צפויה להגדיל אחזקותיה בסטאר סנטר אשדוד (הגדול בישראל מבחינת שטחי מסחר) ל-49%, לרכוש 25% מקניון ארנה בהרצליה, 49% מקניון ארנה שמתחיל להיבנות בנהריה ו-25% מהקרקע של בן זקן ונניקשווילי באילת, שם הם מתכננים לבנות קניון ארנה נוסף - לא רחוק מקניון מול היום, הקניון הרווחי בישראל, שרבע ממנו מוחזק על-ידי הפניקס כיום. מנופים לכשעצמה בוחנת רכישת 20% מקניון רמות בירושלים שאוטוטו נפתח, כשותפת מיעוט של הפניקס.

הרבה ניתן ללמוד מהמהלך הזה: גם לאחר שמליסרון השלימה את רכישת בריטיש ישראל, יחסי הכוחות בין השחקנים בשוק הקניונים טרם הגיעו לשיווי-משקל; הפניקס מסתמנת כשחקן מוסדי חשוב לא פחות בענף ממגדל; תשובה - גם אם לא באמצעות דלק נדל"ן שעסוקה בעיקר במימוש נכסים - תוקע יתד מחדש בענף באמצעות הפניקס; מנופים, לאחר השקעה אדירה בארנה, מבקשת לקבע את הנוכחות שלה בשטח בליגה של הגדולים - וגם מלמדת על הצורך שלה בשותפה בעלת כיסים גדולים שמחפשת השקעה יציבה לטווח-ארוך. זאת, על רקע יציאת השותפים הסינגפורים ממנופים והתמקדותה לאחרונה בתחום חיפושי הגז והנפט.

בשולי הדברים, נראה כי האקזיט של דני וקנין, מנכ"ל מנופים, רוקם עור וגידים בפרק נוסף של משחק הכסאות בענף: וקנין מתעתד להחליף את עמיר בירם, מנכ"ל בריטיש ישראל, ואולי אף את משה רוזנבלום, מנכ"ל מליסרון - שלכשעצמו הגיע לתפקיד מבריטיש.