אינפלציה בוערת: פסגות צופה זינוק של 0.9% במדד אפריל

מחירי הדיור בחודש אפריל עלו ככל הנראה ב-0.6%, לצד זינוק במחירי המזון והדלקים ■ פסגות: פישר יעלה את הריבית החודש

גל עליות המחירים בישראל צפוי לבוא לידי ביטוי בקריאות האינפלציה הקרובות, כאשר לפי תחזית ראשונה שמפרסם היום (א') בית ההשקעות פסגות, מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל צפוי להיות גבוה במיוחד ולעלות ב-0.9%. המדד יפורסם בעוד שבועיים ואם התחזית של פסגות תתממש, יהיה זה המדד הגבוה ביותר מזה שנה.

מדד אפריל הוא באופן מסורתי גבוה, אולם עלייה של 0.9% נחשבת חריגה. אורי גרינפלד, כלכלן המאקרו של פסגות, מעריך כי בחודש מאי יעלה מדד המחירים ב-0.5% וביוני הוא יעלה ב-0.3%. אם התחזיות אכן יתממשו, הרי שהאינפלציה השנתית תסתכם ב-4.3%-4.4% בחודשים הקרובים - הרבה מעל היעד הממשלתי (1%-3%).

אז מדוע מדד אפריל צפוי לעלות בשיעור כה גבוה? לפי גרינפלד, לצד עליות מחירים עונתיות הקשורות לחג הפסח (כגון עלייה של 6% במחירי ההלבשה וההנעלה, עלייה של 3% במחירי הפירות והירקות ועלייה של 6.3% במחירי נסיעת ונופשים), מחירי המזון צפויים לעלות בשיעור גבוה מהעלייה העונתית הרגילה (0.8%) בשל הזינוק במחירי הסחורות בעולם. גם השיא החדש במחירי הדלק ישפיע על מדד אפריל, וגם סעיף הדיור (שמהווה כרבע מהמדד) צפוי לעלות ב-0.6%).

גרינפלד מעריך שנגיד בנק ישראל סטנלי פישר לא יישאר אדיש לאינפלציה ויעלה את הריבית בסוף החודש ב-0.25%, לרמה של 3.25%. זאת, כמובן, במידה שהשקל לא יתחזק באופן משמעותי מול הדולר, מה שיקשה על פישר להעלות את הריבית. גרינפלד צופה שהאינפלציה תתמתן בהמשך השנה ותסתכם ב-3% בסיכום שנת 2011. הנחות המודל שלו הן שער דולר ברמה של 3.42 שקלים ומחיר נפט של 110.5 דולר לחבית.