דש ברוקראז': פרטנר מהווה הזדמנות מצוינת במחיר הנוכחי

ערן יעקובי: הכסף הגדול טמון בעיקר בהשקעות בציודי תשתית, הן חומרה והן תוכנה, כאשר ההשקעות ברשת ה-LTE בפתח

חברת פרטנר , הנמצאת בבעלות אילן בן דב, הודיעה לבורסה בסוף השבוע על תיקון בהסכם השימוש במותג אורנג' שנחתם עם קבוצת France telecom בעלת המותג. משמעות תיקון ההסכם היא כי החברה תשלם תמלוגים החל מה-4 ביולי 2011 למשך 15 שנה, כך שההסכם המקורי לתשלום תמלוגים (בכפוף למו"מ מחודש) יתארך משנת 2018 לשנת 2026 לפחות.

ערן יעקובי, מנהל מחלקת המחקר בדש ברוקראז', מציין כי למעשה, מתבטלת העננה של עתיד המותג אורנג' בישראל שהפריע בעיקר למשקיעים זרים. "אבל הדרמה המסתתרת בהודעה הלקונית לטעמנו היא כי ההסכם החדש כולל הסדר רכש וסיוע בין שני הצדדים. פרטנר תשלם תמלוגים המבוססים על שיעור הכנסותיה מאספקת שירותים תחת המותג אורנג'. נזכיר כי בעבר היה קיים רצון של France Telecom להיכנס כשותפה בגרעין השליטה בפרטנר. אנו מאמינים כי ההסכם החדש דרמטי עבור החברה הודות לשליטה המשותפת של France Telecom עם Deutsche Telekom במיזם רכש גדול וחדש".

בתחילת השנה הכריזו פראנס טלקום ודויטשה טלקום על רצון לשיתוף פעולה ביניהן והחודש הכריזו על מיזם רכש משותף לשתיהן. המיזם אמור לחסוך בהוצאות רכש לשתי החברות יחד כ-1.3 מיליארד אירו לשנה החל משנת 2014. רעיון המיזם הוא תעשיה סלולרית חכמה יותר שבסיסה הוא האחדת סטנדרטים. ע"י סטנדרטים אחידים מול הספקים, יכולת הרכש של המיזם אמורה להיות משמעותית טובה מהיום וכאמור לחסוך מיליארדי אירו במהלך השנים הבאות. החיסכון צפוי לנבוע מרכש ציוד קצה, רכש ציוד ותוכנה לרשתות, רכש תוכן בעתיד ועוד.

מיזם זה אמור גם שלפר את חוויית הנדידה, לשפר תקשורת סלולרית בין מכונות (machine-to-machine) ולהיות כר לפיתוח שירותים נוספים כמו טלוויזיה סלולרית, אינטרנט סלולרי לרכב, שירותי רפואה מרוחקים ועוד.

אם פרטנר תהנה מהמיזם, היכן ישתפרו יכולותיה? "במדינה קטנה בה כושר המיקוח של הלקוחות (מפעילות התקשורת) מול הספקים הבינלאומיים מאד מוגבל, ללא הבדל מהותי ביניהן, פרטנר צפויה להשתייך למיזם בסדר גודל עולמי. רכש המכשירים מול Apple, RIM ואחרות צפוי להשתפר בסדרי גודל כאשר גם ציוד קצה שלא נמצא היום בישראל כמו טאבלטים המיוצרים ב- OEM עבור אורנג' צרפת למשל, יחלו להיות משווקים בלעדית ע"י פרטנר".

אולם, אומר יעקובי, הכסף הגדול טמון בעיקר בהשקעות בציודי תשתית, הן חומרה והן תוכנה, כאשר ההשקעות ברשת ה-LTE בפתח. בנוסף, פרטנר המתעתדת להיות קבוצת תקשורת המספקת חבילת שירותים כוללת, עשויה ליהנות גם מרכש תוכן ושיפור היכולות של סמייל הנמצאת בבתי הלקוחות כזרוע התוכן העתידית של החברה בעולם של IPTV מלא. לפיכך, למרות ההודעה הלא מפורטת, רואים בדש בחידוש הסכם המותג כבעל משמעות מהותית וארוכת טווח עבור החברה.

בנוגע למכרז התדרים מציין יעקובי כי האבק החל לשקוע וההבנה כי הוא נדון לכישלון בעיקר בנושא הורדת התעריפים כבר מחלחלת - כדאי לראות את נוסחת חישוב נתח השוק של החדשים המבוססת גם על לקוחות אבל גם על דקות שיחה והכנסות. "בניגוד למומנטום, אנו ממשיכים להאמין כי המניה סובלת מתגובת יתר להכרזות משרד התקשורת ובתוספת ההודעה שלה מסוף השבוע, היא בהחלט מהווה הזדמנות מצוינת במחיר הנוכחי".