ועדת שני בוחנת: הטבת מס כספית לכל השכירים

עיקר ההצעה: כל השכירים יקבלו מהמדינה 30-35 אגורות על כל שקל שיפקידו

ועדת שני בוחנת האם לשנות את מודל ההטבות לחיסכון הפנסיוני כך שתבוטל הטבת הזיכוי ממס לטובת החיסכון הפנסיוני, ובמקומה תינתן לכל ציבור השכירים הטבת מס כספית ישירה, עד לגובה תקרת השכר המחויב בפנסיה חובה. הוועדה, הבוחנת את שינוי מודל הטבות המס בחיסכון הפנסיוני וגיבוש העקרונות להצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה בהתאם, בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני, דנה בנושא וככל הידוע טרם הגיעה לכלל החלטה.

חלוקה רצויה

באוצר בוחנים את שינוי מבנה ההטבות במס לחוסכים לפנסיה - ממודל של הקטנת הכספים המשולמים על ידי העובדים למדינה, למודל של העברת כספים ישירה מהמדינה לחשבונות החוסכים. כך, כל השכירים העובדים יזכו להטבה כנגד הזיכוי (הטבה שעיקרה הקטנת תשלום המס על ידי העובד) בצורת הפקדה ישירה לחיסכון שלהם מצד המדינה, בהיקף של כ-30-35 אגורות לכל שקל שיפקידו. נציין שהסכום המדויק לא נדון לפי שעה משום שייקבע, אם ייקבע, במסגרת הסתכלות 'תקציבית'.

חברי ועדת שני שוקלים את העניין לצד רעיונות נוספים, ובהם החלת מודל הטבות מס רב-שנתי עם תקרת הטבות בחישוב רב-שנתי - ולא בחישוב שנתי, כפי שקיים כיום. מדובר במהלך העשוי להיטיב עם העובדים החלשים המשתכרים פחות מהשכר החייב במס, ולכן לא נהנים כיום מההטבה הגלומה בזיכוי (הטבה הנובעת מהקטנת המס שהעובד חייב כנגד החיסכון הפנסיוני). כלומר, מבחינת האוצר אפשר ומדובר בחלוקה רצויה יותר של ההטבות לחיסכון הפנסיוני, בין העשירונים החלשים לחזקים. כך, המודל המוצע מציע התאמה (matching) - על כל שקל שהחוסך מפקיד בחיסכון הפנסיוני שלו, המדינה תעביר לאותו חשבון סכום מסוים, ללא קשר לשיעור המס השולי שבו נמצא אותו העובד.

ואולם הגדלת ההטבות לעובדים החלשים שאינם מגיעים לסף המס מגיעה עם מחיר, הנובע מהצורך לשמור על מסגרת תקציבית. לכן, כל צעד בכיוון זה ילווה במחיר גבוה בדמות הקטנת כלל תקרת הטבות המס לעובדים רבים בעלי הכנסות מעל הממוצע. מכאן שבוועדת שני בוחנים גם הקטנת התקרות לחיסכון לעשירונים הגבוהים - ונזכיר כי כלל לא מדובר באנשים עשירים - תוך שמירה על מסגרת תקציבית. ועדת שני צפויה להגיע להחליט בשבועות הקרובים.

עיכוב אפשרי

נציין כי הטבות בגין הניכוי (שלפיהן הפקדת המעביד אינה נחשבת שכר של העובד לצרכי מס, עד לתקרה) לא קשורות למהלך זה לפי שעה, אם כי ברשות המסים בחנו במשך שנים את האפשרות לאיחוד הטבות המס "זיכוי" ו"ניכוי" להטבה אחת.

בוועדת שני, שאותה מינה שר האוצר יובל שטייניץ, חברים הממונה על התקציבים, אודי ניסן; הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, עודד שריג; מנהל רשות המסים היוצא, יהודה נסרדישי; הממונה על הכנסות המדינה, פרידה ישראלי; ומנכ"לית הביטוח הלאומי, אסתר דומיניסיני. במסגרת כתב המינוי לוועדה נקבע שתציג את מסקנותיה הסופיות בדבר עקרונות הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה בנושא הטבות המס עד 1 ביולי השנה. עם זאת, כבר עתה נראה סביר שהוועדה תעכב את פרסום המלצותיה הסופיות בנושא. מנתונים שהציג האוצר לפני יותר מחודש עולה כי הטבות המס לחיסכון הפנסיוני מסתכמות מדי שנה בכ-8 מיליארד שקל.