חדש: מסלול מהיר לפירוק חברות יחיד שאינן פעילות

עקב ריבוי הבקשות לפירוק מרצון וחיסול חברה, משרד המשפטים משיק מסלול מהיר בן 2 שלבים

רשות התאגידים במשרד המשפטים משיקה מסלול מהיר לפירוק חברות יחיד, במסגרת המהלך למחיקת חברות לא פעילות. ל"גלובס" נודע כי במקביל תחל הרשות בקרוב להפעיל שירות נוסף, ובו יקבל בעל עניין את תיק החברה סרוק על גבי תקליטור, בלא צורך להגיע למשרדי רשם החברות.

החל מאוקטובר 2010 מקיימת רשות התאגידים מבצע אכיפה בקרב כלל החברות הפרטיות, במטרה להגביר את שקיפות המידע עליהן וליצור מאגר מידע אמין, שיאפשר לגופים כלכליים ולציבור קבלת מידע מדויק.

החוק מחייב כל חברה פרטית בישראל להעביר מדי שנה דוח עדכון פרטים שנתי, הכולל פרטים על כתובתה המעודכנת, בעלי המניות בחברה, הדירקטורים, מנהל החברה ורואה החשבון. עדכון פרטי הדוח השנתי במאגר הרשם מאפשר לציבור ולמגזר העסקי נגישות למידע חיוני.

במסגרת מבצע האכיפה, חברות שחרף התראות ספציפיות שקיבלו לא מילאו את חובותיהן מוכרזות כ"חברות מפירות חוק", ומוטלות עליהן סנקציות שמקשות עליהן ועל בעליהן את המשך פעילותן. בין היתר, לחברה מפירה אין אפשרות לרשום שיעבוד על נכסי החברה הנדרש על-ידי בנקים, ובעליה אינם יכולים לרשום חברות חדשות.

אלא שבמהלך מבצע האכיפה, נוצר עומס גדול במשרדי הרשם מצד בעלי חברות שפתחו בהליכי פירוק מרצון. ל"גלובס" הגיעו תלונות על כך שהעומס גורם לעתים לעיכובים של חודשים ארוכים. בשל כך יוזמת כעת רשות התאגידים הליך של פירוק מהיר, המיועד לחברות שבהן יש בעל מניות יחיד.

לדברי ראש רשות התאגידים במשרד המשפטים, עו"ד אלון בכר, ההליך המהיר מומלץ בעיקר לחברות שלהן נכסים מעטים והתחייבויות מעטות. חברות המבצעות פירוק מרצון, זכאיות בסיום התהליך לפטור מחוב אגרות שנתיות בכפוף להוראות תקנות האגרות, ולא יינקטו נגדן הליכי אכיפה.

המסלול המהיר החדש מקצר את שלבי פירוק החברה, וניתן לסיימו בזמן קצר יחסית. ההליך כולל שני שלבים ופרסום אחד ברשומות, במקום 5 שלבים ושני פרסומים ברשומות שנדרשו עד כה.

בשלב הראשון על בעל החברה יהיה להעביר הודעה על פירוק מרצון לחברת יחיד, בצירוף תצהיר על גבי טופס ייעודי. בשלב השני בעל החברה יגיש דוח על סיום הפירוק, הכולל פירוט של מימוש נכסי החברה וסילוק התחייבויותיה.

לדברי עו"ד בכר, "חברה לא פעילה כלכלית נמחקת ממרשם החברות רק כאשר היא מפורקת באופן סופי. אני קורא לבעלי החברות שאינן פעילות להימנע מסנקציות ולנצל את המסלול המזורז. לאחר הפיילוט נבחן אפשרות להרחיב את המסלול המקוצר לסוגי חברות נוספים".