פרופ' דיויד גילה יוגבל בעיסוק בשוק התקשורת

הממונה על ההגבלים העסקיים החדש הגיש בהיותו מרצה באוניברסיטה שתי חוות-דעת לבזק - אחת מהן הייתה שבזק אינה מונופול

עד כמה יוכל הממונה על ההגבלים העסקיים החדש, פרופ' דיוויד גילה, להתערב בסוגיות הקשורות בשוק התקשורת? התשובה לכך מעורפלת כרגע. גילה מוגבל ביכולתו לעסוק בסוגיות הקשורות בבזק בגלל חוות דעת שנתן בעניינה בעבר, במסגרת עבודתו באוניברסיטת תל-אביב כמומחה לדיני הגבלים עסקיים. כיוון שכך, יש לשאול היכן עובר הגבול הדק בין הימנעות מטיפול בבזק לטיפול במתחרותיה.

גילה הכין לבזק חוות-דעת בשני עניינים. האחת טוענת שבזק אינה מונופול בתחום הטלפוניה, והאחרת עוסקת בנושא שהחברה והוא אינם מוכנים לחשוף. חוות הדעת הראשונה ניתנה על-ידי גילה ב-2007, בתקופה שבה כיהן יעקב גלברד כמנכ"ל החברה.

בזק תכננה לצאת למאבק משפטי נגד ההכרזה עליה כמונופול, בטענה שהסלולר הוא מוצר תחליפי לטלפוניה הקווית. לדבריה, על רקע העובדה שרוב תנועת השיחות נמצאת בשוק הסלולר, היא כבר לא עונה להגדרה של מונופול. בזק החליטה מסיבותיה שלה שלא להשתמש בסופו של דבר בחוות הדעת של גילה ולא פתחה במאבק משפטי נגד הרשות להגבלים עסקיים.

גילה אינו הממונה היחיד שמנוע מעיסוק בסוגיות הקשורות בשוק התקשורת. הממונה הקודמת, רונית קן, נמנעה אף היא מכך, משום שבעלה פעיל בתחום המדיה. קן נקטה גישה מחמירה וברוב הנושאים בתחום זה לא עסקה כלל והעבירה את הטיפול בהם ליועץ המשפטי ברשות, שפרש, בועז גולן.

ביקורת על קן

לא אחת נמתחה ביקורת ציבורית על הימנעותה של קן מעיסוק בשוק התקשורת, ונראה שכהונתו של גילה תהיה בסימן אותה בעיה. אם גילה אינו יכול לעסוק בסוגיות מהותיות הקשורות בבזק, הדבר יכול להשפיע על המעורבות שלו בנושאים הקשורים לתחרות ולמתחרות של בזק. כרגע נראה שהוא יידרש למנות מישהו במקומו שיטפל בסוגיות התקשורת.

מהרשות להגבלים עסקיים נמסר בתגובה: "פרופ' גילה יהיה מנוע מלעסוק כממונה על ההגבלים העסקיים בשתי סוגיות שבהן נתן ייעוץ בהקשר של בזק. אחת מהסוגיות היא חסויה, על מנת לשמור על זכותה של בזק לפרטיות. הסוגיה השנייה נוגעת לשאלה אם בזק היא בעל מונופולין בשיחות קוויות יוצאות".