"גלובס" מציג: טיפים לניגשים למבחן ההסמכה של לשכת עוה"ד

כ-2,700 נבחנים ייגשו מחר למבחן ההסמכה בכתב של לשכת עוה"ד ■ היועצים של שתי חברות ההכנה הגדולות, "מחשבות" ו"המתמחה", נותנים טיפים אחרונים שאולי יעשו את ההבדל

כ-2,700 נבחנים ייגשו מחר (ג') למבחן ההסמכה בכתב של לשכת עורכי הדין, שיתקיים בגני התערוכה בתל-אביב. בחודשיים האחרונים הם הסתגרו בביתם, בקבוצות לימוד או ביחידים, ו"חרשו" את דפי חוברות ההכנה למבחן שיכריע את עתידם המקצועי. להיות או לא להיות (עורך דין) - זאת השאלה.

3 חברות מסייעות למשפטנים בפוטנציה להתכונן לרגע הזה: "מחשבות", שהכינה למועד הקרוב 1,500 מתמחים לחוצים; "המתמחה", שאימנה 1,020 מתוך הנבחנים מחר, ו"פרקטיס".

באמצעות חוברות הכנה, לוח זמנים מובנה לחודשיים האחרונים, מבחנים לדוגמה, שיעורי עזר לסטודנטים מסוימים, כלי עזר באינטרנט ועוד - ניסו חברות אלה להקל על הנבחנים ולהכין אותם בצורה המיטבית לקראת 3 שעות מהמלחיצות בחייהם.

הבחינה בכתב שתתקיים מחר כוללת 100 שאלות ב-5 פרקים, ועל מנת לצלוח אותה יש להשיב נכונה על 65 שאלות בסך-הכול, או על 60% מהשאלות שבכל פרק.

הבחינות נערכות פעמיים בשנה באפריל-מאי או באוקטובר-נובמבר. כשבועיים לאחר הבחינה בכתב מתקיימת בחינת ההסמכה נוספת, הפעם בעל-פה. 4 שנות לימודים, כספים שהושקעו בשכר לימוד ושנת התמחות - כולם הובילו אותם לרגע הזה.

רגע לפני שמדד הלחץ של הנבחנים מרקיע שחקים והם נכנסים עם חטיפי האנרגיה, בקבוקי השתייה וכלי הכתיבה הרזרביים לאולמות הבחינה - נותנים להם היועצים של שתי חברות ההכנה הגדולות, "מחשבות" ו"המתמחה", טיפים אחרונים שאולי יעשו את ההבדל בין אכזבה מרה לחיוך מאוזן לאוזן כשיחשפו תוצאות הבחינה.

הכול, כמובן, בהנחה שהנבחנים למדו את החומר כנדרש. עבור מי שלא למד, אין טיפ שיכול להושיע אותו כעת.

הטיפים של "מחשבות"

1. יש להביא לבחינה: תעודת זהות, שעון, סרגל או סימניה (כדי שחלילה לא תהיה סטייה בטופס סימון תשובות), עיפרון (רגיל, לא מכני מסוג HB2), מחדד, מחק, מרקר ומשהו קל לנשנש ולשתות במהלך הבחינה.

2. את התשובות הנכונות מומלץ לסמן בכתב בשאלון ומיד לאחר מכן בדף התשובות. זאת, על מנת למנוע טעויות בסימון בדף התשובות. בסיום המבחן מומלץ לבדוק שכל התשובות הועתקו נכונה ושלא נותרו שאלות ללא מענה.

3. כאשר נתקלים בשאלה קשה באופן חריג, הפתרון הטוב ביותר יהיה לדלג עליה ולא להשחית זמן יקר. ניתן לחזור לשאלה זו בסוף המבחן. לעיתים אף ניתן ללמוד תשובה לשאלה אחת באמצעות שאלה אחרת, מאוחרת יותר. גם אם אינכם יודעים את התשובה - נחשו! זכרו כי אין הורדת נקודות בגין תשובות שגויות, כך שאין מה להפסיד, בכל מקרה יש בידיכם סיכוי של 25% לפחות. אין להותיר שאלות ללא מענה.

4. למי מכם שמאבד ריכוז, קחו הפוגה של 5 דקות בסביבות שאלה 60. מומלץ להתרענן, לשתות או לאכול דבר מה קל - ולהמשיך. זמן בדרך-כלל לא חסר בבחינה.

5. לא "לתקן" תשובות! לאחר סיום הפתרון, מומלץ לבדוק שהעתקתם נכון את התשובות מהשאלון לדף התשובות, אך בשום אופן לא לפתור את הבחינה מחדש. הניסיון מראה כי "תיקונים" מסוג זה מובילים כמעט תמיד לטעויות.

6. כאשר זיהיתם שתי חלופות כנכונות בוודאות וחלופה רביעית "כל התשובות נכונות", תהיה זו האחרונה התשובה הנכונה, גם אם אינכם בטוחים באשר לחלופה הנותרת. לחילופין, כאשר קיימת חלופת "כל התשובות נכונות", וידוע לכם בוודאות כי אחת החלופות אינה נכונה, יש לפסול גם את חלופת "כל התשובות נכונות".

7. כאשר יש שתי חלופות דומות, ושתיים השונות מהן, תהיה התשובה הנכונה כמעט תמיד אחת מהשתיים הדומות. זאת משום שאחת היא הכלל המשפטי, והשנייה כוללת קלקול של הכלל. השתיים הנוספות הינן על-פי רוב מסיחים שאינם דומים לכלל.

8. לקרוא את השאלה בעיון ולסמן מילות מפתח בגוף השאלה. אנו מזכירים כי טופס השאלון אינו נמסר לבוחנים ויכול לשמש כטיוטה לרישום הערות ולהדגשות.

9. לא להתחיל לענות לפני שמבינים מה בדיוק נשאל. בנאלי ככל שהדבר נשמע.

10. במקרים רבים כוללת השאלה "טוויסטים" כגון "מה מהבאים אינו נכון". במקרה כזה מומלץ לסמן את החלופות הנכונות. זו שנותרה ללא סימון -היא התשובה שאינה נכונה.

11. זכרו את ההקשר. כל פרק בבחינה מוקדש לנושא אחר. לדוגמה, פרק ג' עוסק בנושאים הוצאה לפועל וראיות. עצם ההכרה מהו הנושא הנשאל עשויה לסייע לפתרון, להבנה מהם דברי החקיקה הרלוונטיים בנושא זה, מהן הערכאות הרלוונטיות וכו'. כך תוכלו לעיתים לענות נכונה גם על שאלות שאינכם יודעים את התשובה להן.

הטיפים של "המתמחה"

1. מומלץ לרכז מראש את כל מה שעליכם להביא איתכם לבחינה, ובכלל זה: תעודת זהות, עפרונות, מחק, שעון, מזון, משקה קל ובגדים מתאימים (בבחינה עשוי להיות קר או חם משציפיתם).

2. כדאי להגיע כ-45 דקות לפני הבחינה כדי לאתר את האולם שבו אתם עתידים להיבחן. המרחקים בין ביתן לביתן בגני התערוכה גדולים יחסית.

3. לעתים לוקח זמן "להתחמם" ולהתרגל למעמד הבחינה. לכן, אפשר עוד לפני הבחינה לעבור על שאלון בחינה שאותו פתרתם בעבר ואשר התשובות בו מסומנות, כדי לסייע לכם להתחיל את הבחינה ב"רגל ימין".

4. לאחר פתרון כל שאלה חשוב לסמן באופן מיידי את התשובה בגיליון התשובות ולוודא כי מספר השאלה בשאלון זהה למספר השאלה בעמודה שבה אתם מסמנים את תשובתכם, וכי לא נותרו מקומות ריקים בגיליון התשובות, זאת כדי למנוע טעות נגררת.

5. פתרון בחינת האמת עשוי לארוך זמן רב יותר מאשר פתרון בחינה בבית בתנאים "סטריליים". לכן מומלץ להציץ בשעון, לכל הפחות בסיום כל פרק. כל פרק צריך לארוך לכל היותר 40 דקות. אין להקדיש לשאלה בודדת יותר מ-2.5 דקות - אם אינכם יודעים מהי התשובה הנכונה, סמנו את זו שנראית לכם הנכונה ביותר.

6. חשוב להשאיר זמן בסיום הבחינה לבדוק כי סימנתם נכונה את התשובות על גבי הטופס. מניסיון העבר, שינויים של "הרגע האחרון" עלולים להוביל לשגיאות. השתדלו להימנע מהם.

7. זכרו כי בחינת הלשכה היא בחינה אמריקאית המבוססת על זיהוי החלופה הנכונה. שליטתכם בחומר הלימוד טובה הרבה יותר משנדמה לכם, לכן סמכו על הזיכרון הבסיסי שלכם, ואל תלכו שולל אחר מסיחים הכוללים צירופים בלתי מוכרים אשר נועדו להסיח ולהסיט אתכם מהחלופה הנכונה.

8. זהו את החלופה הנכונה באופן "מונחה מטרה", קראו את גוף השאלה מבלי להסתכל על החלופות. שימו לב לפרטים הקטנים וסמנו מילות מפתח ומילות שלילה. קראו שוב את השאלה ונסו להבינה. לאחר מכן ענו על השאלה. לבסוף, קראו את כל החלופות וסמנו בגיליון התשובות את זו הדומה לתשובתכם.

9. מי שרעש מינימלי פוגע ביכולת הריכוז שלו יכול לעשות שימוש בעת הבחינה באטמי אזניים. ניתן יהיה לקבל אטמי אזניים אצל נציגי המתמחה אשר יהיו פזורים במתחם.

10. למדתם היטב, ואתם יודעים את החומר. סמכו על עצמכם. הבחינה החלה. נשמו עמוק וספרו עד 10. גם אם אתם מרגישים לחוצים או נתקלתם בשאלה קשה, זכרו כי מצבכם אינו שונה מזה של אלה שסביבכם. עוד מעט והבחינה תהיה מאחוריכם.

בהצלחה מכל הלב!