"חיסול בן לאדן - לא מדובר בתפנית בנושא הטרור העולמי"

כך אמר פרופ' עמנואל סיוון מהאוניברסיטה העברית ■ מומחים ישראלים העוקבים אחר ארגון אל-קאעידה: חיסולו של בן לאדן הוא בעיקר הישג מוראלי וסמלי; עלולים להתרחש פיגועי נקם

הישג מוראלי וסמלי - כך מגדירים מומחים ישראלים שעקבו בעשור האחרון אחר ההתפתחות של ארגון "אל-קאעידה" את החיסול שהביא לסוף המצוד אחר מנהיגו, אוסאמה בן לאדן, במהלך פעולה צבאית אמריקנית הלילה בפקיסטן.

"מדובר בניצחון למערב, שהיה זקוק לניצחונות במזרח התיכון, אך אין לשכוח שמדובר בניצחון מוראלי ולו בגלל המשאבים הרבים שהוקצו למצוד הזה", אמר היום (ב') ל"גלובס" פרופ' עמנואל סיוון מהחוג להיסטוריה ומהחוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים: "למרות ההישג המוראלי, יש לזכור כי הפונדמנטליזם האסלאמי לא מתחיל ונגמר באיש אחד".

פרופ' סיוון מבהיר כי המצוד הנרחב של ארגוני ביון מערביים ושל צבא ארה"ב אחר בן לאדן וההנהגה הבכירה של הארגון, ניתק את הקשר בינו לבין דרג הפעילים שלו בשטח, באופן שעיקר את היכולות הביצועיות שלו: "בן לאדן עצמו היה נטול סמכות ביצועית, אך הוא המשיך להוות גורם שמסמל את האסטרטגיה של הארגון. ב-5 או 6 השנים האחרונות הארגון היה בדעיכה ואיבד הרבה מהכוח שלו. לדעיכה הזו התווספה גם מבוכה רבה בארגון נוכח 'מהפכת היסמין' ומה שמתרחש בעולם הערבי בחודשים האחרונים. לא בכדי, הארגון לא השמיע את דברו על אותה מהפכה באמצעות קלטות שמע וכו'. כל אלה, עם חיסולו של בן לאדן, מהווים מכה מוחצת ורצינית לארגון שממילא היה נתון במגמת ירידה", אמר.

"פגיעה בסמל"

פרופ' יורם מיטל, יו"ר מכון הרצוג לחקר המזרח התיכון והדיפלומטיה באוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע, הגדיר אף הוא את חיסול בן לאדן כ"פגיעה בסמל המשמעותי ביותר של אל-קאעידה למרות שאין מדובר בארגון של איש אחד, וכך חיסולו לא יהווה את סופו".

לדבריו, מאז הוביל את פיגועי ה-11 בספטמבר 2001 בארה"ב - במסגרתם נחטפו שני מטוסים נוסעים שרוסקו במגדלי התאומים במנהטן וגרמו לקריסתם ושני מטוסים נוספים רוסקו, אחד בפנסילבניה ושני בבניין הפנטגון - הארגון מהווה בעיקר מקור השראה עבור קבוצות מיליטנטיות בעולם: "זה לא ארגון מסודר מבחינה הייררכית שבו הכול תלוי במפקד העליון, ועובדה זו יוצרת את אחד הקשיים הגדולים בהתמודדות איתו, ביכולת לשים את האצבע על מנהיג", מבהיר פרופ' מיטל. "בגלל האופי האמורפי שלו, הפעילים והקבוצות המזוהים איתו פועלים בצורה אוטונומית, אך סופגים ממנו השראה רבה ודרך".

הוא ומומחים אחרים לא פוסלים אפשרות שחיסולו המתוקשר של בן לאדן בפקיסטן, אחרי כעשר שנות מצוד, יגרור ניסיונות מצד פעילים ותאים "רדומים" של הארגון ברחבי העולם, להוציא גל פיגועי נקם נגד יעדים מערביים, בעיקר בארה"ב: "סביר שהמוטיבציה הזו תגבר בתקופה הקרובה", העריך.

ראש אגף המבצעים לשעבר בצה"ל, האלוף (במיל') ישראל זיו, המשמש כיום כנשיא חברת גלובל, המספקת שירותי ייעוץ בתחום הביטחון הלאומי לחברות ולמדינות באפריקה ובדרום-אמריקה, אמר ל"גלובס", כי חיסול בן לאדן יגביר את הצורך בהידוק הפיקוח והבקרה במקומות הומי קהל, כמו שדות תעופה: "לצערי, אני לא חושב שכתוצאה מהחיסול הזה עוצמת הטרור תרד, נהפוך הוא. אנחנו צפויים לגל של מעשי טרור ולכן יש להדק את הפיקוח ואת הפעילות בתחום ביטחון המולדת", אמר.

עם זאת, זיו הגדיר את חיסולו של בן לאדן כ"ניצחון גדול של העולם השפוי", שמהווה מכה מוחצת לטרור העולמי. "יש להצדיע לאמריקנים על הנחישות שגילו במצוד אחריו ועל הקו העקבי שהנהיג הממשל, עד להשגת המטרה. ההישג גדול".

לפי ד"ר בועז גנור, מומחה לטרור וללוחמה בטרור מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, חיסול בן לאדן לא יהפוך את העולם למקום בטוח יותר באמת. הוא מפלח את מוקדי הפעילות של ארגונים המזהים את עצמם כשלוחות אזוריות של אל-קאעידה ומסמן את זו שפועלת בתימן כהתארגנות בעלת פוטנציאל מסוכן במיוחד להוצאת פיגועי נקם: "ההתארגנות הזו כבר הוציאה את ניסיון הפיגוע באמצעות מעטפות נפץ; מכונית תופת בארה"ב וניסיון לפוצץ מטוס, ולכן זו התארגנות מסוכנת מאוד", אמר. "הארגונים האלה ינסו עתה לבצע פיגועים בהיקפים משמעותיים".

להערכת ד"ר גנור, סביר שגם ההנהגה הבכירה של אל-קאעידה, באמצעות איימן אל-זוואהירי, סגנו של בן לאדן שעתיד לרשת את מקומו, יפעלו לנקמה, בצורה של מגה-פיגוע: "תוכניות להוציא מגה-פיגוע מצד הארגון גובשו גם בעבר והיו ניסיונות לבצען אם כי לא בהצלחה יתרה. בטווח הארוך יהיו עוד ניסיונות כאלה". לדעתו של ד"ר גנור, בטווח הזמן הקצר, מיליונים לא רבים בעולם הערבי, שמזוהים עם הערכים של אל-קאעידה, עשויים להגיב על החיסול בהתפרצות זעם נגד מטרות אמריקניות, כמו קבוצות תיירים, שגרירויות, מותגים מסחריים המזוהים עם התרבות האמריקנית כמו קוקה-קולה ומקדונלד'ס, ועוד: "זה אפקט הבומרנג: למדנו מהניסיון שלנו, שאחרי שנותנים מכה חזקה, כואבת ויעילה לארגון טרור - המוטיבציה שלו לנקום עולה", אמר ד"ר גנור.

"חוליה בשרשרת"

עם כל אלה, מומחים שעוקבים אחר התפתחות הג'יהאד העולמי מהשנים האחרונות מעמידים בספק את מידת התרומה של חיסולו של בן לאדן למאבק למיגור הטרור העולמי. כך, בכוחו של המאבק הממושך שישראל מובילה נגד ארגוני טרור כדי להמחיש כי חיסול (או בלשון המכובסת 'סיכול ממוקד') של טרוריסט בכיר לא ממוטט אחריו ארגון הנושא אידיאולוגיה מובהקת ואמצעים, ונחוש להמשיך בפעילותו: "מבחינת הטרור העולמי, החיסול הזה הוא חוליה נוספת בשרשרת של מאבק מתמשך בקבוצות ופעילים קיצוניים שרואים את אל-קאעידה כמקור השראה אך בפירוש לא מדובר באירוע מכונן, שיחולל תפנית משמעותית בנושא הזה", אמר פרופ' מיטל.

אפילו חמאס חושש מאל-קאעידה

החטיפה והרצח מלפני כשבועיים של העיתונאי ופעיל זכויות האדם האיטלקי ויטוריו אריגוני בעזה בידי פלג קיצוני המזוהה עם אל-קאעידה, המחיש את הפעילות הערה שמקיים הארגון ברחבי הרצועה, הנשלטת בידי חמאס. בעקבות פרשת החטיפה והרצח, פרץ עימות אלים בין כוחות חמאס לבין חמושים מהארגון המכונה "ג'יהאד סלפי" המסונף לאל-קאעידה. ארגון זה, כך מתרשמים במערכת הביטחון בישראל, הוא לא היחיד שפועל בעזה בשם העקרונות של הג'יהאד העולמי, ועוד לפניו "צבא האסלאם", המזוהה עם עקרונות אלה, ביסס ברצועה אחיזה רחבה יחסית. כך, בחודש יוני 2006 לקח צבא האסלאם חלק פעיל גם בחטיפה של החייל גלעד שליט ליד כרם שלום. פעיליו לקחו חלק גם בחטיבת העיתונאי הבריטי אלן גונסטון בחודש יולי 2007, ובחודש יולי 2008 תכננו לפגוע בטוני בלייר, בהיותו שליח מטעם האיחוד האירופי עת ביקר ברצועה.

ממידע המצוי בשירות הביטחון הכללי, ניכר כי ברצועה פועלים עוד גופי טרור המחזיקים באידיאולוגיה של אל-קאעידה וסופגים מהארגון השראה, אם כי מדובר בגופים קטנים יחסית שממקדים את פעילותם בעיקר בתעמולה למען הפצת רעיון הג'יהאד ובפעולות נקודתיות המכוונות נגד יעדים שנחשבים "זרים" כמו מוסדות נוצריים ואמריקניים ופגיעה באתרים המאפשרים אורח חיים "חילוני", כמו בתי קפה, חופי רחצה מעורבים ועוד.

תמיכה מהאינטרנט

חרף קריאת התגר של האסלאם הקיצוני על המערב, על החילוניות ועל מה שנתפס כחלק מה"אמריקניזציה", פעיליו מוצאים ברשת האינטרנט ערוץ שערכו לא יסולא בפז למען שמירה על קשר עם פעילים אחרים, לקבלת עצות והכוונה באופן ביצוע פיגוע; קבלת תמיכה רוחנית למהלך; השגת מידע להרכבה של מטעני נפץ ועוד.

בעבר חשף השב"כ כמה התארגנויות של צעירים פלסטינים מיהודה ושומרון, ממזרח ירושלים ואף מהפזורה הבדואית בנגב, שניסו להדק קשרים עם התארגנויות אחרות, מבוססות יותר, של אל-קאעידה בעולם הערבי בניסיון לקבלת מידע לקראת ביצוע פיגועים נגד מטרות ישראליות.

אחת ההתארגנויות שנחשפה במזרח ירושלים, שאבה באמצעות רשת האינטרנט מידע בנוגע לביצוע מזימה שרקחה, לפגיעה במסוקו של נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש בעת שביקר בישראל: "למרות הניסיונות של הארגון לבסס פעילות באזור שלנו, זה לא הצליח לו ולא בכדי. ההשקפה של הארגון כל כך קיצונית, עד כדי כך שאפילו שלטון רדיקלי כמו זה של חמאס בעזה לא מוכן לאפשר את קיומו ונלחם בו", אמר גורם ביטחוני.