אג"ח לשנה ב-25% תשואה

פושטת רגל סדרתית שמאז שקיבלה עצמאות, כבר הספיקה להכריז על 5 הסדרי חוב שונים

במהומת הימים וגאות השווקים הנוכחית, קשה לשים לב, אבל משבר החוב באירופה משתולל. שוקי המניות העולים, האירו המתחזק ואווירת האופוריה מסתירים את העובדה שהתשואות בפורטוגל באג"ח הארוך עברו את ה-9.5% ובאירלנד את ה-10%. אך מה שמדהים הוא כי האג"ח לשנה של יוון, זה שמובטח בריבית 5% שהעניק האיחוד, נסחר בריבית של יותר מ-25%. האם זו עסקה מצויינת או פתח לחתונה יוונית עם חוב שלא יוחזר במלואו?

לקראת שיא המשבר ב-2008, הוציאו שני כלכלנים היסטוריוניים בשם ריינהרט ורוגוף מאמר שמסכם שתי מאות שנים של משברים פיננסים. בנייר הזה, שהפך להיות ספר מאוחר יותר, סוקרים הכלכלנים היסטוריה של פשיטות רגל הסיבות להן, השפעותיהן, והסביבה הבינלאומית בה התרחשו. בנימה צינית, הם טוענים כי מנהיגים נוטים לסבול מסינדרום "הפעם זה יהיה שונה"- האמונה שהמשבר הנוכחי (כל משבר שהוא) הוא שונה וניתן לטפל בו.

כבר בעמוד הראשון של המאמר, שנכתב לפני תחילת משבר PIGS, הם טוענים כי "פשיטת רגל סדרתית היא הנורמה, וגלים בינלאומיים שלה מופרדים בשנים או עשורים". אז איך מתקשר המאמר שלהם שנכתב לפני כמעט שלוש שנים, למשבר החוב הנוכחי באירופה?

מסתבר, כי אחת מכוכבות המשבר הנוכחי, יוון - היא פושטת רגל סדרתית. מאז שקיבלה עצמאות ב-1829, נאלצה המדינה להכריז חמש פעמים על הסדרי חוב שונים. הנתון המדהים הוא שמאז 1829, הניבה המדינה הקטנה "נחת" למשקיעים, כאשר במשך יותר מ-50% מהתקופה הייתה במצב של הסדר חוב כלשהו! הפעם האחרונה בה נאלצה המדינה להפריע את מנוחת המשקיעים הייתה ב-1932. האם הגיע הזמן להסדר נוסף?

גם הבחינה ההיסטורית של פורטוגל וספרד לא מרגיעה: ספרד נאלצה להסדרי חוב 23 פעמים מאז 1800, ושהתה בהסדרים שונים כ-23.7% מהתקופה. פורטוגל הכריזה על שישה הסדרים בשתי המאות האחרונות.

למען הסר ספק, ובשביל למנוע את הטענות כי בטח זו הייתה הנורמה בהיסטוריה, אציין כי על פי מחקרם בלגיה, דנמרק, פינלנד, צרפת, נורווגיה, שבדיה, אנגליה, קנדה, ארה"ב, אוסטרליה וניו זילנד לא פשטו רגל ולו פעם אחת.

אמנם מצד אחד, חל שינוי עצום במבנה הכלכלי באירופה במאה האחרונה - הקמת האיחוד האירופאי. שינוי מבני שכזה יכול לשנות מגמות ולהוציא מדינה ממצב של פושטת רגל סדרתית. ואכן, בסיכום של מאמרם הפסימי, נותנים הכותבים מספר דוגמאות למדינות שהצליחו לצאת ממעגל הפושטות הסדרתיות, הם מזכירים את יוון וספרד שהצליחו לצאת ממגמה של פשיטות רגל סדרתיות עקב הצטרפותן לגוש האירו. מצד שני, המאמר נכתב לפני יותר משלוש שנים. משבר החוב טרם נראה באופק, וכיום דווקא מזכירים את האיחוד כגורם שעלול להביא את יוון להסדר חוב.

אז כבר נאמר כי "אין חדש תחת השמש", ולמרות התחושה כי הפעם זה יהיה שונה (תמיד זו התחושה, לא?), נראה כי יוון קרובה מאוד לסמן את הסדר החוב השביעי שלה.

חיים נתן הינו ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "מנורה קרנות"), בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות ענין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.