חלום הבלהות של פישר: הבנקים "יושבים" על הלוואות בהיקף 350 מיליארד שקל הקשורות לשוק הנדל"ן

נגיד בנק ישראל הזהיר אתמול בחריפות על השלכות התפוצצות בועת נדל"ן בישראל ■ הצצה קטנה למאזני הבנקים מגלה מדוע הוא כה מפחד: האשראי למשכנתאות ולסקטור הנדל"ן מהווה כמעט מחצית מסך האשראי הבנקאי ■ המשמעות: ירידת מחירי הדירות תסכן את המשק כולו

שלא תהיה טעות: לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר אין עניין בירידת מחירי הדירות. הוא בהחלט רוצה לעצור את העלייה המואצת ולתת לאוויר מהבועה (הערת שוליים - סליחה הנגיד, טעינו, אין בועת נדל"ן; יש רק בעיה), לצאת לאט לאט עם ירידה ומבוקרת של המחירים, אבל מבחינתו ירידת מחירים מהירה היא בעיה יותר חמורה מעלייתם. עליית מחירים היא בעיה של רוכשי הדירות, ירידת מחירים היא בעיה מאקרו-כלכלית שיכולה לרסק את הבנקים.

מדוע? כי האשראי לנדל"ן ולמשכנתאות שהתנפח במהירות בשנים האחרונות הוא מרכיב מרכזי בתיק האשראי הבנקאי. שימו לב לנתונים - האשראי הבנקאי הכולל הוא כ-750 מיליארד שקל. אשראי למשכנתאות הוא כ-200 מיליארד שקל, ולזה תוסיפו עוד 150 מיליארד שקל אשראי לסקטור הנדל"ן, כשליש ממנו בנייה למגורים.

פישר מביט בחלחלה על שביעות הרצון של הבנקאים, על המנטרה שלהם, "תסמכו עליי, אני יודע לתת הלוואות". הפעם האחרונה ששמענו את כל הבנקאים מדברים בקול אחד ובביטחון כזה הייתה לפני ארבע שנים. אז הבנקים הסבירו כי המוצרים הפיננסיים הנפלאים שהם רכשו במיליארדי דולרים: MBS, SIV, CDO ועוד קללות מסוג זה מדורגים AAA ואין סיבה לדאוג. אז זה נגמר בהפסד של 2.5 מיליארד דולר. גם פישר יודע את זה והוא ממש לא סומך על הבנקאים.

פיצוץ בועת נדל"ן הוא חלום הבלהות של פישר. ירידת מחירים מהירה תחשוף את הטעויות שעשו הבנקים ואת החיתום הרך שעשו כתוצאה מתחרות לא מרוסנת. ירידת מחירים תביא לירידת ערך הביטחונות (הדירות הממושכנות) שבידי הבנקים ולאפקט שלילי במשק, ירידת מחירים גם תפגע בקבלנים ועלולה ליצור בעיות בשוק הנדל"ן.

במקביל, הרעה במצב המשק (גם מסיבות גיאופוליטיות) תפגע בכושר ההחזר של הלווים ותעלה את שיעור חדלות הפירעון של המשכנתאות. "די בכך שחצי אחוז מהלווים לא יוכלו לעמוד בתשלומים החודשיים כדי שרווחי הבנקים יפגעו באופן משמעותי", אמר פישר אתמול (ג') בכנסת. אפשר להבין מדוע הוא מודאג.