השקעה שמאבדת מקסמה: החוזים על הכסף נופלים בכ-7%

ארז זלצמן, מנכ"ל בית ההשקעות KZI: "אין מחסור אמיתי במתכת בשוק" ■ בורסת CME העלתה את דרישות המרג'ין - מה שמייקר את המסחר במתכת היקרה

העלייה המטאורית במחיר מתכת הכסף בחודשיים האחרונים, מושכת את תשומת לב משקיעי המתכות היקרות. מחירה של אונקיית כסף עמד בתחילת החודש על 47.9 דולר - עלייה של 55% מתחילת השנה, ושל 27.9% באפריל בלבד.

הערב נופל מחירו של החוזה על הכסף למסירה ביולי בשיעור חד של כ-7% ל-43.5 דולר לאונקיה, לאחר שהבורסה המרכזית בארה"ב למסחר בסחורות ה-CME הודיעה שוב על כך שהיא מעלה את המרווחים (מרג'ין) שנדרשים המשקיעים להפקיד לצורך מסחר בחוזים על המתכת היקרה. העלאת המרווחים מייקרת את עלויות העסקה ומקטינה את הרווחיות הנותרת בידי הסוחרים, ספקולנטים ברובם. נציין כי בתקופה האחרונה זינק מחירו של הכסף לשיא של כ-31 שנה.

המשקיעים בכסף מצדיקים את הזינוק החד במחירו בשל תפקידו לצד הזהב, כמכשיר לגידור מפני אינפלציה; והן בשל העלייה הכללית במחירי הסחורות, על רקע חולשת הדולר והגידול בביקוש להן מצד השווקים המתעוררים.

"אנו סבורים כי דווקא על רקע הזינוק החד של הכסף, יש לנקוט משנה זהירות, לבחון האם לביקושים יש אכן בסיס ריאלי, ולהבין כי מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה" אומר ארז זלצמן, מנכ"ל בית ההשקעות KZI.

לדבריו, "אין כל בסיס לסברת המשקיעים, באשר לביקוש גובר והולך לכסף לצד מחסור מקביל בהיצע. מנתוני המכון הגיאולוגי האמריקני מסתמנת עלייה איטית ויציבה יחסית בדרישה העולמית למתכת זו בעשור האחרון. אך הנקודה הקריטית היא, שכנגד העלייה בביקוש נרשמה עלייה דומה בדיוק בהיצע. כלומר, אין מחסור אמיתי במתכת בשוק".

"באשר למניע הספקולטיבי, הכסף, כמו הזהב, נהנה כיום מסיטואציה נדירה יחסית של תהייה מתמשכת של המשקיעים באשר לכיוונה של כלכלת העולם, וחשש מצד התפרצות אינפלציונית. אך התהיות לא תימשכנה לנצח. למן הרגע שיתברר לאן הולכת כלכלת העולם, ובעקבות כך - מה הם תרחישי האינפלציה, סביר להניח שמתכת הכסף תאבד חיש קל את קסמה. בתוך כך ייתכן שמשקיעים שחיפשו הרפתקה לטווח הקצר, ייוותרו עם הפסדים לטווח הארוך".