צבי סטפק פורש מתפקיד מנהל ההשקעות במיטב

צבי סטפק ימשיך לכהן כיו"ר בית ההשקעות הנמצא בשליטתו ■ ד"ר דוד קליין, ששימש כיו"ר הוועד המייעץ במיטב, סיים את תפקידו

לאחר 30 שנים שבהן שימש כמנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות שייסד (למרות שלא נשא תואר זה בכל התקופה הזו בפועל) פרש לאחרונה צבי סטפק מתפקיד זה, ונותר לשמש רק כיו"ר בית ההשקעות. כך נודע ל"גלובס". עוד נודע, כי לאחרונה פרש גם ד"ר דוד קליין מתפקידו כיו"ר הוועד המייעץ של בית ההשקעות מיטב, וכן כי שני חברי הנהלה נוספים - סמנכ"ל הכספים נסים לחאם וסמנכ"ל הלקוחות רונן גינתון - יעזבו בקרוב.

בבית ההשקעות הסבירו היום את המהלך של סטפק בכך שלמעשה תפקיד מנהל השקעות ראשי הוא מיותר, ו"מגמד" את מנהלי ההשקעות המרכזיים בחברה. "במיטב ישנם מנהלי השקעות ראשיים לתחומי הגמל (יניב צלאל), קרנות הנאמנות (רפי ניב) וניהול התיקים (אורי אפרת). לאור זאת, הוחלט באחרונה כי אין צורך גם בתפקיד מנהל השקעות ראשי בחברה", נמסר היום ממיטב שבניהול אילן רביב.

סטפק, שנחשב לאחד ממנהלי ההשקעות הוותיקים והמוכשרים בשוק ההון, היה מאז ומתמיד הרוח החיה והדמות המזוהה ביותר עם בית ההשקעות. למעשה, מיטב זה סטפק וסטפק זה מיטב (על אף שהוא ייסד את מיטב ביחד עם שלמה סימנובסקי), והמוניטין של בית ההשקעות נשען ברובו על יכולות ניהול ההשקעות שלו.

כך גם בבתי השקעות פרטיים אחרים, הנמצאים בבעלות המייסדים, כמו אנליסט, שהרוח החיה בו הם שמואל לב ואהוד שילוני, או אלטשולר-שחם שגם בה עדיין מנהלים הבעלים גילעד אלטשולר ורן שחם השקעות.

בשנים האחרונות, ובמיוחד בעקבות המיזוג של מיטב עם בתי ההשקעות ישיר וגאון, הקטין סטפק את מעורבותו בניהול ההשקעות בפועל (בשיא ניהל 12 קרנות), אך היה ונשאר חלק מהותי ופעיל בהתוויית המדיניות של בית ההשקעות.

לאחרונה כבר הפסיק "לשבת מול המסכים" של המסחר ולהשתתף בוועדות השקעה, והוא מתכנן להקדיש את זמנו למילוי תפקיד היו"ר, שכולל עיצוב האסטרטגיה הכוללת של מיטב (ולא כולל מיזוגים ורכישות - התחום של בנו אבנר המשמש כסגן יו"ר). כמו כן מעוניין סטפק להתעמק יותר בכתיבה מקצועית לעיתונות, ולהגביר את השתתפותו בכנסים שעורך מיטב.

"עם מינויי כיו"ר דירקטוריון החברה לפני כמה שנים, התחלתי להוריד מעצמי בהדרגה חלק מתפקידי ניהול ההשקעות, כי הגעתי למסקנה שתפקיד יו"ר דירקטוריון דורש התמסרות במשרה מלאה. אנחנו היום חברה של 420 עובדים, עם 12 חברות בנות, ונוסף להיותי יו"ר החברה אני גם יו"ר חברת הקרנות", הסביר היום סטפק.

סטפק שימש כמנהל השקעות ראשי של מיטב באופן פורמלי, בעיקר מאז שהעביר את שרביט הניהול לבנו אבנר לפני כארבע שנים, אולם בפועל כאמור, תמיד היה הדמות הדומיננטית והמובילה בהשקעות, אף שניהול ההשקעות במיטב אינו רוחבי. "אני לא מאמין בהתערבות בקבלת ההחלטות של מנהלי ההשקעות של התחומים השונים", הסביר היום סטפק.

קליין, ששימש עד 2005 כנגיד בנק ישראל, מונה אז ליו"ר, וזה היה התפקיד הראשון שלו בסקטור הפרטי לאחר פרישתו מבנק ישראל בחודש ינואר של אותה שנה. תפקידו של קליין כיו"ר הוועד המייעץ התמקד באסטרטגיה של בית ההשקעות במסגרת פורום שהתכנס אחת לתקופה. במיטב הסבירו את עזיבתו של קליין בכך ש"פורום הדירקטוריון המייעץ של מיטב, שפעל במשך שש שנים, חדל להתקיים בסוף 2010, לאחר שהפורום סיים למלא את ייעודו".

בית ההשקעות מיטב מנהל כיום כ-37 מיליארד שקל, ולאחר עסקת מיזוג שביצע עם גאון שוקי הון וישיר בית השקעות, בעלי מניותיו הם סטפק וסימנובסקי (50%), גאון אחזקות (28.6%) שבשליטת משפחת גאון, וישיר איי.די.איי (21.4%), שבשליטת משפחת שנידמן. השבוע פרסמה האחרונה הערכת שווי (שביצעה קסלמן פיננסים PWC) שממנה עולה כי מיטב מוערך בשווי של 815-900 מיליון שקל - שווי המציב אותו בחמישייה הראשונה של בתי ההשקעות בישראל. מדובר בזינוק של כ-18% לעומת השווי שבו הוערך מיטב בפברואר אשתקד.