מדוע נדרש מנוי הנתיב המהיר לשלם קנס לפני שקיבל חשבון?

לקוח שנרשם לנתיב המהיר בכביש 1 מיד עם פתיחתו טוען כי קיבל קנסות שהאמירו עד 1,000 שקל, ולטענתו הוא אפילו לא קיבל את החשבון החודשי עם פירוט הנסיעות

עד לאן יכול לתפוח קנס על נסיעות בכביש אגרה גם כשהטעות היא לא של הנוסע? גבוה למדי, מסתבר. במקרה של תומר, שנרשם לנתיב המהיר בכביש 1 מיד עם פתיחתו, האמירו הקנסות עד 1,000 שקל, ולטענתו - הוא אפילו לא קיבל את החשבון החודשי עם פירוט הנסיעות.

תומר רשם את הרכב שלו מהעבודה לחשבונו, והוא אכן הציג בפנינו את האסמכתאות שנשלחו לו בדואר אלקטרוני, מהן עולה כי הרישום התקבל ובוצע באופן תקין. במקביל, יצוין, רשמה אשתו בנפרד את עצמה ברכב אחר הרשום על שמו.

משלא קיבל חשבון חודשי כעבור למעלה מחודש וחצי, התקשר למוקד השירות של הנתיב המהיר על מנת לברר מה קורה, אולם אז נמסר לו כי הוא צריך להחתים את מקום העבודה שלו על טופס ייפוי-כוח, ובאותו יום קיבל אישור נוסף במייל מהזכיינית כי חשבונו פעיל.

החברה בה הוא מועסק בינתיים טרם חתמה על הטפסים, שהועברו לעיון המחלקה המשפטית ("יש שם כל מיני סעיפים שהם יכולים לקחת את הרכב אם לא משלמים", הוא אומר), מה שלא מנע מנציג הנתיב המהיר לציין בפניו מאוחר יותר, בשיחת טלפון נוספת, כי עליו לשלם קנס של 70 שקל על כל נסיעה שנסע בכביש, ובסך-הכול 1,000 שקל, כאמור. במקביל, בנתיב המהיר אפילו טרם התפנו לחייב את חשבונה של אשתו עבור נסיעותיה שלה.

"שאלתי מי צריך לשאת בקנס, אני או החברה", הוא אומר ל"גלובס", ונעניתי שאני, כי הפרטים לא מלאים, למרות שטענו ששלחו מכתב לחברה. אני לא מבין למה אני צריך לשלם קנס כשאף אחד לא ציין בפניי שצריך להביא ייפוי-כוח בעת ההרשמה. ביקשתי לראות חשבונית כדי לראות את הפירוט, אבל לא נעניתי (שכן תומר אינו הלקוח, א"ו), וכל התקשורת ביני ובין החברה נעשית ביוזמתי - למרות שהם תמיד אומרים שיחזרו אליי תוך 24 שעות".

מהנתיב המהיר נמסר כי היות שקיים רכב נוסף, ניתן להעביר את השיעבוד אליו לצורך הבטחת התשלום - עובדה תמוהה הן בגלל שהפתרון לא הועלה עד כה (לטענת תומר הזכיינית לא חזרה אליו גם לאחר התערבות "גלובס"), והן בגלל העובדה שמלכתחילה תומר סיפק לה אמצעי תשלום לגבות את האגרה - כרטיס אשראי, ולא ברור מדוע נדרשים פרטי הרכב לשיעבוד.

בתגובתה הרשמית מציינת חברת הנתיב המהיר כי "התקנות, כפי שהותקנו על-ידי שר התחבורה מכוח חוק נתיבים מהירים, קובעות כי כל מנוי שרושם רכב שאינו בבעלותו יתבקש לצרף ייפוי-כוח מבעל הרכב, המתיר לו להירשם כמנוי ולעשות שימוש בנתיב המהיר.

"כמו כן, התקנות קובעות תשלום פיצוי והחזר הוצאות בגובה של 80 שקל עבור כל נסיעה בנתיב לנהגים שלא השלימו את תהליך הרישום, והתשלום נעשה עבור הנסיעות בפועל בלבד.

"הנהג התבקש מספר פעמים לספק ייפוי-כוח מטעם מעסיקו, אך זה טרם סיפק כזה, ובכל זאת המשיך ועשה שימוש בנתיב המהיר בניגוד לחוק. לפיכך לא ניתן היה להשלים את תהליך הרישום והוטלו קנסות בהתאם לתקנות".

ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה ביחס לטענות שהועלו בתגובה זו.

בעקבות תגובת הזכיינית ביקש תומר להבהיר כי נסע בנתיב פעם אחת בלבד בזמן שקיים שיחה עם החברה (ביוזמתו), וכי שאר הנסיעות בוצעו לפני שפנה לחברה לראשונה. "אני משם כבר לא נוסע יותר", סיכם את ההתנסות שלו.