התוכניות הכי מדוברות ברשת: "כוכב נולד" ו-"glee"

מדד התוכניות המדוברות בוחן את התהודה שהן יוצרות במדיה החברתית ובדיונים באינטרנט

הצורך להרוויח כסף בטלוויזיה המסחרית הפך את הרייטינג לכלי השליט למדידת עוצמתו של מותג טלוויזיוני. אולם הערך של תוכן הוא רחב מכמות הצפייה שלו. בעידן של צפייה דחויה וצפייה בדרכים דיגיטליות באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, גם האימפקט והשיח שגורר אחריו מותג שכזה מהווים שיקול מכריע בקיומו ובעוצמות.

טבלת הרייטינג האלטרנטיבי של Buzzilla מבוססת על התהודה שיוצרת כל תוכנית כפי שהיא משתקפת במדיה החברתית, ובכלל זה גם פורומים, טוקבקים, בלוגים, פייסבוק וטוויטר. החברה בודקת את נפח השיחה ברשת על עשרות תוכניות בכל הערוצים.

הרעיון מאחורי הבדיקה הזו הוא שככל שמספר האזכורים של תוכנית גבוה יותר - כך התהודה שלה חזקה יותר.

בניגוד לטבלת הרייטינג, מציבה הטבלה בשורה אחת את תוכניות הטלוויזיה המסחרית והרב-ערוצית, את הערוצים הייעודים וערוצי הנישה גם יחד. היא בוחנת את המעורבות הרגשית של צופים בתוכנית, האם סיימו את הצפייה ושכחו ממנה - או שהמשיכו לשאת את הרושם שהותירה עימם אל השיחה ברשת?

כמובן שיש להסתכל בסייגים מסוימים על טבלה שכזו, שכן היא בעיקר מתייחסת לקהל צופים מאוד מסוים בגילאים צעירים יחסית שמנהל חיים פוריים יותר ברשתות החברתיות.

למרות ההבדל בז'אנרים בין "כוכב נולד" לבין "Glee", העובדה ששתי התוכניות נמצאות בראש הטבלה מרמזת על כוח המשיכה המשותף לשתיהן: ביצועי כיסוי לשירים מוכרים, שמלווים ברגעי מתח ודרמה לפני הביצוע.

אין ספק fh התהודה הרבה שמייצרת "Glee" ברשת באה על רקע הטיית גיל: התוכנית עוסקת בתלמידי תיכון, ואף שצופים בה בלהט גם אנשים שבית-הספר הוא עבורם זיכרון עמום, עיקר הבאזז שהיא זוכה לו ברשת נובעת מבני-נוער.

אפשר ללמוד על כך מהנתון הבא: כ-63% מכלל השיחות ברשת על "Glee" הן בפייסבוק ובטוויטר. זאת בהשוואה לתוכניות אקטואליה, שבהן עיקר השיח מתנקז לפורומים. בתוכנית "עובדה", למשל, רק 17% מהשיח נובע מפייסבוק וטוויטר בחודש האחרון, ואפילו "לילה כלכלי" - שמתיימרת להיות תוכנית האקטואליה הכי אינטראקטיבית על המסך - זוכה לתגובות בעיקר בפורומים, בטוקבקים ובבלוגים, כאשר פייסבוק וטוויטר אחראיים רק ל-38% מהשיח עליה.

3 תוכניות נוספות שזכו לנפח שיחה גבוה יחסית הן "עספור", "הבורר", ו"מד מן", זאת למרות ששלושתן ירדו מהמסך. העובדה שאלפי צופים עדיין מדברים עליהן חושפת לא רק את הכוח שלהן ואת השפעתן על הצופים, אלא גם את הציפיות של הקהל לעונות נוספות.

‎כיצד נערכה הבדיקה?

טבלת הרייטינג האלטרנטיבי התבססה על מדידת מספר הדיונים במדיה החברתית (בלוגים, פורומים, טוקבקים, פייסבוק וטוויטר) שבהם הופיע שם התוכנית במהלך חודש אפריל.

"דיון" הוגדר בתור הודעה מקורית שפרסם גולש בכל אחד מהאתרים שהוזכרו, בתוספת כלל תגובות השרשרת שההודעה המקורית יצרה.

התוכניות המדוברות ביותר ברשת אפריל
 התוכניות המדוברות ביותר ברשת אפריל