עסקת תנובה נדחית עד חזרת מבטח שמיר למסחר

מניית מבטח שמיר הושעתה מהבורסה לפני שנה בשל אי פרסום דוחות תנובה, ומבחינת מאיר שמיר החזרתה למסחר היא בגדר תנאי מתלה לקיום העסקה

עסקת המכירה של מניות מבטח שמיר בקונצרן החלב תנובה, תדחה שוב, הפעם במספר שבועות. ל"גלובס" נודע כי סיבת הדחייה היא דרישתו של מאיר שמיר, בעל השליטה בחברת מבטח שמיר, להצמיד את השלמת העסקה למועד חזרת מניית החברה למסחר בבורסה בת"א. "כל הסיפור זה להחזיר את המניה למסחר, עכשיו רשות ניירות ערך צריכה לעשות את חלקה. מאיר לא פראייר, אחרת בשביל מה מכר את תנובה", אומר מקורב לעסקה.

ההערכות הן כי עם חזרת מבטח שמיר למסחר, המניה צפויה לעלות בחוזקה על רקע האקזיט המדהים שתרשום החברה בעסקת תנובה. שווי מבטח שמיר עם הפסקת המסחר בה לפני שנה עמד על 1.1 מיליארד שקל, כשמאז קיבלה החברה דיבידנד מזומן של 500 מיליון שקל מתנובה, כשבעסקת המכירה היא צפויה לקבל 775 מיליון שקל נוספים. בכך מסיימת מבטח שמיר סיבוב מהיר של שלוש שנים וחצי על השקעתה בתנובה, עם רווח של 900 מיליון שקל וכ-1.3 מיליארד שקל לקופתה.

דירקטוריון מבטח שמיר יתכנס מחר (יום ה') כדי לאשר את ההסכם בין בנק לאומי למבטח שמיר במסגרתו תמכור החברה ללאומי וארבעה שותפים 20.7% ממניות תנובה, תמורת 775 מיליון שקל, כאמור. הדירקטוריון יאשר גם דחייה במועד השלמת העסקה עד סוף יוני.

בהסכם שנחתם בפברואר השנה בין לאומי לשמיר נקבע במפורש כי תנאי מתלה להשלמת העסקה יהיה "הסרת המניעה להחזרת ניירות הערך של החברה למסחר בבורסה". אמנם המועד האחרון להשלמת העסקה היה אתמול, ה-3 במאי, אך מאחר שהתנאי המתלה של חזרת מבטח שמיר למסחר לא התקיים, לא ניתן להשלים את העסקה ללא סיום הפרוצדורה מול רשות ניירות ערך, שתאפשר חזרה למסחר.

מניית מבטח שמיר הושעתה ממסחר לפני שנה בדיוק, במאי אשתקד, עקב אי פרסום תוצאות תנובה בדוחות החברה (עקב סירובה של בעלת השליטה בתנובה, קרן אייפקס). כעת, על שמיר לפנות לרשות ניירות ערך, לקבל את אישורה לפרסום הדוחות של מבטח שמיר, ולהציג את נתוני תנובה הנדרשים שבעלת השליטה אייפקס, אמורה לספק. רק לאחר מכן ניתן יהיה לקבל אישור לחזרת המניה למסחר, ורק אז, כאמור, ניתן יהיה להשלים את העסקה.

מקורבים לעסקה מספרים כי הניסיונות לשכנע את מאיר שמיר להשלים את העסקה, להעביר את המניות ולקבל את התמורה הכספית, ורק אחר כך לעסוק בפרוצדורה הכרוכה בחזרת המניה למסחר, עלו בתוהו. שמיר מעוניין לכרוך את הדברים כדי לוודא את חזרת המניה למסחר.

לאור זאת, ידחה בפעם הרביעית מועד השלמת העסקה. בפעמיים הראשונות נדחה המועד מינואר למארס ואז לאפריל לאור חילוקי דעות בין בנק לאומי לבין מאיר שמיר. בפעם השלישית היו אלו חילוקי דעות בין בנק לאומי לזהבית כהן מנכ"ל קרן אייפקס, לה זכות וטו על העסקה, שחייבו דחייה מאפריל למאי.

לאומי התפשר עם אייפקס

חילוקי הדעות בין לאומי לקרן אייפקס נבעו מדרישת אייפקס להסדיר בהסכם מנגנון לפיו ימכור לאומי את מניותיו בתנובה באם תשתנה מדיניות הרגולטור - בנק ישראל או הרשות לניירות ערך - ולאומי יידרש לחשוף את דוחות תנובה. על פי ההבנות עם בנק ישראל לא תוגדר תנובה כ"חברה כלולה מהותית" אלא כ"חברה כלולה", ועל לאומי לפרסם בדוחותיו הכספיים את חלקו ברווחי תנובה, ופעם בשנה גם את ההון העצמי.

עם זאת, בזמנו גם למבטח שמיר הייתה הסכמה כזו עם רשות ניירות ערך והחלפת ראש הרשות גרמה לביטולה ולדרישה לפרסום הדוחות. לכן, וכלקח מהעימות עם מבטח שמיר, דרשה כהן כי סעיף מיוחד בהסכם יקבע מנגנון למכירת מניות תנובה בידי לאומי, במידה שתשתנה המדיניות הרגולטורית ובנק ישראל ידרוש מלאומי פרסום של דוחות תנובה.

לאחר ויכוח שנמשך מספר שבועות נקבע בסופו של דבר מנגנון לשביעות רצונה של כהן. באי כוחה של אייפקס הם עורכי הדין אילנית לנדסמן יוגב ואודי סול ממשרד הרצוג פוקס נאמן. את לאומי ייצגה עו"ד דליה טל כאשר מטעם הבנק מוביל את המו"מ ירון בלוך, מנכ"ל לאומי פרטנרס.

כאמור, שמיר מוכר 20.7% מתנובה, כאשר בפועל נמכר 27% מה-SPV השולט בתנובה, בו מחזיקה מבטח שמיר במשותף עם קרן אייפקס (73%). בנק לאומי ישלם 387.5 מיליון שקל וירכוש13.5% מה-SPV, אחזקה שוות ערך ל-10.35% מתנובה. שאר המניות, ימכרו לארבעה משקיעים פרטיים: משפחת תורג'מן, אבי גרוס, יהודית רקנאטי וגיל רובינשטיין, שישלמו כל אחד 97 מיליון שקל ויקבלו 3.4% מה-SPV.