נוסעים שנתקעו בנתב"ג: "זו קונספירציה של הדיוטי פרי"

(עדכון) - טיסות החלו להמריא מהלילה מנתב"ג ■ הנוסעים המתוסכלים בילו לילה שלם בנמל התעופה, שכלל "רשימות המתנה" לשינה על הספות

משבר הדלק המזוהם בנתב"ג: סמוך לשעה 22:00 אמש (ה') החלה מלאכת תדלוק המטוסים בנתב"ג באמצעות מיכליות של חברת פז שהובילו דלק ממאגרי החירום בפי גלילות.

החל מחצות החלה המראה הדרגתית של הטיסות, כאשר מרבית החברות הזרות ממריאות סמוך למועד המקורי ומבצעות עצירה לתדלוק בלרנקה שבקפריסין, וחלקן הקטן בעמאן. החברות הישראליות ברובן ביטלו את טיסותיהן.

טיסות אל-על שתוכננו להבוקר בוטלו בחלקן, כשחלקן האחר יצא לדרכו מוקדם מהצפוי לצורך עצירה תפעולית בת שעה בלרנקה, במסגרתה תודלקו המטוסים. כמה מהמטוסים עדיין תקועים בנתב"ג, ביחד עם אלפי נוסעים. החל מהצהריים המריאו טיסות כמעט ללא עיכובים מהותיים.

"אנחנו בכלל מרגישים שזו קונספירציה של הדיוטי פרי", אמרו הלילה בהלצה כמה נוסעים שבילו למעלה מ-10 שעות במתחם הקניות שלפני העלייה למטוסים בנתב"ג. "עברנו את הבידוק הבטחוני, ורק לפני הגייט נזכרו להגיד לנו שבעצם אין אפשרות להגיע למטוס. לא יכולנו לחזור הביתה כי כבר עברנו ביקורת דרכונים, ונשארנו לכודים במתחם".

המצרך הקשה ביותר הלילה להשגה בשדה התעופה הבינ"ל של ישראל, מלבד מידע מהימן שלא זרם לנוסעים אודות התקלה וההתגברות עליה, הוא ספה נוחה לשינה: ספות העור שמקיפות את המזרקה בנתב"ג הפכו לזירת התגוששות ממש, כשעל כל אחת מהן יש שורה ארוכה של ממתינים. בחלק מהמקרים אפילו הודבק לשולחנות נייר ועליו "רשימת המתנה" לשינה על הספה.

הטרקלינים של חברות התעופה, המציעים שירותי אירוח לנוסעי מחלקות היוקרה ונוסעים מועדפים, היו מלאים גם הם משך רוב שעות הלילה והבוקר.

באורח חריג, התאפשר למטוסים להמריא גם בשעות הלילה - אך רק מיעוט מטוסים המריא בשעות אלה.

"מי שיכול היה להמריא עם מספיק דלק עד לרנקה - יכל להמריא גם לפני 2 בלילה, ומי שלא יכל להמריא בגלל מחסור בדלק - החלון זמנים הזה בלילה גם ככה לא משנה לו, כי הוא מקורקע עד שתחודש אספקת הדלק לשדה", אמר ל"גלובס" גורם בנתב"ג.

אוהדי מכבי ת"א התפללו לנס

בתוך כך, עניין רב ריכזו אוהדי מכבי תל-אביב שהתקבצו בשדה משך כל הלילה. חלקם נשאו תפילה המונית ל"נס" שיאפשר להם להגיע למשחקים - אחרים התעסקו ברדיפה עקשנית אחר נציגי חברות התעופה, בניסיון להבין מתי תצאנה הטיסות לדרכן הרוב המוחלט של הטיסות ליעד יצא לדרכו באיחור של בין שעתיים ל-8 שעות.

חלק מהנוסעים, עם זאת, פוזרו לטיסות של חברות זרות עם עצירות ביניים: חלק מהאוהדים, למשל, עושים דרכם לברצלונה היום דרך איסטנבול שבטורקיה או דרך פראג שבצ'כיה על אף העומס הרב, עושה רושם שברשות שדות התעופה פעלו ככל הניתן לתקן את הנזק: עמדות הבידוק הבטחוני תוגברו, ונציגים הועמדו במקומות אסטרטגיים בשדה כדי להשיב על שאלות. למרות זאת, הבלבול בקרב הנוסעים היה רב.

"אני לא מבינה בכלל מה קורה - אמרו לנו להגיע 4 שעות לפני הטיסה כי מקדימים אותה, ועכשיו בכלל לא יודעים על מה אני מדברת, ואני לא מצליחה לתפוס את הסוכן כי עכשיו 2 בלילה", אמרה בכעס ל"גלובס" נוסעת שהייתה אמורה לצאת הבוקר בטיסת אל-על. "על הלוח כתוב דבר אחד, בדלפק אומרים דבר אחר - ועד שנגיע לשרוול יחליפו את השעה עוד 3 פעמים. זה נורא מתסכל".