"הסרת חסמים במעבר בין קופות החולים אינה חוקית"

מקורות בשוק הביטוח: הטיוטה שהוציא משרד הבריאות אינה מתיישבת עם האופן שבו האוצר מתיר לנסח פוליסות

כוונת משרד הבריאות לחייב את קופות החולים לשנות את הביטוח הסיעודי הקבוצתי שהן עושות לחבריהן, כך שימשיכו להיות מבוטחים באותו הביטוח גם במקרה של מעבר קופה, אינו בהתאם לחוק המסדיר את פעילות ענף הביטוח. כך גורסים מקורות בשוק הביטוח, הטוענים כי טיוטת ההנחיה של משרד הבריאות מנוגדת לחוק, ומנוגדת לאופן שבו מאשרים פוליסות במשרד האוצר. לדברי אותם מקורות הטיוטה שהוציא משרד הבריאות, ופורסמה באחרונה ב"גלובס", אינה מתיישבת עם האופן שבו האוצר מתיר לנסח פוליסות.

נציין כי סוגיית המעבר בין קופות החולים, כמו גם הביטוח הסיעודי בקופות, נמצאת על שולחן ממשלתי נוסף שמכריע בסוגיות אלו: אגף תקציבים באוצר. ככל הידוע, באגף התקציבים לא מתנגדים לצעד שמשרד הבריאות מוביל ואף עשויים להביע בו תמיכה, וזאת לא בהכרח בהתאם לדעת אגף הפיקוח הביטוח באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג.

הוראות הדין

ואולם הסמכות הסטטוטורית לאישור פוליסות ביטוח בישראל נמצאת רק בידיו של המפקח על הביטוח. מכאן עולה כי צפוי מאבק בין האוצר למשרד הבריאות ביחס לסוגיה, ונראה כי כוונת משרד הבריאות עשויה להיתקל בקיר חזק במיוחד. מהאוצר נמסר בתגובה לפנייתנו בעניין כי "בימים אלו, אגף שוק ההון בוחן, ביחד עם משרד הבריאות, את פוליסות הביטוח הסיעודי לחברי קופות חולים, כדי לוודא שהן עולות בקנה אחד עם הוראות הדין".

בשבוע שעבר פרסמנו כי במסגרת רצונו להסיר חסמי מעבר בין קופות חולים, משרד הבריאות יזם שינוי לאחת הבעיות הגדולות לדעתו בהקשר זה. במסגרת זו המשרד הוציא לקופות טיוטת הנחיה שבה הורה להן "לדרוש במסגרת כל הסדר עתידי עם חברת ביטוח (לרבות במסגרת תנאי המכרז), כי מעבר חבר הקופה שהצטרף לפוליסה הקולקטיבית, תוך שמירה מלוא זכויותיו, הן כלפי חברת הביטוח הן כלפי קופת החולים כבעל פוליסה, לרבות חובת הקופה לייצגו מול חברת הביטוח כמקובל ביחס למבוטחי הקופה החברים בהסדר".

את המהלך של משרד הבריאות מוביל יואל ליפשיץ, סמנכ"ל פיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות.

צעד טכני

בפוליסות הביטוח הסיעודי שמוכרות חברות הביטוח לקופות קיים תנאי של חיתום חדש לחברים חדשים המצטרפים לקופה. בעבור מרבית העוברים מדובר בצעד טכני, ואולם ישנן אוכלוסיות שלא עוברות את החיתום, ולא יכולות להצטרף לביטוח הקבוצתי בקופה שאליה הם עוברים. מדובר בעיקר באנשים מבוגרים מאוד או חולים. בשוק הביטוח העריכו שהחלת הטיוטה על השוק החל במכרזים הקרובים תביא להעלאה מסוימת של הפרמיות בביטוחים הקולקטיביים של הקופות, אם כי רק לאורך זמן, ולא באופן דרמטי.