משבר הדלק המזוהם: חב' הביטוח לא נערכות לתביעות ענק

הערכות: משבר הדלק המזוהם יעלה מיליוני דולרים ■ חברות התעופה עשויות לפצות את הנוסעים ולהימנע מתביעות

הזיהום בדלק הסילוני שהתגלה בישראל צפוי לעלות מיליוני דולרים, וחלק מהנזקים הכספיים של חברות התעופה, ספקיות האנרגיה ואף רשות שדות התעופה צפוי לחלחל לבסוף גם לחברות הביטוח המקומיות, גם אם בהיקף שעדיין אינו ידוע.

גורמים בשוק הביטוח טוענים כי לפי שעה אין היערכות לתביעות מיוחדות ורחבות היקף, אך יש כמה תרחישים שכבר ניתן לצפות. השאלות הגדולות ביותר הן אם תתקבל בהמשך הדרך בקשה לתביעה ייצוגית מצד הנוסעים שנפגעו (נראה שצעד כזה כבר הפך לשלב כמעט פורמלי בנוף המשפטי-עסקי הישראלי) ומה יהיו תוצאותיה.

עוד קודם לתביעה ייצוגית אפשרית, יוכלו הנוסעים שטיסותיהם נדחו או בוטלו לתבוע את חברות התעופה. לפי ניסיון העבר, נראה שהחברות יפצו את הנוסעים בהתאם לסולמות פיצוי מוכרים. בכל מקרה, לכל חברות התעופה ביטוח הכולל בין היתר כיסוי נרחב למגוון תסריטים מבחינתן.

לדברי גורמים בענף הביטוח, חברות התעופה צפויות לפנות לרשות שדות התעופה בתביעה לפיצוי על הנזקים שנגרמו להן. הרשות, ככל הידוע, מבטחת את עצמה בביטוח גדול בחו"ל (שלא בחברת ביטוח מקומית) בהיקף כיסוי נרחב.

חברות האנרגיה (ספקיות הדלק), שעשויות להתברר כבעלות אחריות מסוימת לפגיעה, נוהגות לבטח את עצמן בביטוחי חבות מוצר או לפגיעה אחרת.