פז: נכסי תעופה חשופה לתביעות על פגמים באיכות הדלקים

בדוחות הכספיים שלה כתבה פז כי החברה-הבת נכסי תעופה חשופה לתביעות במקרה של פגמים באיכות הדלקים ■ הדבר מקבל כעת משמעות יתרה על רקע משבר הדלק המזוהם

בדוח השנתי שלה ל-2010, מציינת פז כי החברה-הבת שלה נכסי תעופה "עשויה להיות חשופה לתביעות במקרים של פגמים באיכות הדלקים שנגרמו בשלב שעד הגיעם למטוס". האחריות על פגמים אלה מנקודות התדלוק ועד למטוסים עצמם מוטלת על שתי ספקיות הדלקים למטוסים, חברות קשרי תעופה (שבשליטת פז) ומרקורי.

חברת פז נכסי תעופה, שהוקמה ב-1964 היא האחראית על איכות ותקינות הדלקים המועברים למטוסים בנתב"ג. היא אמורה לבצע בדיקות שוטפות לבקרת איכות הדלק המוזרם במתקניה ומאוחסן במכליה, הנמצאים במתחם בשטח 23 דונם בתחומי נתב"ג.

לנכסי תעופה פוליסת ביטוח עד לגבול אחריות בסך 500 מיליון דולר. הפוליסה משותפת לנכסי תעופה ולגופים נוספים, ובהם שירותי תעופה (חברה-בת נוספת של פז) ורשות שדות התעופה.

נכסי תעופה מחזיקה מכלי אחסון בנתב"ג וכן בחלק מהצנרת המובילה את הדס"ל מחוות המכלים בביל"ו, שבבעלות חברת תש"ן הממשלתית.

ב-2006, כשרכשה את השליטה בבית הזיקוק באשדוד (פז"א), קיבלה פז היתר להמשיך להחזיק בנכסי תעופה למרות שליטתה הבלעדית במתקנים חיוניים למשק. לפי ההסדר שהושג, הוכרזה נכסי תעופה מונופול, ובמסגרת זו התחייבה החברה לעמוד בתעריפים שקבע הממונה על ההגבלים העסקיים וכן לתת שירות לנתב"ג ללא התניות.

משא-ומתן להארכת הזיכיון

חברת שירותי תעופה של פז מספקת שירותי תדלוק ושירותים נלווים למטוסים בנתב"ג מכוח מכרז ל-5 שנים שפרסמה רשות שדות התעופה (רש"ת) ב-2006. בימים אלה מתנהל משא-ומתן בין שירותי תעופה לרש"ת על הארכת הזיכיון ב-5 שנים נוספות.

במאי 2007 זכתה שירותי תעופה במכרז דומה של רש"ת לתדלוק המטוסים בשדות התעופה הפנים-ארציים. הממונה על ההגבלים העסקיים הודיע ב-2002 כי הוא שוקל להכריז על שירותי תעופה מונופול באספקת בנזין למטוסים, אולם טרם עשה זאת.