פישר לבנקים: הרחיבו את הפירוט על הסיכונים בתיק המשכנתאות

הבנקים יידרשו, החל מדוחות הרבעון הראשון, לפרט את הסיכונים בתיק המשכנתאות ואת דרכי ההתמודדות איתם ■ ידווחו על ההפסדים והפיגורים בהחזרי המשכנתא, שיעורי מימון גבוהים ועוד

בנק ישראל ממשיך במאמצים לקרר את שוק הדיור הרותח, והפעם דרך דרישות נוספות של דיווח מהבנקים. הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל דורש מהבנקים בישראל להרחיב את הפירוט על הסיכונים בתיק המשכנתאות שלהם - החל מדוחות הרבעון הראשון של 2011. ההנחיות החדשות מפורטות בטיוטת הוראה בעניין "גילוי על הלוואות לדיור" שקיבלו הבנקים מהפיקוח על הבנקים בראשות דוד זקן.

ככל הנראה, הפיקוח על הבנקים עושה את המהלך לא רק בניסיון מובהק לקרר את שוק המשכנתאות, אלא גם במטרה להקל על המשקיעים ולסייע להם להבין טוב יותר את החשיפה של הבנקים לשוק המשכנתאות.

מטיוטת ההוראה עולה, כי הבנקים יידרשו גם לפרט בדוחות הרבעוניים את הפעולות שהם נוקטים כדי להתמודד עם סיכוני המשכתנאות. תיק המשכנתאות בבנקים עומד על כ-200 מיליארד שקל. הבנקים נדרשים להגיב להוראה של הפיקוח ולהעביר את הערותיהם עד יום חמישי הקרוב.

הפיקוח על הבנקים דורש כי הבנקים יתייחסו להתפתחויות בפעילות המשכנתאות, לפי המאפיינים שחושפים את הבנקים לסיכוני אשראי גבוהים. כמו למשל הפיגורים וההפסדים שספגו הבנקים מהלוואות משכנתא שנתנו, גידול חריג בהיקפי ההלוואת שניתנות, שיעורי מימון גבוהים בכל הלוואה ומועדי פירעון ארוכים.

עוד בארסנל בנק ישראל

"גלובס" חשף בשבוע שעבר, כי בנק ישראל בוחן הגבלות נוספות על שוק המשכתנאות. בין השאר, הבנק עשוי לנקוט ככל הנראה בהגבלת שיעור המימון (LTV) בהלוואות משכנתא חדשות ל-60% - הגבלה שתחייב את נוטלי המשכנתאות להביא מכיסם 40% ממחיר הדירה, וצפויה לפגוע בכשליש מהלווים.

צעד נוסף בארסנל של בנק ישראל הוא דרישה מהבנקים ליצירת "כרית ביטחון", למקרה של עלייה בשיעור חדלות הפירעון - חובת הפרשה נוספת מיוחדת לחובות מסופקים כשיעור מתיק האשראי, בשיעור של חצי אחוז עד אחוז מהאשראי למשכנתאות. אפשרות אחרת היא דרישה מהבנקים להגדיל בהדרגה את הרף המינימלי להלימות הון הליבה - מ-7.5% ל-8%. כך תיווצר כרית ביטחון של הון עודף, שתשמש במקרה של מפולת בשוק הנדל"ן.