נאמן: "בחינות ההסמכה לא בודקות מי מתאים להיות עורך דין"

שר המשפטים התייחס לנתוני בחינות ההסמכה ללשכת עוה"ד, שלפיהם שליש מהנבחנים נכשלו בבחינה בכתב ■ נאמן: "אקדם שינוי דרסטי במתכונת הבחינה"

בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין אינן בודקות מי מתאים להיות עורך דין, אלא עד כמה חזק הזיכרון שלו - כך אומר שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, בעקבות פרסום נתוני בחינות ההסמכה שנערכו בשבוע שעבר, שמהם עלה כי שליש מהנבחנים נכשלו בבחינה בכתב.

נאמן, המשתתף היום (ה') בכנס ועד מחוז תל-אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין, המתקיים באילת, הוסיף וציין כי בכוונתו לפעול ליישום דו"ח ועדת גרסטל, שביקשה לשנות באופן דרסטי את מתכונת בחינות ההסמכה לעורכי דין.

"אני מכיר עורכי דין שמעולם לא עסקו בבעיה משפטית אמיתית", אמר נאמן בכנס המחוז, "אלא עסקו מיומם הראשון ללימודים בכל הפרסומים על הבחינה, התרכזו בבחינה ועברו אותה בלי לדעת מה זה תיק משפטי".

נאמן הוסיף כי הוא מקווה שבקרוב יאושרו המלצות ועדת גרסטל, תוך שיתוף-פעולה עם הלשכה. "צריך שכל הכוחות יתגייסו כדי לטפל בנושא רמת המקצוע", אמר נאמן, "כולל ציבור עורכי הדין".

נאמן ציין גם את העומס המוטל על המערכת המשפטית, ואמר כי מדובר בנושא המצוי בראש סדר העדיפויות שלו. "לפעמים שופטים יושבים בלשכתם ב-12 בלילה או 1 בבוקר, ויושבים על התיקים, ולמחרת יש לאותו שופט 30 תיקים לדון בהם. זה בלתי אפשרי לדון כך. זו מכת מדינה שעלינו לטפל בה במהירות".

"תחביב לאומי"

יו"ר ועד מחוז תל-אביב, עו"ד דורון ברזילי, תקף בחריפות את הגורמים האחראים לדבריו לגידול הדרמטי במספר עורכי הדין ב-4 השנים האחרונות. "מי אחראי למחדל הזה?", שאל ברזילי, "מי הביא לכך שבעשור האחרון הפך המקצוע לתחביב לאומי? אנו מגדלים דורות של משכילים שאין להם קרקע בטוחה לנחות עליה, דבר שיוצר מרמור ותסכול עצומים ביום שלאחר הסמכתם. המשכה של המגמה תנפח את הבועה עד שהיא תתפוצץ לכולנו בפנים - לאקדמיה, לעם ישראל, לאלפי עורכי הדין ולמשפטנים שייכנסו למעגל האבטלה".

לדברי ברזילי, יש להאריך משמעותית את זמן ההכשרה ולשנות את מבנה בחינת ההסמכה. "הנתונים מראים כי בשנת 2020 יהיו במדינת ישראל כ-80 אלף עורכי דין, שיהוו יחס של עורך דין אחד לכל 90 תושבים, נתון שאין לו אח ורע בשום מדינה מערבית בעולם. ב-4 השנים האחרונות בלבד היתוספו 13 אלף עורכי דין. חייבים למצוא דרך למגר תופעה זו לפני שיבוא אסון כלכלי על משפחות עורכי הדין בישראל".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, מסר בתגובה: "לדעתי, מתכונת הבחינות הנוכחית היא שערורייתית. אני טוען זאת כבר שנים, והגיעה העת סוף-סוף שמשרד המשפטים יגיש הצעת חוק בנושא כדי שמתכונת הבחינות תשתנה.

"תזכיר החוק המצוי במשרד המשפטים מאמץ ברובו את תוכנית הלשכה למניעת התדרדרות המקצוע, וכולל בין היתר את שינוי מתכונת הבחינה בהתאם להמלצת הלשכה.

"הלשכה בפירוש תמשיך לפעול לדרישת רמה מקצועית גבוהה, לרבות מהמתדפקים על שעריו. אני חש ויודע שכל ציבור עורכי הדין שותף לעמדתי זו".