נאמן: זכותו של בג"ץ לדון בנושאים בעלי השלכה תקציבית

שר המשפטים בכנס לשכת עוה"ד: "אם המדינה טוענת בבג"ץ כי אין לה תקציב לשלם על דבר כלשהו, זה לא נימוק. בג"ץ לא צריך לדון אם יש או אין תקציב אלא מה הפרשנות הנכונה לחוק"

שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, מגן על זכותו של בג"ץ לדון בנושאים שיש להם השלכה תקציבית.

נאמן, שדיבר היום (ה') בכנס ועד מחוז תל-אביב של לשכת עורכי הדין המתקיים באילת, אמר כי "בג"ץ עוסק בפירוש החוק על-פי אמות-מידה משפטיות, בין אם יש לזה השלכות תקציביות או אין לזה השלכות תקציביות. בג"ץ צריך לפרש את החוק על-פי העקרונות שנקבעו מימים ימימה. אם המדינה טוענת בבג"ץ כי אין לה תקציב לשלם עבור דבר כלשהו, זה לא נימוק. בג"ץ צריך לדון לא אם יש או אין תקציב אלא מה הפרשנות הנכונה של החוק".

בדיון, שעסק בהתערבות בג"ץ בנושאים כלכליים, דוגמת מיגון בתי-הספר בשדרות או הקיצוץ בקצבאות הבטחת הכנסה, הוסיף שר המשפטים כי "לא צריך לאסור על בג"ץ לדון בנושאים שיש להם השלכות תקציביות, כי בג"ץ דן בעניינים המסורים לסמכותו. הייתי אומר את זה גם כשהייתי שר האוצר".

לדבריו, "השאלה אם יש או אין תקציב איננה שאלה שבג"ץ צריך לדון בה, אלא מה הפירוש הנכון של החוק, האם הופרו זכויות אזרח. אם צריך לתקצב את זה - צריך להביא לכנסת הצעה לתיקון התקציב כדי לעשות את זה.

"שופט דן מה הפירוש הנכון של החוק, הוא לא יכול להתחמק מהחלטה, הוא חייב לדון בזה גם אם יש השלכה תקציבית לעניין. מי שצריך לדאוג לתקציב זה משרד האוצר והכנסת - ולא בתי המשפט".