"קציני צה"ל ילמדו את לקחי מבצע החיסול של בין לאדן"

שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, טען בקבלת פנים לרגל יום העצמאות בוושינגטון כי המבצע האמריקני מוכיח כי "אוייבי אמריקה הם האוייבים של מדינת ישראל"

"קציני צה"ל ילמדו את לקחי מבצע חיסול אוסמה בין לאדן בדיוק כפי שמפקדים בצבא ארה"ב למדו בזמנם את לקחי מבצע אנטבה", כך אמר אמש מייקל אורן, שגריר ישראל בארה"ב, בנאום בקבלת פנים לרגל יום העצמאות בוושינגטון. חלק מהנאום פורסם כמאמר בסוכנות הידיעות היהודית JTA. עוד טען השגריר בפני הנוכחים כי: "אויבי אמריקה הם האויבים שלנו".

אורן הדגיש את תרומת ישראל לתורת הלחימה בטרור ולתפיסות המבצעיות שמנחות את הכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב, אם כי הוא הקפיד לא לקשור ישירות את ישראל למבצע בפקיסטאן. באחרונה פרסם השגריר כמה מאמרים בעיתונות האמריקנית, שהבליטו את תרומת ישראל לביטחון הלאומי של ארה"ב, אולי כדי להכשיר את קרקע דעת הקהל לקראת ההתנצחות הבלתי נמנעת בין ממשל אובמה לממשלת ישראל על תהליך השלום והדיון הציבורי בארה"ב על עתיד סיוע החוץ.

"מבצע אנטבה שינה מן היסוד את את עצם התפיסה של מבצעי כוחות מיוחדים", אמר אורן. "הפשיטה באנטבה נלמדת במכללות צבאיות ובבתי-ספר לפיקוד ומטה בארה"ב. יש לה השפעה עמוקה על חשיבת אנשי קומנדו אמריקניים, לרבות אדמיראל וויליאם מקרייוון".

אורן אמר, כי "ביל מקרייוון היה מפקד הפשיטה המדהימה נגד בין לאדן". לפי אין ספור דיווחים במדיה, מקרייוון, עד עתה מפקד הפיקוד המשולב של הכוחות המיוחדים (JSOC), היה המוח מאחורי המבצע, אך אף לא דיווח אחד נקב בשמות הלוחמים שהשתתפו בפשיטה.

השגריר תיאר את מקרייוון כ"ידיד ותיק של ישראל שביקר בארץ פעמים רבות ופעל באופן צמוד עם הכוחות המיוחדים שלנו".

"ספרו הקלאסי, 'מקרי בוחן בלוחמת מבצעים מיוחדים', מקדיש פרק שלם לפשיטת אנטבה", ציין אורן. "... מעבר לקווי הדמיון הקונספטואליים והטקטיים (בין אנטבה לחיסול בין לאדן), ואפילו מעבר לדרכים שבהן ישפיעו שני מבצעים אלה על פעולות קומנדו בעתיד, אנטבה וחיסול בין לאדן משקפים את הקשרים היסודיים בין ישראל לארה"ב".

השגריר השווה בין התגובות הנלהבות בישראל לחיסול מנהיג אל קאעדה לבין תגובות הזעם בעולם הערבי ואמר: "הניגוד בין תגובת ישראל למבצע לבין התגובות של רבים מהשכנים שלנו מדגיש את תמצית הברית בין ישראל לארה"ב. האויבים שלכם הם האויבים שלנו. אלה ששואפים להרוג אמריקנים מאיימים גם עלינו. הביטחון שלכם הוא הביטחון שלנו, בדיוק כפי שהביטחון שלנו הוא הביטחון שלכם".

בקבלת הפנים השתתפו בכירים בממשל, לרבות ג'ק לו, ראש המשרד למינהל ותקציבים (OMB) בבית הלבן, דן שפירו, המיועד להיות שגריר ארה"ב בישראל ודניס רוס, יועץ מיוחד לנשיא ארה"ב, ברק אובמה; מחוקקים, ובכללם ננסי פלוסי, מנהיגת הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים; האסטרונאוט באז אולדרין ופעילים בקהילה היהודית באזור וושינגטון.