אורי פז: "'בועה' זה מינוח קיצוני מידי לסיטואציה הקיימת"

מנכ"ל בנק ירושלים בראיון ל"גלובס" על צעדי הנגיד פישר: "באופן כללי הם מדודים ונכונים" ■ "בנק ישראל לא נוקט בצעדים קיצוניים - תפקידו הוא למנוע סיכונים"

"לתחושתי, 'בועה' זה מינוח קיצוני מידי לסיטואציה הקיימת. יש שלושה פרמטרים ששונים מהותית מחו"ל - רמת המינוף הנמוכה יותר, העובדה שרוב הנכסים נרכשים לצורך דיור ולא כהשקעות והחיתום השמרני יותר בארץ. המשכנתאות בארץ ניתנות בתנאי Recourse, כלומר עם זכות חזרה ללקוח, בניגוד לחו"ל - פה הלקוח מתחייב להחזיר את הערך הנקוב של יתרת ההלוואה בכל מקרה, ולא את המפתחות של הבית".

את הדברים אומר ל"גלובס" אורי פז (41), שב-13 החודשים האחרונים משמש כמנכ"ל בנק ירושלים, בנק המשכנתאות העצמאי היחיד שנותר בענף, המתמודד גם הוא עם שלל הגזירות שמנחית בנק ישראל בשנה האחרונה על התחום, כדי לצנן את אותה 'בועה' לא קיימת. הגזירה האחרונה, כפי שחשף "גלובס" בשבוע שעבר, דורשת הפרשה גורפת מיוחדת לחובות מסופקים בגין תיק המשכנתאות, כבר במסגרת הדו"חות לרבעון הראשון.

פז מצדו דווקא מצדיק את צעדי הנגיד פישר. "באופן כללי הם מדודים ונכונים. גם עליית הריבית הכוללת, פועל יוצא של הגבלת הריביות המשתנות לשליש מהמשכנתא משרתת את הלקוחות".

- השאלה אם זה משרת אתכם.

"זה תומך בסביבת מאקרו יותר יציבה. בבנק ישראל ציינו שהבנקים גם צריכים לתמחר את המשכנתאות כך שתיגבה פרמיה יותר גבוהה על מחיר הכסף, מרווח אשראי שיגלם נכון יותר את הסיכונים. אפשר להגיד שבנק ישראל אומר פה שהוא מעדיף שתהיה פחות כמות, במחיר יותר גבוה ורציונלי ממה שהשוק הגיע אליו - מרווחים של פרומילים בודדים מעל מחיר הכסף".

- יש מי שחושב שנגיד הבנק מגיב בפאניקה מוגזמת. ישראל היא כמו אירלנד?

"באירלנד המציאות קיצונית הרבה יותר ונראה שמחוץ לבנק ישראל אנשים יותר בפאניקה מהבנק עצמו, שנוקט בצעדים לא קיצוניים. מי שמפרש ככה את הצעדים שלו חוטא לאמת ומלבה את העניין - תפקידו של בנק ישראל למנוע סיכונים. בניהול פיננסי מחובתך להתייחס למקרי קיצון. זה לא אומר שזה מה שיקרה מחר בבוקר.

"זה חשוב שבנק ישראל מתייחס לענף כגוף מרכזי, אבל הוא אחראי רק על הצד המוניטרי, שקל יותר להפעיל אותו מהיום למחר, בניגוד לתהליכים הריאליים. בניגוד למה שקרה בחו"ל, פה מדובר בשוק של משקי בית ברובו, עם בעיות אמיתיות של היצע וביקוש. אין פה שוק ספקולנטי גדול. גם אם תהיה ירידה של כמה אחוזים, זה לא משבר, וכאמצעי תקשורת אתם שוכחים שההנחיות מתכוננות מפני תרחיש קיצון".

- בכמה באמת מתייקרת הריבית בעקבות צעדי הנגיד?

"אפשר להגיד שההבדל בין ריבית קבועה לריבית משתנה באותו בסיס הצמדה כיום הוא בערך אחוז, אבל זה יכול להתייקר אם הבנקים יפתחו גם את המרווחים. הכול ביחד אמור להביא להרגעת הביקושים.

"כרגע מתנהל דיאלוג ספציפי עם כל בנק ובנק לפי גודל התיק. הגשנו ניתוח סיכונים וטרם קיבלנו הנחייה גורפת. מצבנו, לדעתי, שונה קצת מבנקים אחרים. תיק המשכנתאות צמח, אבל לא בהיקף ובשיעורים שהדאיגו את פישר. אנחנו במקום אחר מבחינת ניהול סיכונים".

- מצד שני, עיקר הפעילות שלכם היא במשכנתאות.

"אפשר לראות את זה כאילו שיש לנו סיכון יותר גדול, אבל המרווח שלנו גבוה מהממוצע במערכת, ותפקידו להגן עלינו מחובות אבודים לכשיהיו. אצלנו הוא עומד על למעלה מאחוז, בעוד שאצל המערכת הוא בממוצע הרבה פחות מזה".