רקפת רוסק-עמינח: "ברור שמחירי הדירות לא יעלו לנצח"

המשנה למנכ"ל בנק לאומי מעריכה ששוק הנדל"ן בישראל לא בדרך ל"התנפצות" אלא ל"נחיתה רכה"

המערכת הבנקאית שמרנית ובסופו של דבר כאשר יירדו מחירי הדירות לא יתפתח משבר כמו שקרה בארה"ב, עם שיעור גבוה של בעלי משכנתאות חדלי פירעון וגל של עיקולי בתים. אלה המסרים העיקריים שהעבירה היום רקפת רוסק-עמינח, המשנה למנכ"ל בנק לאומי, בוועידת הנדל"ן של "כלכליסט" בת"א.

רוסק-עמינח התייחסה בתחילת דבריה לשאלה האם יש בשוק הנדל"ן הישראלי בועה ואמרה כי "לא כל כך חשובה השאלה אם יש או אין בועה אבל חשוב שנבין מה עומד בבסיס עליית מחירי הדירות בשנים האחרונות. חשוב שנסתכל בפרספקטיבה של 10 שנים ולא 3 שנים ואז נקבל היבט אחר ונבין שבחלק מהתקופה היו אפילו ירידות משמעותיות".

רוסק-עמינח התייחסה לביקושים החזקים בשוק הדיור והסבירה שהגידול הדמוגרפי גדול מההיצע הקיים בשוק, כך ש"ברור שחלק משמעותי מעליית המחירים היא עלייה ריאלית כלכלית". בהמשך היא ציינה כי מחירי הדירות לא יעלו לנצח: "ברור לנו שיגיע תיקון והשאלה היא רק מתי ובאיזו עוצמה. המטרה של כולם היא שהירידה תהיה רכה והדרגתית ולא ירידה חדה מדי. אני חושבת שהצעדים שנעשים מכוונים אותנו להשגת היעד של תיקון ולא של התנפצות".

בהתייחסות לפעילות הבנקים בשוק הדיור, על רקע הצעדים בהם נקט פישר להגבלת המשכנתאות, אמרה רוסק-עמינח כי "אנחנו בוחנים את הסיכונים השונים ואנחנו יודעים לנהל סיכונים; השתפרנו בתחום זה בשנים האחרונות ואנו גם נערכים לתרחישי קיצון. המערכת הבנקאית בארץ היא הרבה יותר שמרנית לעומת ארה"ב, קודם כל במימון משכנתאות. הלווים שלנו הם משקי הבית עצמם וההבדל הכי גדול אולי הוא איפה נשאר הסיכון. אנחנו שומרים אצלנו את הסיכונים שאנחנו מייצרים, כלומר לא אורזים אותם ומוכרים אותם החוצה. לכן, כשתשתנה המגמה ויבוא תיקון אנחנו לא רואים נזקים מהסוג שקרה בארה"ב".