המבקר: ברק פעל בניגוד עניינים - 4.7 מ' ש' זרמו לחשבונו אחרי מינויו לשר

(עדכון) - ברק העביר את החברה שלו לבנותיו 3 ימים בלבד לפני מינויו, לא חשף מלוא הפרטים על עסקיו ולא דיווח כנדרש על פעילותה העסקית של אשתו ■ ברק: "לא היה חשש לניגוד עניינים"

‎‎ביקורת חריפה של מבקר המדינה על שר הביטחון: ימים ספורים לפני מינויו לשר פעל אהוד ברק בניגוד לרוח הכללים למניעת ניגודי עניינים של שרים והפר נורמות ציבוריות שמצופות משר או ממועמד להיות שר - כך קובע מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בחוות-דעת מיוחדת, שניתנה לבקשת הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, בנושא העברת כספים לחברות שהיו בבעלותו של ברק והועברו לידי בנותיו ביוני 2007.

עם זאת, המבקר אינו נוקט המלצות אופרטיביות להמשך הטיפול במסקנותיו ואינו מעביר הממצאים ליועץ המשפטי לממשלה.

בחוות-הדעת מצביע המבקר על מספר ליקויים בהתנהלותו של ברק כאיש ציבור וכמועמד לתפקיד ציבורי, ובין השאר מותח ביקורת על ברק נוכח העובדה שהעביר את מניותיו לבנותיו 3 ימים בלבד לפני מינויו לתפקיד שר.

כמו כן מציין המבקר כי בעת מינויו לשר לא דיווח ברק כנדרש על פעילות עסקית של רעייתו, נילי פריאל-ברק; ולא חשף את מלוא הפרטים הנדרשים על עסקיו הפרטיים וענייניו הכספיים לוועדה למתן היתרים למניעת ניגוד עניינים - ובכך למעשה מנע פיקוח של המבקר על פעולותיו.

חוות-הדעת, אשר הוגשה ליו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, ח"כ יואל חסון, לפני מספר שבועות, הותרה היום (ג') לפרסום במסגרת הדוח השנתי המלא של מבקר המדינה.

עם פרסום חוות-הדעת, הודיע יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, יואל חסון, כי "מדובר באחד הדוחות החמורים שיצאו אי פעם נגד שר בישראל", וכי "הניסיון של אהוד ברק להונות את הציבור וליצור מראית עין של תקלה טכנית בלבד קרס נוכח המציאות המכוערת שחשף מבקר המדינה".

חסון קורא ליועמ"ש לחקור את ברק, חברותיו ובנותיו, ולדבריו, "אם לא ייעשה כן - יעיד הדבר כי לא כל השרים שווים בפני החוק, ומה שאסור לשר החוץ כנראה מותר לשר הביטחון".

הוועדה לביקורת המדינה תתכנס לדיון דחוף בנושא כבר בימים הקרובים.

‎‎העברת המניות לבנות

‎‎ראשית הפרשה בתחקיר שפורסם באוקטובר 2009 במוסף "הארץ", ולפיו מאז נכנס ברק לתפקידו, ביוני 2007, הוזרמו כ-6.5 מיליון שקל לחברות שהיו עד אז תחת שליטתו והועברו עם כניסתו לתפקיד לבנותיו.

הפרסומים בנושא גוללו את פעילותו העסקית של ברק לאחר שהפסיד בבחירות 2001 לאריאל שרון. כשנה לאחר ההפסד, פתח ברק את חברת "אהוד ברק בע"מ" לצורך ניהול עסקי ייעוץ בינלאומיים. חברות-בנות של חברה זו הן אססנס אינטרנשיונל פרקינג בע"מ וקרדו פיתוח עסקים בע"מ. שתיהן בבעלות משותפת עם גיסו לשעבר של ברק, עו"ד דורון כהן.

ביוני 2007, לאחר ניצחונו בפריימריז על ראשות מפלגת העבודה, הצטרף ברק לממשלת אהוד אולמרט והעביר את מניות החברה ל-3 בנותיו.

כשבועיים לאחר פרסום התחקיר, החליטה הוועדה לביקורת המדינה להעביר למבקר המדינה את החקירה על הכספים שהועברו לחברה מאז מינוי ברק לשר, ביוני 2007.

נודע כי מאז הועברו לחברת "אהוד ברק בע"מ" 4.7 מיליון שקל מהארץ ומחו"ל, ולחברה-הבת שלה, קרדו-פיתוח עסקים בע"מ, הועברו כ-1.5 מיליון שקל נוספים.

לב חוות-הדעת נוגע לאופן העברת החברות לבנותיו של ברק, הזרמת הכספים לחברות שהיו בבעלותו ואי-גילוי כל המידע הנדרש מצד השר.

על-פי כללי ועדת אשר למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים, מותרת העברת חברה של שר לבני משפחתו רק אם עבדו בחברה בשנה שלפני כניסתו לתפקיד הציבורי. בנותיו של ברק מעולם לא עבדו בחברה.

כמו כן, המבקר מותח ביקורת על כך שברק העביר את מניותיו לבנותיו 3 ימים בלבד לפני מינויו לשר, חרף העובדה שמבחינה ציבורית היה מקום להתייחס לברק כאל מי שכבר מונה, בעקבות תוצאות הפריימריז.

על טענת ברק כי פעל כדין משיב לינדנשטראוס כי העברת המניות לבנות אינה מנתקת אותו לחלוטין מזיקתו לחברות, כנדרש בכללים, וכי מבחינה ציבורית היה על ברק לבקש לקבוע הסדר בכל הנוגע לעסקיו.

מקורב לברק טוען היום כי "ברק פנה גם למבקר וגם לממשלה על מנת לחתום על הסכם עם הממשלה, ועד עצם היום הזה אפילו לא נשלחה לו טיוטה של הסכם, שככל הנראה לא קיימת".

מסלול הכסף של ברק
 מסלול הכסף של ברק

‎‎הסתרת הקשרים

‎‎עוד קובע המבקר כי ברק התנהל בחוסר שקיפות כאשר לא מסר גילוי מלא על נכסיו, עסקיו וחברות-בנות של אהוד ברק בע"מ. המבקר מצא כי גם לאחר מינויו של ברק לשר הביטחון קיבלו חברת אהוד ברק בע"מ וחברה-בת שלה תקבולים ושולמו הוצאות. כך, בשנת 2009 התקבל בחברה דיבידנד בסך 150,000 שקל, שחולק לבנותיו של ברק בחלקים שווים.

עוד מפרט המבקר את הכנסות חברת אהוד ברק בע"מ והחברות-הבנות לאחר מינויו של ברק. סך כל התקבולים שנתקבלו בחברות לאחר מינויו של ברק לשר עמד על כ-5 מיליון שקל.

המבקר מציין כי ברק לא משך כספים מהחברות ללא היתר, ועם זאת טוען כי העובדה שחברת אהוד ברק בע"מ היא בעלת מניות בחברות-בנות יוצרת למעשה שליטה וקשרים נוספים שגם לגביהם עלול להתעורר החשש לניגוד, אך חשש זה לא נבדק עקב הסתרת הקשרים הללו מצד ברק.

‎‎הפעילות של פריאל

‎‎עוד מציין המבקר את התנהלות ברק בפרשת חברת טאורוס ישראל שהייתה בבעלות רעייתו, נילי פריאל-ברק. פריאל-ברק פעלה בתחום "הקישור לקרנות השקעה בינלאומיות המעוניינות לבדוק אפיקי השקעה בישראל", שלכאורה אין בינם לבין עיסוקו של בעלה דבר, אך באוגוסט 2008, בעקבות פרסומים שונים בתקשורת ופנייתו של מבקר המדינה, היא סגרה את החברה. כמו כן, לבקשת המבקר, בספטמבר 2009 השיבה פריאל-ברק את כל התקבולים שגבתה ללקוחותיה.

מבקר המדינה מציין כי גם במקרה זה לא פעל ברק לפי כללי הגילוי וההתנהגות הנדרשים משר, אולם נוכח סגירת החברה על-ידי רעייתו והחזרת התקבולים ללקוחות החברה הוא אינו מוצא מקום לעיסוק נוסף בפרשה.

‏"בהיעדר מלוא המידע בפני הוועדה, נמנעה האפשרות לבחון את מכלול קשריו של השר ברק ואת זיקותיו לגורמים שונים וגם לא נבחן הצורך, נוכח אלה, בהסדר ראוי למניעת ניגוד עניינים", קובע המבקר.

מבקר המדינה סבור כי על השר ברק לפעול מיד לניתוק מוחלט בינו לבין חברת אהוד ברק בע"מ ובינו ובין חברת קרדו.‏

‎‎ברק: "לא היה חשש לניגוד עניינים"

‎‎מטעם שר הביטחון נמסרה התגובה הבאה: "שר הביטחון מכבד את דוח מבקר המדינה ואת מוסד המבקר וכבר החל לפעול ליישום המלצותיו.

‏"בניגוד לפרסומים בתקשורת, הדוח קובע בין השאר כי התקבולים שהתקבלו בחברות האמורות שולמו בגין פעילות שקדמה למינויו של ברק לשר הביטחון; לאף אחד מהלקוחות של אותן חברות אין ולא היו קשרים עסקיים כלשהם עם משרד הביטחון, ולפיכך בכל רגע נתון לא נוצר חשש לניגוד עניינים; קבלת הכספים בידי החברות הנ"ל אינה אסורה על-פי הכללים למניעת ניגוד עניינים הנהוגים היום; רק בעקבות היתר שניתן לו על-ידי ועדת ההיתרים הפועלת במשרד מבקר המדינה משך השר ברק כספים.

‏"ברק העביר את מניותיו בהיותו מועמד לשר. מבקר המדינה סבור כי יש לתקן את הכללים באופן שיחולו גם על מועמדים לשר. השר ברק מצטרף לקריאתו של המבקר".