עדיף יאיר לפיד בכנסת מבתקשורת

לא שהוא עיתונאי רע, הבעיה היא שקשה מאד למצוא בו ולו גרם אחד של אמת

אני אישית מעדיף לראות את יאיר לפיד בכנסת במקום בתקשורת. עם זאת, חשוב בעיניי שתיקבע בחוק תקופת צינון לעיתונאים המבקשים להיבחר לכנסת.

איך אפשר ליישב בין שני הרצונות הללו? אשמח אם יתאפשר לעשות יוצא מן הכלל לגבי לפיד, כלומר - שכל העיתונאים יהיו חייבים בצינון, חוץ מלפיד.

אדם "בסדר"

לא שלפיד עיתונאי רע, הבעיה היא שקשה מאד למצוא בו ולו גרם אחד של אמת. התנועות שלו, צורת הדיבור, מבטו הג'יימס-דיני, נושאי הכתיבה שלו, דעותיו - הכול נראה לא אמיתי, פוזה. אני בכלל לא בטוח שיש הצדקה לסיווג שלו כעיתונאי, כי רוב כתיבתו היא על אשתו, ילדיו, אביו, סבו, אמו - בקיצור, עליו עצמו.

הוא אינו עיתונאי שייצא למאבקים לא פופולריים. בסך-הכול הוא אדם בעל אינטליגנציה בינונית ומחשבה בנאלית. כסופר הוא מחקה כותבים אמריקניים, כעיתונאי הוא משמיע דעות שחוקות ולעוסות. הוא לא טיפש, אבל גם לא חכם. הוא לא מדבר שטויות, אבל גם אינו משמיע דברי חוכמה. הוא, מה שקוראים, "בסדר".

ברור שאני במיעוט

הפוזה שלו מעצבנת אותי, כי היא באה לחפות על היעדר המקוריות וההעמקות. כלומר, השמעת דעות בנאליות כאילו היו הרי עולם.

אני לא אוהב את זה. ידוע לי שאני במיעוט, אבל מה לעשות, המיעוט הוא מאז ומתמיד מקום משכני הדי קבוע, פשוט לא יוצא לי להצטרף אל הרוב. אבל לעתים הרוב מצטרף אליי, מתי שהוא.

זוהר בכנסת

כל התכונות שמעצבנות אותי אצל לפיד בעיתונות נראות לי מאד מתאימות למשכן הכנסת. ברצינות. בטוח שהנאומים שלו יהיו מצוחצחים, ושרוב האנשים לא יבחינו שמתחת לברק יש חלל אחד גדול. הוא בוודאי יוסיף זוהר לכנסת, כפי שעושה אנסטסיה מיכאלי, למשל, וזה טוב.

הצדק של תירוש

קראתי שלפיד מתנגד לחוק צינון עיתונאים בנימוק ש"הצינון הוא פגיעה בזכותו של אדם להתמודד בכנסת". הנה לכם נימוק אופייני בשטחיותו. אין בחיים ובחוק זכויות אבסולוטיות. השאלה, לכן, אינה אם חוק כלשהו פוגע בזכות ספציפית, אלא אם הפגיעה מוצדקת מבחינת זכויות הכלל וטובתו.

בעניין זה אומרת רונית תירוש, יוזמת הצעת החוק, כי "בניגוד לכל אזרח, יש לאנשי התקשורת כלי עבודה ועוצמה לעצב דעת קהל, והם יכולים לנצל אותו לטובתם".

מה כל-כך קשה ללפיד להבין את העמדה הנכונה והאמיתית הזאת? אני מניח שבכלל לא קשה לו, אלא זה פשוט לא מתאים לתוכניותיו.

דורנר תצנן את הצינון

אבל אין צורך לדאוג. לא יהיה חוק צינון לעיתונאים. איך אני יודע? כי אתמול (ב') החליטה ועדת החוקה בכנסת להעביר את הנושא לנשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר, כדי שזו תקבע כללים בעניין בוועדת האתיקה. דורנר - מועצת עיתונות - כללי אתיקה, אין בנמצא שילוב המבטיח קטילת יוזמה או עשייה. דרכו של לפיד לכנסת לא תיחסם - בטח לא על-ידי דורנר.