"התיקון לחוק העובדים הזרים הוא עבדות מודרנית"

כך טוען ארגון רופאים לזכויות אדם, לאחר שאושר התיקון לחוק הכניסה לישראל הידוע בשם "חוק הכבילה" ■ עפ"י התיקון, עובד זר העובד בסיעוד יהיה כבול למעסיק מסוים ולאזור מסוים

בין הדיונים הסוערים והמתוקשרים על מחירי הדלק והדיור, אישרה אתמול (ב') מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את אחד החוקים השנויים ביותר במחלוקת מבחינת זכויות אדם - התיקון לחוק הכניסה לישראל, הידוע יותר בשם "חוק הכבילה".

על-פי אותו תיקון, עובד זר המגיע לארץ לצורך עבודה בסיעוד, יהיה כבול למעסיק מסוים ולאזור גיאוגרפי מסוים. כמו כן, העובד לא יוכל להתפטר יותר מפעמיים ולעבור למעסיק אחר. במקרה כזה יישלל היתר העבודה שלו והוא יעמוד בפני גירוש.

הרציונל של הצעת החוק הוא למנוע מקרים שבהם עובד סיעודי זונח קשיש כדי לעבור למשפחה שמשלמת לו טוב יותר.

מנגד, בארגוני זכויות האדם טוענים כי החופש להתפטר ממקום העבודה הוא בבחינת זכות יסוד, ודאי אם העובד נתקל בהעסקה פוגענית או במקרים קיצוניים אף באלימות או הטרדה מינית. בארגונים מדגישים כי החוק הזה לא עולה בקנה אחד עם פסיקת בג"ץ, שקבעה לא מכבר כי שיטת הכבילה שהייתה נהוגה בעבר ראויה לכינוי "עבדות מודרנית".

פרופ' צבי בנטואיץ, יו"ר הנהלת ארגון רופאים לזכויות אדם, אמר: "התיקון לחוק פותח פתח אשר עלול להוביל עשרות אלפי מהגרים להפוך לעבדים נרצעים של מעסיקיהם. כך, באופן רשמי, מדינת ישראל מצטרפת למועדון העגום של מדינות המעגנות בחוק פרקטיקות של עבדות מודרנית ונוהגת במהגרים כאילו היו כלי עבודה בלבד, ללא צרכים ומשוללי חירות. לאחר שנים של מאבק לביטול הסדר הכבילה, לא נותר לנו אלא לשוב למאבק משותף של עובדים, מעסיקים ופעילים כנגד פגיעה בזכויות מהגרים".