ירידה במכירות מטוסי מנהלים: תע"א עוצרת קליטת עובדים

המנכ"ל יצחק ניסן הסביר את המהלך בצורך של תע"א להיערך לשינויים פנימיים, ובמרכזם ניוד של עובדים מתוך החטיבות, לחטיבות וליחידות אחרות של החברה

מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן, הנחה את כלל החטיבות והיחידות של החברה הביטחונית-ממשלתית לעצור תוכנית לקליטת עשרות עובדים חדשים לשורותיהן. ניסן הסביר את המהלך בצורך של תע"א להיערך לשינויים פנימיים, ובמרכזם ניוד של עובדים מתוך החטיבות, לחטיבות וליחידות אחרות של החברה, וזאת בעיקר בשל ירידה חדה בהזמנות למטוסי מנהלים.

המשבר בפעילות תע"א בתחום מטוסי המנהלים החל לפני כשנתיים, ובחברה מייחסים אותו למיתון שפוקד את כלל החברות בעולם שעוסקות בענף. טרם המשבר, המורגש בעיקר בהאטה בהיקף ההזמנות למטוסי מנהלים, מכרה תע"א מדי שנה בין 60 ל-70 מטוסי מנהלים המיוצרים באחד ממתקניה שליד נמל התעופה בן גוריון. בשנתיים האחרונות היא מוכרת כ-15 עד 20 מטוסים בשנה. המטוסים, מדגמי 200-G, 150-G והדגם המתקדם יותר שלהם, G-250, מיוצרים בתוקף הסכם שנחתם בין התעשייה האווירית לחברה גלפסטרים. בתוקף הסכם זה, מלאכת הייצור שלהם נעשית בארץ, אך על שיווקם ומכירתם אמונה החברה האמריקנית.

גורמים בחברה אמרו ל"גלובס" כי המשבר המתמשך בתחום מטוסי המנהלים אילץ את הנהלת החברה לנקוט שורה של מהלכים, ולכן הקפאת קליטתם של העובדים החדשים לכל יחידותיה מתבקשת. יודגש כי ההקפאה גורפת ורוחבית, וחלה גם על החטיבות והיחידות הרווחיות ביותר של החברה, כמו זו שאמונה על ייצור מטוסים ללא טייס, וגם על החברה הבת שלה אלתא, שמייצרת מכ"מים מתקדמים ונחשבת לרווחית מאוד: "ההקפאה חלה על כל מתקן וכל מפעל שבבעלות התעשייה האווירית, בסך הכול 21 אתרים בכל רחבי הארץ, מרמת הגולן ועד באר שבע", הסביר בכיר בחברה.

בתע"א מועסקים כיום כ-16,700 עובדים. 1,600 עובדים פרשו משורות החברה מאז שנת 2006, וזאת במסגרת תכנית פרישה נרחבת שגיבש המנכ"ל ניסן עם כניסתו לתפקיד. יישום תכנית הפרישה עלה לחברה כ-300 מיליון דולר.

בתע"א אשרו את פרטי הידיעה ואמרו כי ההנחיה להקפיא קליטה של עובדים נוספים היא זמנית ונועדה לאפשר "ויסות פנימי של כוח אדם בין היחידות של החברה".

בחודשים האחרונים החל האוצר להוביל מהלכים לבדיקת אפשרות להנפקת תע"א, על רקע הקשיים של תע"א, בהיותה חברה ממשלתית, לקיים תחרות עם חברות נשק פרטיות ברחבי העולם. קשיים אלה מורגשים בעיקר בשל מגבלות מצד האוצר, לאפשר לה לתגמל עובדים בכירים בשכר גבוה, להקים חברות בנות ולהרחיב את הפעילות העסקית שלה בסביבה התחרותית שמאפיינת את תעשיית הנשק העולמית.